Hej. Hade för snart 7 år sedan firma här som totalrenoverade badrum. Ny el drogs och även i resten av huset som i övrigt är från 60-talet. Jfb installerades och ny central med automatsäkringar. Elektrisk golvvärme i badrum och elektrisk handdukstork på väggen. Vi anlitade badrumsfirmans elektriker separat på timme efter badrummet var färdigt för att dra om elen i resten av huset så endast en elektriker har varit och grejat.

Nu har den elektriska handdukstorken (Tjolöholm 300W) som installerades av firman lagt av. Min sambo försökte få igång den då den inte var varm. Hon såg en blixt och hörde ett sprak. Då gick en av huvudsäkringarna på 16A. Däremot gick inte 10A automatsäkring som säkrar av badrummet.

Nu när huvudsäkringen är bytt blinkar handdukstorken först rött en stund och därefter blått. Det låter som en termostat klickar till men den blir inte varm.

Jag tittade på elen som kommer in i torken från väggen. Det är längst ner på torken, ca 30cm från golvet. En plasthätta täcker ett mellanrum mellan torken och väggen uppifrån och från sidorna, nedåt är det öppet, se bilder.

Vi hade en städfirma här för några år sedan, vi var inte hemma när de städade men en huvudsäkring hade gått så fort de började med badrummet. Vi trodde bara att de kopplat in för många städmaskiner på samma fas, nu misstänker vi att de blaskade på med vatten och något kortslöt. Vi är inte säkra på om handdukstorken varit varm efter det

Kan torken vara felaktigt kopplad? Jag tycker det är oroande att gruppsäkring eller jfb inte löste ut utan felet sprang hela vägen till huvudsäkringen. Ser enkla trådar i luften mellan torken och väggen, inget ytterligare isolerande hölje. Är det korrekt?

Vad är bästa vägen att gå vidare? Försäkringsbolag? Oberoende besiktningsman/elektriker? Badrumsfirman? Elektrikern?

Tacksam för svar av alla elkunniga

• Elektrisk handdukstork med synlig anslutning till väggen, vattendroppar på metallytan tyder på eventuell fuktexponering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en elektrisk handdukstork med en plastplatta, etikett synlig med text, och vattenstänk.
    Skapa konto
  • Elektrisk handdukstork monterad på väggen med synliga kablar utan isolering, vattenstänk på torken och kakelvägg i bakgrunden.
    Skapa konto
Skulle behöva se installationsanvisningen till torken, om det verkligen ska vara en glipa mot anslutningen i väggen med öppet underifrån.

Kanske har vatten trängt in där och orsakat kortslutning. Men det är en rejäl kortslutning som enbart vatten inte kan orsaka. Jag antar att det finns en JFB som alltså inte har löst ut?

Man ser enkelisolerade ledare i mellanrummet, vilket i sig inte direkt orsakat felet, men kanske rör det på sig så att de ha blivit skavda.

Man får börja med att försöka reda ut vad som hänt.

A
Det låter som det är dags att byta ut den.
P Perplexus skrev:
Kan torken vara felaktigt kopplad?
Nej det tror jag inte.
P Perplexus skrev:
Jag tycker det är oroande att gruppsäkring eller jfb inte löste ut utan felet sprang hela vägen till huvudsäkringen.
Samma kortslutningström går ju genom den säkringen också. Det är inte ovanligt att en huvudsäkring enbart löser ut vid kortslutning.
Försvagningarna i smälttråden i en säkring brinner av lite snabbare än den magnetiska utlösaren i en effektbrytare oftast vill jag minnas. Speciellt vid lite högre strömmar.
P Perplexus skrev:
Ser enkla trådar i luften mellan torken och väggen, inget ytterligare isolerande hölje. Är det korrekt?
De kommer nog ut från ett rör i väggen.
Om det är så torken är tänkt att vara installerad enligt tillverkarens anvisningar så är det rätt. Och det brukar det väl vara. Det är en klass 1-produkt så den är skyddsjordad.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Skulle behöva se installationsanvisningen till torken, om det verkligen ska vara en glipa mot anslutningen i väggen med öppet underifrån.

Kanske har vatten trängt in där och orsakat kortslutning. Men det är en rejäl kortslutning som enbart vatten inte kan orsaka. Jag antar att det finns en JFB som alltså inte har löst ut?

Man ser enkelisolerade ledare i mellanrummet, vilket i sig inte direkt orsakat felet, men kanske rör det på sig så att de ha blivit skavda.

Man får börja med att försöka reda ut vad som hänt.
Tack för svar. Stämmer att det finns JFB och den inte löst ut.

Hittat installationsanvisning, bifogar nedan. Ser inte mycket info gällande elen dock.

Inget som kan röra sig vid skarvarna och inga tecken på skav/slitage.

Är osäker på hur man ska reda ut vad som hänt.

• Monteringsanvisning för Tjolöholm handdukstork, elversion, visar mått och instruktioner för installation mot betongvägg och trävägg.
    Skapa konto
  • Installationsanvisning för kombidrift med ventiler NK1 och NK12 från Nordhem Värme AB, inklusive mått och instruktioner för centralvärme.
    Skapa konto
A avh67f skrev:
Det låter som det är dags att byta ut den.

Nej det tror jag inte.

Samma kortslutningström går ju genom den säkringen också. Det är inte ovanligt att en huvudsäkring enbart löser ut vid kortslutning.
Försvagningarna i smälttråden i en säkring brinner av lite snabbare än den magnetiska utlösaren i en effektbrytare oftast vill jag minnas. Speciellt vid lite högre strömmar.

De kommer nog ut från ett rör i väggen.
Om det är så torken är tänkt att vara installerad enligt tillverkarens anvisningar så är det rätt. Och det brukar det väl vara. Det är en klass 1-produkt så den är skyddsjordad.
Tack för svar.

Ja, är väl dags att byta ut den. Känns lite konstigt efter så kort tid. Och dyrt... 2k/år för att ha handdukstork, inte inräknat elen den drog.

Tryggt att höra att det kan vara huvudsäkringen som löser ut istället, då känns det inte lika troligt med totalt haveri i elsystemet.

Bifogade anvisningar ovan, ser inte så mycket specifikt om elen tyvärr.

Hej
Du kan byta enbart elpatronen. Behöver inte byta hela handdukstorken.

• Gilla
Koogo och 1 till
  • Laddar…
R Roddyski skrev:
Hej
Du kan byta enbart elpatronen. Behöver inte byta hela handdukstorken.
Intressant. Är det något man kan göra själv som normalhändig eller måste det till en elektriker?

• Gilla
Stora r
  • Laddar…
Man behöver koppla ur elen, skruva ner och vända handdukstorken, skruva ur och byta och täta elpatronen därefter skruva upp handdukstorken och koppla in elen igen. Om du grejar det eller behöver en elektriker kan jag nog inte svara på :)

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
R Roddyski skrev:
Man behöver koppla ur elen, skruva ner och vända handdukstorken, skruva ur och byta och täta elpatronen därefter skruva upp handdukstorken och koppla in elen igen. Om du grejar det eller behöver en elektriker kan jag nog inte svara på :)
Tack för svar, låter ju lätt som en plätt 😅

Går det att mäta innan så man vet om patronen är felet? Eller är vi säkra på det redan av ovan beskrivning?

A
Det är bara att börja felsöka från matande ände och inåt tills felet är hittat. Det finns inga genvägar om man inte kan se felet.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P Perplexus skrev:
Hej. Hade för snart 7 år sedan firma här som totalrenoverade badrum. Ny el drogs och även i resten av huset som i övrigt är från 60-talet. Jfb installerades och ny central med automatsäkringar. Elektrisk golvvärme i badrum och elektrisk handdukstork på väggen. Vi anlitade badrumsfirmans elektriker separat på timme efter badrummet var färdigt för att dra om elen i resten av huset så endast en elektriker har varit och grejat.

Nu har den elektriska handdukstorken (Tjolöholm 300W) som installerades av firman lagt av. Min sambo försökte få igång den då den inte var varm. Hon såg en blixt och hörde ett sprak. Då gick en av huvudsäkringarna på 16A. Däremot gick inte 10A automatsäkring som säkrar av badrummet.

Nu när huvudsäkringen är bytt blinkar handdukstorken först rött en stund och därefter blått. Det låter som en termostat klickar till men den blir inte varm.

Jag tittade på elen som kommer in i torken från väggen. Det är längst ner på torken, ca 30cm från golvet. En plasthätta täcker ett mellanrum mellan torken och väggen uppifrån och från sidorna, nedåt är det öppet, se bilder.

Vi hade en städfirma här för några år sedan, vi var inte hemma när de städade men en huvudsäkring hade gått så fort de började med badrummet. Vi trodde bara att de kopplat in för många städmaskiner på samma fas, nu misstänker vi att de blaskade på med vatten och något kortslöt. Vi är inte säkra på om handdukstorken varit varm efter det

Kan torken vara felaktigt kopplad? Jag tycker det är oroande att gruppsäkring eller jfb inte löste ut utan felet sprang hela vägen till huvudsäkringen. Ser enkla trådar i luften mellan torken och väggen, inget ytterligare isolerande hölje. Är det korrekt?

Vad är bästa vägen att gå vidare? Försäkringsbolag? Oberoende besiktningsman/elektriker? Badrumsfirman? Elektrikern?

Tacksam för svar av alla har du handdukstork
P Perplexus skrev:

Tacksam för svar av alla elkunniga
Har du handukstorken u duchen? Varför är den så våt?

• Gilla
lordi
  • Laddar…
K Keza0001 skrev:
Har du handukstorken u duchen? Varför är den så våt?
En bra bit ifrån duschen. Bilderna är tagna efter vi försökt "provocera fram" att huvudsäkringen går igen. Hade hänt när städfirma började blaska vatten så vi provade att blöta ner random delar av badrummet, inget hände. Vi kom fram till att det måste varit handdukstorken som gjort att säkringen gick.

• Gilla
Keza0001
  • Laddar…
P Perplexus skrev:
Bilderna är tagna efter vi försökt "provocera fram" att huvudsäkringen går igen.
Låter som en bra felsökningsmetodik... Spola vatten på diverse nätanslutna apparater och se om säkringen går.

• Haha
  • Gilla
orutti och 15 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Låter som en bra felsökningsmetodik... Spola vatten på diverse nätanslutna apparater och se om säkringen går.
Jo, för all del. Kom enstaka stänk på en handdukstork i ett badrum. Bör den tåla. Och tål den inte det upptäcker jag det hellre i ett kontrollerat test än att det plötsligt händer något och man inte vet vad och varför. Nu hände inget denna gång. Var framför allt golv och vägg som spolades som en del av felsökning.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
P Perplexus skrev:
Tack för svar, låter ju lätt som en plätt 😅

Går det att mäta innan så man vet om patronen är felet? Eller är vi säkra på det redan av ovan beskrivning?
Låter som att inte ska ge dig på att byta patronen, dels får du inte dels verkar du inte ha kunskap

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.