27 982 läst ·
51 svar
28k läst
51 svar
Är golvet laminat eller parkett? - Hantverkare påstår annat än "pappren"
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej,
säljarna trodde verkligen att det var parkett, att det är ett ”trägolv” stämmer ju. Hade vi kommit överens om att golvet är slipbart så kannans de hade varit ett ”fel” .
men oklar fråga är om vi som köpare bör kunnat identifiera med ögat att detta är ett oslipningsbart golv, golvläggare kunde ju se på mindre än 1 minut
Då vi inte vill lägga den extra kostnaden som uppstod (från 30-40K med billigare golv) så kommer vi vänta med golvet och kanske byta ut det senare alt, testa lägga nytt golv själv. Vi vill ha god relation med säljarna och inget avsiktligt har skett och dom är väldigt hjälpsamma med allt annat runt huset osv.
tillsvidare kommer vi försöka täcka med mattor och ge oss på att täcka några av hålen med såndär vax eller trädpackel, hur det kommer bli vet jag inte, men de kan inte bli värre .
Hitta en fråga på lawline med exakt samma problem, finns ingen tydlighet i vem som har rätt eller fel https://lawline.se/answers/fel-i-fastighet-eller-ej
säljarna trodde verkligen att det var parkett, att det är ett ”trägolv” stämmer ju. Hade vi kommit överens om att golvet är slipbart så kannans de hade varit ett ”fel” .
men oklar fråga är om vi som köpare bör kunnat identifiera med ögat att detta är ett oslipningsbart golv, golvläggare kunde ju se på mindre än 1 minut
Då vi inte vill lägga den extra kostnaden som uppstod (från 30-40K med billigare golv) så kommer vi vänta med golvet och kanske byta ut det senare alt, testa lägga nytt golv själv. Vi vill ha god relation med säljarna och inget avsiktligt har skett och dom är väldigt hjälpsamma med allt annat runt huset osv.
tillsvidare kommer vi försöka täcka med mattor och ge oss på att täcka några av hålen med såndär vax eller trädpackel, hur det kommer bli vet jag inte, men de kan inte bli värre .
Hitta en fråga på lawline med exakt samma problem, finns ingen tydlighet i vem som har rätt eller fel https://lawline.se/answers/fel-i-fastighet-eller-ej
Om det står parkettgolv i annonsen så har ni en viss möjlighet till avdrag på köpeskillingen. Tror faktiskt inte ens en besiktningsman skulle noterat att det är en fanergolv om det står parkettgolv i annonsen.pernilla.jansson skrev:
Hej,
Hitta en fråga på lawline med exakt samma problem, finns ingen tydlighet i vem som har rätt eller fel [länk]
Sen vad en domstol skulle säga om saken är svårare att sia om. Men jag tror faktiskt att ni skulle ha stora chanser. Står det däremot trägolv i annonsen så är det nog kört enligt mig.
Säljare har säkert levt i tron att det är ett parkettgolv i alla år. Men det spelar ingen roll i sammanhanget.
Ni får fundera på om ni vill ta upp detta med säljarna eller inte. Kanske kan ni komma överens om någon form av ersättning från säljarna. Givetvis inte ersättning för ett nytt golv med tanke på hur golvet ser ut men kanske 30-50% av vad ett nytt parkettgolv skulle kosta att lägga in.
ps. Har huspärmen legat med i mäklarens annons så tror jag det är helt kört.
Idag så är parkettgolv väldigt enkla att lägga själv. Läs anvisningarna noga och följ dom så kan ni enkelt byta ut detta själv.
Byggmaxgolv mm skulle jag nog hoppa och leta mer efter Kährs parkettgolv. Ett sådan vanlig trestav ek 13mm brukar börja runt 240kr/m2 ink moms. 15 nånstans runt 300kr. Man kan ofta få lös ett enstav för runt 460-540 på kampanj runtom olika bygghandel.
Rekomenderar Kährs då det tillhör top of the line på svenska marknaden. Tarkett hoppar jag gärna då deras trestavsgolv blir tegelstensmönster med stavplaceringarna. Kährs flyter på och skarvarna mellan bitarna blir nästan osynliga
Berg och berg gör fina golv med. Lågprisgolv ala byggmax mm. Hoppa de. Förr eller senare blir det problem likt kantresning mm.
jobbat och sålt golv i 20 år nu.
Byggmaxgolv mm skulle jag nog hoppa och leta mer efter Kährs parkettgolv. Ett sådan vanlig trestav ek 13mm brukar börja runt 240kr/m2 ink moms. 15 nånstans runt 300kr. Man kan ofta få lös ett enstav för runt 460-540 på kampanj runtom olika bygghandel.
Rekomenderar Kährs då det tillhör top of the line på svenska marknaden. Tarkett hoppar jag gärna då deras trestavsgolv blir tegelstensmönster med stavplaceringarna. Kährs flyter på och skarvarna mellan bitarna blir nästan osynliga
Berg och berg gör fina golv med. Lågprisgolv ala byggmax mm. Hoppa de. Förr eller senare blir det problem likt kantresning mm.
jobbat och sålt golv i 20 år nu.
Redigerat av moderator:
Byter just ut ett 15 år gammalt 13 mm Tarkett parkettgolv, skarvarna mellan plankorna är supertydliga. Lägger in ett 2-stavs Kährs-golv som är 15 mm i samband med renovering, det är verkligen klasskillnad. Gav ca 400 kr / kvm på kampanj.
Har haft snarlikt golv i ett hus tidigare och det höll sig väldigt fint.
Har haft snarlikt golv i ett hus tidigare och det höll sig väldigt fint.
Ni kan ju lägga in ett nytt fanérgolv annars, så slipper ni ev höjdskillnader mot trösklar, foder osv.
Jag la själv in ett fanérgolv med samma spec (8,5mm) vid renovering för att klara höjderna utan andra ingrepp. Kährs Linnea ek valde vi, lätt att lägga och bra resultat. Utseendemässigt ser det ut som vilken modern "riktig" parkett som helst och känns mycket bättre än laminat då det ändå faktiskt har ett träskikt överst.
Jag la själv in ett fanérgolv med samma spec (8,5mm) vid renovering för att klara höjderna utan andra ingrepp. Kährs Linnea ek valde vi, lätt att lägga och bra resultat. Utseendemässigt ser det ut som vilken modern "riktig" parkett som helst och känns mycket bättre än laminat då det ändå faktiskt har ett träskikt överst.
Jag lade ett golv inköpt ifrån Bauhaus för några år sedan. Det var också cirkus 8-9 mm tjockt. Stod att det inte kunde slipas om så det visste jag . Gick under benämningen tunnparkett. Så att hävda att parkettgolv måste vara slipbart vet jag tyvärr inte om man kan.
Jag stöder din tanke att fixa till det värsta. Slipa lite på mörka fläckar. Vaxa eller lacka. Fråga på färgaffären. Det blir tillräckligt bra. Du kommer känna dig nöjd!!!
haha vi köpte ett hus för 2 år sedan med parkett. Det såg likadant ut med 3 grabbar på 2,4 och 6 som ville hjälpa till med allt så blev det ett par grova skador. Kalla oss slarviga om du vill men billigare parkett golv är ganska känsligaKarlia skrev:
Jag tänker nog att är det såpass mycket skador på ett 6 år gammalt golv, då är det antingen superslarviga människor som bott där, mycket skador för övrigt också. Eller dålig kvalitet på golvet.. Det ska väl inte behöva slipas om efter 6 år!? Så där borde ni ha blivit fundersamma.
Mitt golv är från byggår, - 62. Omslipat ca - 95, inga större märken.