27 982 läst ·
51 svar
28k läst
51 svar
Är golvet laminat eller parkett? - Hantverkare påstår annat än "pappren"
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Handlar nog mycket om åldern på den som tittar. Är man till åren så är väl parkett golv ett golv man lägger in med massiva stavar som var vanligt på 50talet. Nuförtiden så får man ju liknande utseende med den typen av golv som finns idag, laminat eller lamell eller vad man nu kallar det. Dylika golv är ju sällan slipbara på vettigt sätt eftersom lagren är för tunna.
Det finns väl nästan bara fanergolv idag? Åtminstone om det inte skall bli väldigt dyrt. Men så där tunt är ju inte särskilt vettigt, då hjälper det ju inte att man tar ett hårt träslag ens.
Det är ju iallafall inte ett dolt fel när du uppenbarligen kan se golvet och har/eller kunde tagit del av information av vilket golvet det är etc.. All information som du vet nu hade du kunnat ta reda på tidigare.
Som det har rekommenderats hade jag med lagt ett nytt golv. Även om du hittar någon som slipar detta så kommer du behöva byta ut det ändå efter ett tag när alla repor och slitage kommit. Köper du ett parkettgolv så kan du iallafall slipa om det 2, kanske 3 gånger.
Som det har rekommenderats hade jag med lagt ett nytt golv. Även om du hittar någon som slipar detta så kommer du behöva byta ut det ändå efter ett tag när alla repor och slitage kommit. Köper du ett parkettgolv så kan du iallafall slipa om det 2, kanske 3 gånger.
Du kan ju prova att vända dig till säljaren då de sagt att det var ett slipbart parkettgolv. Men rent krasst så blir det nog svårt att få det till dolt fel eftersom det inte är just dolt.pernilla.jansson skrev:
Updatering,
Har rett ut nu att det är som ni säger ett fanér golv och då "lamell". Jag som okunnig som inte fattar. Nu får vi se hur vi kan gå vidare. Säljarna tror att det är ett parkettgolv då det står i avtalen/prospektet att det var ett parkettgolv. Vet inte hur jag går vidare med denna information eller om de kan ses som "dolt fel" golvet är som ni såg inte så roligt. Tips någon? De största skadorna är mitt i vardagsrummet.
Golvfirman har erbjudit sig att lägga nytt golv för lite billigare än vad slipning och lackering skulle kosta + materialet. Det som är surt är att det blir 30,000-40,000 kr extra pga materialet....
Tack alla för era snabba svar![]()
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Köper man ett riktigt parkettgolv så kan man säkert slipa om det 40ggr om inte mer........
Står ju även i beskrivningen av golvet både tjocklek och fabrikat.
Slitskikt 0.6, är det faneret?
https://www.golvpoolen.se/golv/tragolv/fanergolv/tragolv-tarkett-viva-ek-3-stav-lackad/p-261440
https://www.golvpoolen.se/golv/tragolv/fanergolv/tragolv-tarkett-viva-ek-3-stav-lackad/p-261440
Läs mitt inlägg 15.M maria01 skrev:
Detta är en lamell parkett.
14 mm och 15 mm lamell parkett är slipbar.
8.5 mm lamell parkett är inte slipbar.
Där är ett för litet slitskikt, bara 0.6 istället för 3.5 mm.
Sen är det inget av dessa som är en riktigt parkett som då är av helt massivt trä.
Priset är då i en helt annan klass.
Men om du köper ett hus med ett trä golv som är specat till 8.5 mm så kan du aldrig få det till att det är slipbart.
Om man tittar på vad golvbranschen säger så är det ett fanergolv då slitytan är mindre än 2,5 mm. 2,5 mm eller mer räknas som lamellparkett eller det vi vanliga dödliga kallar för parkettgolv. Som av en händelse finns idag många parkettgolv med en slityta på just 2,5 mm.A Argastesnickaren skrev:Läs mitt inlägg 15.
Detta är en lamell parkett.
14 mm och 15 mm lamell parkett är slipbar.
8.5 mm lamell parkett är inte slipbar.
Där är ett för litet slitskikt, bara 0.6 istället för 3.5 mm.
Sen är det inget av dessa som är en riktigt parkett som då är av helt massivt trä.
Priset är då i en helt annan klass.
Men om du köper ett hus med ett trä golv som är specat till 8.5 mm så kan du aldrig få det till att det är slipbart.
Man brukar räkna med att det ”går åt” minst 1 mm vid slipning.
Både faner golv och lamellparkett är ”trägolv”.
Pratar vi laminatgolv så säljs det idag laminatgolv som enligt mig knappt borde få säljas som golv. Vissa laminatgolv av klickmodell som säljs idag är så dåliga att det på sin höjd går att klicka ner golvet en gång i bästa fall utan att skador uppstår. Slitskiktet och stommen av mdf är så klent att det känns som papper.
Både som hantverkare och privatperson gäller det att noga läsa vad golvtillverkarna kräver för noggrannhet på underlaget.
Är underlaget ojämnt så blir det väldigt viktigt att välja ett golv med bra låsning. Annars kommer det blir glipor eller så går låsningen helt enkelt sönder.
I princip bör man som hantverkare friskriva sig från befintligt underlag. Få underlag klarar golvtillverkarnas krav på underlaget. Har man pysslat med golv så vet man att vissa låsningar och golv är bättre än andra. Då är underlaget inte lika viktigt.
Så här skriver tex. Kährs ang. Kraven på underlaget. Testa att kontrollera era underlag så kommer ni förstå vad jag menar.
”Kontrollera undergolvets planhet vid 2 m mätlängd och vid 0,25 m mätlängd. Är ojämnheterna större än
+ eller - 3 mm vid 2 m mätlängd eller större än + eller - 1,2 mm, vid 0,25 m mätlängd, måste de först utjämnas. Kährs accepterar även mätning med en meter mätlängd. Toleransen är då + eller - 2 mm.”
Nu vill jag verkligen poängtera att Kährs golv enligt mig håller hög kvalitet.
Det finns andra golvtillverkarna som kräver ännu bättre underlag...
Då var det ju korrekt information om golvet. Är det viktigt för en att veta så går det att slå upp vad det är för golv, fråga någon kunnigare - som jag gjorde här.
Med andra ord går det inte att reklamera golvet eller få det till dolt fel - det är ju precis vad som är uppgivet.
Med andra ord går det inte att reklamera golvet eller få det till dolt fel - det är ju precis vad som är uppgivet.