Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Vad jag eg ville säga att det inte är lätt att va miljövän.

Någon som tror att folk i allmänhet ställer bilen hemma för att att ta elsparkcykeln?

Det ska ju va miljövänligt med elsparkcyklar, sånna med batterier framställda av metaller hämtade ifrån gruvor där barn jobbar.

Å då menar jag riktiga barn, inte baaaarn......:cool:

• Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Slaktat var?
Luleå eller Nordmaling.

harry73
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
ICA säger du, då är det garanterat vakummörat och gärna ommärkt 5 ggr
Det finns flera ica butiker som köper in närproducerade produkter från små lokala producenter. Byn har en egen kafferosteri och deras kaffe säljs i vår ica butik. Samma med bröd, honung, ibland grönsaker, och mycket mer.
Och även kött ibland.
Sedan handlar det inte bara om antibiotika, men även tillväxthormoner och mycket mer.

GK100 GK100 skrev:
Du tänker nog på Jevons paradox från tidiga industrialismen i England. Kanske inte säkert den kan användas fullt ut nu men principen är ju riktig och klar, samma med de normala fysikaliska begränsningarna som de flesta blundar för men som är tämligen absoluta. Bättre med lite käck optimism parat med att man av någon outgrundlig anledning ser det som att utveckling har riktning och att den är entydigt positiv och innebär att "vi" aldrig behöver kursändra eller anpassa efter realiteter man inte ens i princip kan rå på.
Ett typexempel på Jevons paradox är att när man inför energisparande lydiodlampor så börjar folk omedelbart betrakta det som närmast obligatoriskt att ha fasadbelysning på både boningshus och garage och utedass.

Fast det finns många exempel runtom i världen på att man verkligen har kunnat minska konsumtionen av olika resurser. Det handlar om att skapa en medvetenhet om att vi är tvungna att hushålla och skapa en balans mellan tillgång och konsumtion om vi skall ha någon framtid överhuvudtaget.

Ett exempel som jag kommer att tänka på är Seyðabrævið som antogs som tillägg till Gulatingslógin på färörna år 1298. Där sattes begränsningar för hur många får som fick finnas på olika delar av Färörna för att hindra överbetning och erosion. De begränsningarna gäller än i dag eftersom det ända sedan den tiden har funnits en medvetenhet om att överutnyttjande leder till katastrof.

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det finns flera ica butiker som köper in närproducerade produkter från små lokala producenter. Byn har en egen kafferosteri och deras kaffe säljs i vår ica butik. Samma med bröd, honung, ibland grönsaker, och mycket mer.
Och även kött ibland.
Sedan handlar det inte bara om antibiotika, men även tillväxthormoner och mycket mer.
Hands skär i ett hängmörat köttstycke med mörk färg och riklig marmorering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mörkt hängmörat kött med mycket marmorering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så länge köttet ser ut såhär, mörkt av hängmörning och mycket marmorering så kan det inte gå fel

• Gilla
  • Älska
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Problemet är i huvudsak avsaknad av trygghet i samhällssystemet, samt till viss del religiösa och kulturella beteenden (vilket också kan ses i grupperingar i Sverige som är dåligt integrerade,
Är det livets ordare du tänker på ...? ;)

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, jag tänkte på Laestadianer i Norrbotten...

• Älska
Mikael_L
  • Laddar…
harry73
Mikael_L Mikael_L skrev:
Adeln tror jag. Deras skolor är en väldig otrygg miljö

GK100 GK100 skrev:
Du tänker nog på Jevons paradox från tidiga industrialismen i England. Kanske inte säkert den kan användas fullt ut nu men principen är ju riktig och klar, samma med de normala fysikaliska begränsningarna som de flesta blundar för men som är tämligen absoluta. Bättre med lite käck optimism parat med att man av någon outgrundlig anledning ser det som att utveckling har riktning och att den är entydigt positiv och innebär att "vi" aldrig behöver kursändra eller anpassa efter realiteter man inte ens i princip kan rå på.
Precis. Man måste tänka på att vi lever i en konsumtionskapitalism. Alla kan ju fundera på vad det innebär att vi skall ha 2% BNP-ökning per år. Vi skall alltså varje år konsumera mer. Hur hållbart är det? Och ÄVEN tjänstekonsumtionen bidrar till produktkonsumtion i nästa led. Så sanningen är att våra utsläpp minskar inte, de står inte ens stilla. De ökar! Framför allt om man som sagt tar hänsyn till den utrikes förlagda produktionen (som vi konstaterade tidigare i tråden).

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Jag tror på köttklister. Limma ihop slamsor av bättre kött till sekunda köttbitar. Jag skiter nämligen i om någon enstaka har råd med (och väljer att skryta med sin konsumtion av) bättre styckningsdetaljer. Då tycker jag att det är angelägnare att det blir så lite svinn som möjligt och att så många som möjligt till rimliga priser kan få ok mat.

Det senare är också ett starkt argument mot allt ekologiskt odlat – det tär för mycket på jordens resurser. Samtidigt finns det förstås även vissa argument för, som att man slipper vissa bekämpningsmedel.

• Gilla
scim
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
[bild]

[bild]

Så länge köttet ser ut såhär, mörkt av hängmörning och mycket marmorering så kan det inte gå fel
Allt kött kan förstöras i fel händer. Framför allt en fin, mör bit ko.

H heimlaga skrev:
Ett typexempel på Jevons paradox är att när man inför energisparande lydiodlampor så börjar folk omedelbart betrakta det som närmast obligatoriskt att ha fasadbelysning på både boningshus och garage och utedass.

Fast det finns många exempel runtom i världen på att man verkligen har kunnat minska konsumtionen av olika resurser. Det handlar om att skapa en medvetenhet om att vi är tvungna att hushålla och skapa en balans mellan tillgång och konsumtion om vi skall ha någon framtid överhuvudtaget.

Ett exempel som jag kommer att tänka på är Seyðabrævið som antogs som tillägg till Gulatingslógin på färörna år 1298. Där sattes begränsningar för hur många får som fick finnas på olika delar av Färörna för att hindra överbetning och erosion. De begränsningarna gäller än i dag eftersom det ända sedan den tiden har funnits en medvetenhet om att överutnyttjande leder till katastrof.
Precis. MEN det spelar ingen roll om du sparar pengarna på ljus, och inte köper mer ljus, för du kommer ändå göra något med dem. Eller hur? Och det ”någonting” är alltid konsumtion av det ena eller andra. Och det är DET vi egentligen måste ändra på. Fundera över vad effektivisering gör på global miljöskala, om vi ändå inte använder den till att MINSKA konsumtion ..

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror på köttklister. Limma ihop slamsor av bättre kött till sekunda köttbitar. Jag skiter nämligen i om någon enstaka har råd med (och väljer att skryta med sin konsumtion av) bättre styckningsdetaljer. Då tycker jag att det är angelägnare att det blir så lite svinn som möjligt och att så många som möjligt till rimliga priser kan få ok mat.

Det senare är också ett starkt argument mot allt ekologiskt odlat – det tär för mycket på jordens resurser. Samtidigt finns det förstås även vissa argument för, som att man slipper vissa bekämpningsmedel.
Eller så förbjuder man billigt kött, så minskar konsumtionen. win, win :P

Excel
Klimathotet är en bluff, syftet pungslå medborgare genom högre skatter.

@elpaco,
Jag håller inte med om att vi måste minska konsumtionen. Det vi måste göra är att minska konsumtionen av de varor som leder till miljöförstöring. Om jag vill köpa dricksvatten för 100kr/l så är det helt OK om detta producerats på ett miljövänligt sätt.

Men det vi framförallt bör göra är att konsumera tjänster, dvs sådant som produceras av människor och inte från naturen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.