J
S scorp1on skrev:
Så kan det vara men det är därför det hade varit bra att verifiera riktningen på bjälklaget visuellt eller via en bjälklagsritning.

Antingen byter bjälklaget riktning efter art hjärtväggen tar slut eller så behövs bjälklaget växlas av innan den går över väggen som TS vill ta bort. I övrigt fall bär väggen vara bärande.
Du menar armerings ritning då det är ett gjutet bjälklag..

S
J Jansson69 skrev:
Absolut

Karrock
J Jansson69 skrev:
Vad baserar du det på? Bara sektionen? Det är inte säkert att det är platsgjutet.

J
K Kingofexpectation skrev:
men det är betongbjälklag.
Baserar på TS utsago..

Karrock
J Jansson69 skrev:
Baserar på TS utsago..
Ah, sorry. Tyckte ändå jag läste om alla blåa inlägg och letade efter betong. Men både prefabbetong och platsgjuten är betong. Så det kan och bör undersökas ändå.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Tack så mycket för alla svar som jag missat!
S scorp1on skrev:
Har du någon teknisk beskrivning eller en bjälklagsritning?
Nej, tyvärr. Kan sådant finnas hos kommunen? Är det värt att kolla där?
J Jansson69 skrev:
För att spännvidden är för lång annars för att vanligt bjälklag vare sig det är gjutet eller trä bjälklag med normal tjocklek.
Sektionsritningen visar att hjärtväggen är bärande..
Hur brett är huset?

Edit: ser nu att det inte var den väggen som du ville ta bort..
Bifogar ritning med alla mått. Huset är 819 cm brett, plus 350 cm vid burspråket i vardagsrummet. Väggen i fråga är ca 450 cm
Arkitektritning av en våning med märkta rum som sovrum, vardagsrum, matrum, samt måttangivelser. Stålbalk är markerad över vardagsrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Karrock Karrock skrev:
Jag har liknande källarplanlösning i mitt hus från 65. Bjälklaget är betongelement som är upplagda på hjärtväggen. Förutom i garaget där de ligger på/i två hopsvetsade stålprofiler (L eller U förmodligen). Ser du någon sådan typ av avväxling där hjärtväggen borde vara? I så fall är det tämligen säkert att ta bort lättbetongväggen.
Jag har undertak i rummet, så jag måste göra hål i det för att kolla. Dock slutar en eventuell sådan balk i ett ljusinsläpp med glasbetong, vilket känns som ett väldigt dåligt upplag. Det gör att jag inte tror att någon sådan finns...
S scorp1on skrev:
Så kan det vara men det är därför det hade varit bra att verifiera riktningen på bjälklaget visuellt eller via en bjälklagsritning.

Antingen byter bjälklaget riktning efter art hjärtväggen tar slut eller så behövs bjälklaget växlas av innan den går över väggen som TS vill ta bort. I övrigt fall bär väggen vara bärande.
Finns det något sätt att se det visuellt?
Karrock Karrock skrev:
Ah, sorry. Tyckte ändå jag läste om alla blåa inlägg och letade efter betong. Men både prefabbetong och platsgjuten är betong. Så det kan och bör undersökas ändå.
Övriga synliga bjälklag har spår av plankform i taket, vilket jag tycker tyder på platsgjutet. Jag ska dock ta bort lite innertak i aktuellt rum!

S
Jag tycker absolut det är värt att kolla med kommunen vad för mer underlag som finns. Tyvärr om du ska kontrollera riktningen på bjälklaget visuellt och du har undertak så behöver du på något sätt göra hål därav kan det vara bra att kolla med kommunen om det finns andra ritningar först.

• Gilla
Kingofexpectation
  • Laddar…
ser ut som den bärande vägen i källaren är formad som ett "T" i den rektangelformade huset. Det kanske ger ett säkrare gissning ? ;)

S
G gaia skrev:
ser ut som den bärande vägen i källaren är formad som ett "T" i den rektangelformade huset. Det kanske ger ett säkrare gissning ? ;)
Vad menar du nu?

Har nu kollat och letat; jag hittar inget bättre underlag på bjälklag etc.

Går det att med hjälp av konstruktör utesluta att väggen är bärande genom platsbesök eller kommer jag behöva växla av oavsett?

S
Du har ingen möjlighet att se om det finns en avväxling innan väggen du vill ta bort alls?

Jag skulle rekommendera att växla av insådant fall. Skriv till ett PM till mig om du vill att jag hjälper till med dimensioneringen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.