tommib
Nu blev det lite märkligare igen. Alla bilderna är så trassliga att det är svårt att avgöra vad som är vad men du pratade om att den centralen vi ser på första bilderna matas via en C16 dvärg. Är den dvärgbrytaren kopplad efter JFB i matande central? I så fall kan det inte fungera om det är rätt kopplat i övrigt med PEN. Att det fungerar tyder alltså på något annat fel också.

tommib tommib skrev:
Nu blev det lite märkligare igen. Alla bilderna är så trassliga att det är svårt att avgöra vad som är vad men du pratade om att den centralen vi ser på första bilderna matas via en C16 dvärg. Är den dvärgbrytaren kopplad efter JFB i matande central? I så fall kan det inte fungera om det är rätt kopplat i övrigt med PEN. Att det fungerar tyder alltså på något annat fel också.
Hm hur ska jag förklara rätt! Alltså centralen ni/du ser med en blå som hänger lös! Den matas med tre stycke 16amp. Och från den centralen har jag tagit en ny matning till den nya som jag håller på med men från en koplingsdosa som sitter längre ner som matning är skarvad till centralen med lös/hängande nolla. Hoppas du förstår är jävligt dålig att förklara märker jag

TS har tydligen tagit sin matning från dosan i #16 inkommande där då 4x2.5 mm2 och vidare till den trassliga centralen på bilderna som TS tagit efter och bara anslutit L och PE tidigare. Nu är det ju ändrat så långt det går med befintliga delar och förutsättningar så i praktiken är nya delen "ok" tillsvidare.

Varför hänger nollan lös där då? Om man har dragit en 5-ledare till den centralen så är det väl bättre att använda nollan istället för att köra TN-C med för klen PEN-ledare?

Nu var det ju tydligen någon som jobbat 30 år i branschen som gjort det så TS kanske kan ses oskyldig där.

Jo, men när man ändå håller på så kan man ju se över hela anläggningen...

Ja självklart är det så och den detaljen vore ett enkelt första steg och lite av ett lyft trots allt.

useless useless skrev:
Varför hänger nollan lös där då? Om man har dragit en 5-ledare till den centralen så är det väl bättre att använda nollan istället för att köra TN-C med för klen PEN-ledare?
Nej de är inte dragit 5ledar till centralen den är skarvad i dosan med en 4g och han hade väl bara en 5g bit över som han anväde upp till centralen från dosan hänger du med?:)

• Elektriska kablar skarvade i dosa, 4g till dosan och 5g kabel till centralen, i ett orenoverat utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
useless useless skrev:
Jo, men när man ändå håller på så kan man ju se över hela anläggningen...
Hela vägen till kraftverket?

Men det kan vara vanskligt att ge sig in i den här typen av anläggning om man inte har bra på fötterna.

Nu lägger TS Ilir upp lite bilder och går tydligen i någon elskola så det viktiga här är att inte utföra något som förvärrar situationen.

TS pratade någon om två faser in i början men nu verkar det vara något annat.

Det bästa är väl om man kan tänka i banorna TN/S hela vägen, må så vara att det finns TN/C in.

GK100 GK100 skrev:
Ja självklart är det så och den detaljen vore ett enkelt första steg och lite av ett lyft trots allt.
Den centralen med blå lös kabel komma bytas och göras rätt å snyggare

E
J Joakim91 skrev:
Nej de är inte dragit 5ledar till centralen den är skarvad i dosan med en 4g och han hade väl bara en 5g bit över som han anväde upp till centralen från dosan hänger du med?:)
Är det jordkabeln som matar skjulet?
Och en av fetingarna matar huvudcentralen?
Och du hade endast 5-ledare?
Ja, varför då inte anse kopplingsdosan vara utgångspunkt för TN/S, kanske inte optimalt att göra kopplingen i dosan där men det hade jag föredragit.

Och vas matar den andra kabeln? Även TN/C?

E El-Löken66 skrev:
Hela vägen till kraftverket?

Men det kan vara vanskligt att ge sig in i den här typen av anläggning om man inte har bra på fötterna.

Nu lägger TS Ilir upp lite bilder och går tydligen i någon elskola så det viktiga här är att inte utföra något som förvärrar situationen.

TS pratade någon om två faser in i början men nu verkar det vara något annat.

Det bästa är väl om man kan tänka i banorna TN/S hela vägen, må så vara att det finns TN/C in.
Två faser har jag inte pratat om
Den är tn/c in i hela vägen gammal fastighet

E El-Löken66 skrev:
Är det jordkabeln som matar skjulet?
Och en av fetingarna matar huvudcentralen?
Och du hade endast 5-ledare?
Ja, varför då inte anse kopplingsdosan vara utgångspunkt för TN/S, kanske inte optimalt att göra kopplingen i dosan där men det hade jag föredragit.

Och vas matar den andra kabeln? Även TN/C?
De finns inge tn/s på hela fastigheten bara tn/c

E
J Joakim91 skrev:
Två faser har jag inte pratat om
Den är tn/c in i hela vägen gammal fastighet
Ja, det stod något i inlägget 14 att du övervägde 2 faser men då är inte detta aktuellt, det är bara ett villospår och vi glömmer det nu.

• Gilla
Joakim91
  • Laddar…
E
J Joakim91 skrev:
De finns inge tn/s på hela fastigheten bara tn/c
Fel tänkt.
Läs om, skriv rätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.