1 667 läst ·
25 svar
2k läst
25 svar
Är källarväggen bärande?
Du menar armerings ritning då det är ett gjutet bjälklag..S scorp1on skrev:Så kan det vara men det är därför det hade varit bra att verifiera riktningen på bjälklaget visuellt eller via en bjälklagsritning.
Antingen byter bjälklaget riktning efter art hjärtväggen tar slut eller så behövs bjälklaget växlas av innan den går över väggen som TS vill ta bort. I övrigt fall bär väggen vara bärande.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 885 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 885 inlägg
Tack så mycket för alla svar som jag missat!
Nej, tyvärr. Kan sådant finnas hos kommunen? Är det värt att kolla där?S scorp1on skrev:
Bifogar ritning med alla mått. Huset är 819 cm brett, plus 350 cm vid burspråket i vardagsrummet. Väggen i fråga är ca 450 cmJ Jansson69 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har undertak i rummet, så jag måste göra hål i det för att kolla. Dock slutar en eventuell sådan balk i ett ljusinsläpp med glasbetong, vilket känns som ett väldigt dåligt upplag. Det gör att jag inte tror att någon sådan finns...Karrock skrev:
Jag har liknande källarplanlösning i mitt hus från 65. Bjälklaget är betongelement som är upplagda på hjärtväggen. Förutom i garaget där de ligger på/i två hopsvetsade stålprofiler (L eller U förmodligen). Ser du någon sådan typ av avväxling där hjärtväggen borde vara? I så fall är det tämligen säkert att ta bort lättbetongväggen.
Finns det något sätt att se det visuellt?S scorp1on skrev:Så kan det vara men det är därför det hade varit bra att verifiera riktningen på bjälklaget visuellt eller via en bjälklagsritning.
Antingen byter bjälklaget riktning efter art hjärtväggen tar slut eller så behövs bjälklaget växlas av innan den går över väggen som TS vill ta bort. I övrigt fall bär väggen vara bärande.
Övriga synliga bjälklag har spår av plankform i taket, vilket jag tycker tyder på platsgjutet. Jag ska dock ta bort lite innertak i aktuellt rum!Karrock skrev:
Jag tycker absolut det är värt att kolla med kommunen vad för mer underlag som finns. Tyvärr om du ska kontrollera riktningen på bjälklaget visuellt och du har undertak så behöver du på något sätt göra hål därav kan det vara bra att kolla med kommunen om det finns andra ritningar först.
Har nu kollat och letat; jag hittar inget bättre underlag på bjälklag etc.
Går det att med hjälp av konstruktör utesluta att väggen är bärande genom platsbesök eller kommer jag behöva växla av oavsett?
Går det att med hjälp av konstruktör utesluta att väggen är bärande genom platsbesök eller kommer jag behöva växla av oavsett?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur vet jag om väggen är bärande? Kan jag ta ner den?
Planlösningar -
Lite fukt på ena källarväggen, hur gör jag nu?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bärande vägg eller inte ? Hjälp
Hustillverkare -
Kattvind - bärande?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ta hål i källarväggen för en dörr, bärande?
Byggmaterial & Byggteknik