465 läst ·
11 svar
465 läst
11 svar
Rekomendation, snälla ska vi ha Askdamsugare eller ask cyklon
Hej,
Hoppas några med egna erfarenheter är villiga att ge oss råd.
Funderar på om vilket som ger "best-buck-for-the-money" att ta bort all aska ur en kamin som vi eldar i.
En dedikerad ask-dammsugare eller en ask-cyklon som man kopplar in på dammsugaren?
Ge gärna tips på vad ni har för upplägg, mäke, model.
Hoppas några med egna erfarenheter är villiga att ge oss råd.
Funderar på om vilket som ger "best-buck-for-the-money" att ta bort all aska ur en kamin som vi eldar i.
En dedikerad ask-dammsugare eller en ask-cyklon som man kopplar in på dammsugaren?
Ge gärna tips på vad ni har för upplägg, mäke, model.
Medlem
· Stockholm
· 4 637 inlägg
Hej
Jag hade en askcyklon som mest var omständig.
Numer kör jag med centraldammsugaren för att suga bort dammet som blir när jag gräver ur askan med en liten spade ner i en hink som jag ställer ut på marken efteråt.
/W
Jag hade en askcyklon som mest var omständig.
Numer kör jag med centraldammsugaren för att suga bort dammet som blir när jag gräver ur askan med en liten spade ner i en hink som jag ställer ut på marken efteråt.
/W
Behöver också råd! Kör med gammal bakpensel 😉 och finborstar varannan dag ... ibland med en uttjänt pytteliten dammsugare (som jag måste rengöra utomhus efter varje användning - den gillar inte kaminen). Varför jag inte löst problemet under alla dessa år beror på brist på förvaringsplats.
En spade funkar kalas.
Är ju bara bra att inte ta bort all aska i botten på en kamin.
Står i många att lämna kvar lite för att skydda så man inte eldar rakt på plåten eller gjutjärnet.
Har själv en behållare i min kamin som man lyfter ur och tömmer sen klart.
Är ju bara bra att inte ta bort all aska i botten på en kamin.
Står i många att lämna kvar lite för att skydda så man inte eldar rakt på plåten eller gjutjärnet.
Har själv en behållare i min kamin som man lyfter ur och tömmer sen klart.
Köksspis som används dagligen
Sotar när jag tömmer asklådan, använder askskrapa och borste - det blir lite aska kvar längst in under ugnen som jag suger upp med dammsugaren ca 1 gång/månad. Då byter jag även dammsugarpåse och skakar/byter rent filter. Använder min vanliga hushållsdammsugare. Det har fungerat i flera år.
Sotar när jag tömmer asklådan, använder askskrapa och borste - det blir lite aska kvar längst in under ugnen som jag suger upp med dammsugaren ca 1 gång/månad. Då byter jag även dammsugarpåse och skakar/byter rent filter. Använder min vanliga hushållsdammsugare. Det har fungerat i flera år.
Jag har nog använt ett halvdussin varianter genom åren, både avskiljare och asksugar. Några av dem har mest låtit en massa, men knappt sugit. Nu har jag en Kärcher, köpt på Jula. Den är i en helt annan klass än de tidigare. Rekommenderas varmt!
Klicka här för att svara