4 372 läst ·
50 svar
4k läst
50 svar
Är jordfelsbrytan fel kopplad. tn-c
Så här ser de skåpet ut å som jag tänkte gå ifrån ingen nolla in. men jag tog från skravendosan( se bild) de är kopplat exat så som jag gjort av en elektriker som jobba över 30 år ..useless skrev:
Tack förstår vad du menar minnet börja komma tillbaka . Så här gjorde jag mitt skåp tn-sGK100 skrev:
Först tänkte jag det var någon skolövning du visade och med udda överblivet material osv men är det skarpt läge ska du som sagt tänka om och göra rätt.
1. Du har en treledare för enfas matning och finns inget anledning att börja fundera på matning TN-C med tex areakravet utan gå direkt och logiskt med TN-S där. Enda skillnaden är som du förhoppningsvis vet och lärt dig att du lägger in N i kabelns matande ände på lämpligt ställe beroende på hur du tar ut fas där.
2. Lägg sen både L och N via huvudbrytaren när det är så väl ordnat som i ditt fall det har bara fördelar.
3. Hanteringen runt din JFB är ok du går bara från huvudbrytaren L-N och in på matande sida.
4. Utgående sida mot dvärgbrytarna ska du lägga om så du byglar vidare med max två ledare under varje anslutning inte tre på JFB som du har nu.
5. Välj samma skruv/position på dina PE och N skenor för inkommande ledare och sen på samma sätt samma skruv/position för gruppledningarnas anslutningar i följd som säkringarna satts in. Det har mindre betydels i ditt lilla fall men får du in lite sånt i bakhuvudet har du medvind i många andra fall där "Ordnung muss sein".
Ett litet axplock så här översiktligt från din bild och jag hoppas du ser till att lära dig oavsett vad utbildningen du går på bidrar med. Spåren förskräcker redan lite om man säger så men det är inget personligt riktat till dig utan mer universellt rent av åtminstone här i SE.
Bry dig inte om de gamla felaktigheterna där om du inte gör mer omfattande jobb och kan få det rätt från källan. I nuläget kan du inte göra mycket mer än att i dosan koppla in din blå också till samma punkt som grön/gul se bara till att det blir en bra förbindning. Sen kan du ordna till det i din nya ände tex lite likt #13 så har du kommit ett stycke längre och bättre trots allt.
Känns som de vart bättre nuGK100 skrev:
Bry dig inte om de gamla felaktigheterna där om du inte gör mer omfattande jobb och kan få det rätt från källan. I nuläget kan du inte göra mycket mer än att i dosan koppla in din blå också till samma punkt som grön/gul se bara till att det blir en bra förbindning. Sen kan du ordna till det i din nya ände tex lite likt #13 så har du kommit ett stycke längre och bättre trots allt.
Ja det är nog bättre nu. Men kolla över i andra änden och så vidare, vi vet ju inte hur kopplingen tillkommit.J Joakim91 skrev:
Bara så du är säker på att du har fas, noll och jord in.
Sen kan det ju vara trevligt med lite uppmärkning så man slipper stå och fundera vad som är in och ut och så vidare.
Vet inte vem som kopplat men montaget kan ju se bättre ut om du nu går i skolan.
Men vad är det för bild där blå svävar i luften? Antar matningen till föregående central?
Och du har blottar kopparn på den vita så det kittlar skönt om du råkar snudda.
Vad har nu hänt?
E El-Löken66 skrev:Ja det är nog bättre nu. Men kolla över i andra änden och så vidare, vi vet ju inte hur kopplingen tillkommit.
Sen kan det ju vara trevligt med lite uppmärkning så man slipper stå och fundera vad som är in och ut och så vidare.
Vet inte vem som kopplat men montaget kan ju se bättre ut om du nu går i skolan.
Men vad är det för bild där blå svävar i luften? Antar matningen till föregående central?
De är en annan central som är lika kopplat som jag hade gjort tidigare ingen nolla in. 30års i yrket har han som kopplat den centralen !
Vad har nu hänt?
Är du ute hos en kund och härjar eller är det ett skolprojekt?
E El-Löken66 skrev:Ja det är nog bättre nu. Men kolla över i andra änden och så vidare, vi vet ju inte hur kopplingen tillkommit.
Vad har nu hänt?
Så här vart mitt skåp tycker de vart rätt bra
De är faktigs hos min granne som jag är hos som har haft myckte problem. Men som sagt jag håller på utbilda mig å jag har en som elektriker som jag frågar osv. Så jag gör inget utan att rådfråga. Men fågar runt här oxå de är intressant å se hur alla tänker osvI Intresserad22 skrev:
Vad menar du nu? Den vita ?E El-Löken66 skrev:Ja det är nog bättre nu. Men kolla över i andra änden och så vidare, vi vet ju inte hur kopplingen tillkommit.
Vad har nu hänt?
Känns omöjligt att få en överblick, hur många olika centraler håller du på med egentligen?
En central! mitt fel att blanda in fler Den centralen som de hänger en lös blå de var från den centralen som jag skull ta matningen ifrån till den nya som jag satt upp i en barack/sadelkammar m.m. men till den centralen var de 4g 2.5m2 alltså ingen inkomande nolla. Han tog bara en 5g 2.5 från kopplings dosan som siter en bit längre ner in till centralen därför den inte är inkopplad inte jag som kopplat hoppas du hänger med lite nuI Intresserad22 skrev:
Och jag har ingen vit kabel i centralen har bytt ut dom mot svart om de var där du menade.
Märkas upp komma göras.
Monteringen kan vara mycket bätter har gjort bättre.