8 840 läst ·
13 svar
9k läst
13 svar
Är en vedbod en tillbyggnad?
Jag har tänkt snickra ihop detta skjulet om några veckor: http://www.hemtrevligt.se/husohem/artiklar/fixa/20130529/bygg-ett-vackert-vedskjul-invid-vaggen/
Och om jag tolkar lagen rätt så är det OK att bygga detta utan bygglov så länge det är 4,5 m från tomgränsen. Stämmer detta? Bygget ska fästas i husets fasad.
Och om jag tolkar lagen rätt så är det OK att bygga detta utan bygglov så länge det är 4,5 m från tomgränsen. Stämmer detta? Bygget ska fästas i husets fasad.
Klart snyggt men fel för en vedbod
En vedbod ska var luftig , det ska blåsa igenom , den som du länkar till är tät , ev fukt kommer att bli kvar i veden som är närmast väggen samt gå in i densamma
Se till att veden inte kan ligga mot huset , samt på kortsidorna virke med ca 2 cm springor mellan , trava med ca 5 cm mellan travarna
Ventilation är den viktigaste detaljen när det gäller ved
En vedbod ska var luftig , det ska blåsa igenom , den som du länkar till är tät , ev fukt kommer att bli kvar i veden som är närmast väggen samt gå in i densamma
Se till att veden inte kan ligga mot huset , samt på kortsidorna virke med ca 2 cm springor mellan , trava med ca 5 cm mellan travarna
Ventilation är den viktigaste detaljen när det gäller ved
Ok. Om jag byter ut panelen på sidorna mot lite glesare satt virke borde det funka va?S skutten11 skrev:Klart snyggt men fel för en vedbod
En vedbod ska var luftig , det ska blåsa igenom , den som du länkar till är tät , ev fukt kommer att bli kvar i veden som är närmast väggen samt gå in i densamma
Se till att veden inte kan ligga mot huset , samt på kortsidorna virke med ca 2 cm springor mellan , trava med ca 5 cm mellan travarna
Ventilation är den viktigaste detaljen när det gäller ved
På bilden syns tre rader med ved men jag hade tänkt köra på två just av den anledningen att få luft emellan.
En sådan tillbyggnad är säkerligen bygglovspliktig. Alternativt kan du göra en bygganmälan för en attefallstillbyggnad.
Håller med skutten11 om att det kommer att bli fuktproblem på fasadpanelen. Vi har ved I en nisch i fasaden, men den är bara en rad ved djup och nischen är plåtklädd för att undvika fukt.
Har du ingen möjlighet att bygga ett fristående vedskjul? Vore det enklaste om du håller dig inom friggebod gränserna.
Håller med skutten11 om att det kommer att bli fuktproblem på fasadpanelen. Vi har ved I en nisch i fasaden, men den är bara en rad ved djup och nischen är plåtklädd för att undvika fukt.
Har du ingen möjlighet att bygga ett fristående vedskjul? Vore det enklaste om du håller dig inom friggebod gränserna.
Åt vilket håll kommer den , baksida eller på kant mot en granne , tror ingen granne kommer att morra och säga något , dom tänker bara att va bra med ett vedförråd , ska det vara rätt så får den inte sitta fast i huset
Om du gör spjälor på sidorna så ventilerar det , räcker med ett par centimeter på dom , när du travar så lägger du upp en bit , sen skjuter du en några stycken som ligger mot fasaden , dom låses av nästa varv och travar vidare , 5 cm räcker sedan lika hela vägen upp , då blir det luft mellan ved och hus
Du kan göra lika mellan travarna , så du kan se igenom , då finns luften där
Om du gör spjälor på sidorna så ventilerar det , räcker med ett par centimeter på dom , när du travar så lägger du upp en bit , sen skjuter du en några stycken som ligger mot fasaden , dom låses av nästa varv och travar vidare , 5 cm räcker sedan lika hela vägen upp , då blir det luft mellan ved och hus
Du kan göra lika mellan travarna , så du kan se igenom , då finns luften där
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
Om den byggs fristående så kan den gå som friggebod. Då behöver du inget bygglov eller annan kontakt med stadsbyggnadskontoret. Så länge den ligger minst 4,5 m från gränsen (och max 15 kvm).
Bygger du ihop den med huset, så kan de gå som attefallstillbyggnad, då behövs inget bygglov, men du måste göra en bygganmälan. För en så enkel tillbyggnad borde det behövas ett minimum av handlingar för bygganmälan.
Bygger du ihop den med huset, så kan de gå som attefallstillbyggnad, då behövs inget bygglov, men du måste göra en bygganmälan. För en så enkel tillbyggnad borde det behövas ett minimum av handlingar för bygganmälan.
Ett allmänt tips från mig är att, under förutsättning att man det finns detaljplan som reglerar ytor där man bor, söka bygglov så långt det är möjligt eftersom man vid bygglovsbefriade tillbyggnader inte behöver ta hänsyn till ev begränsningar av yta och prickmark i detaljplan.
Så är det ett problem med snäva byggrätter och man verkligen vill maximera sin byggrätt ska man söka bygglov så långt det är möjligt, och när det tar stop pga yta eller annat börja fundera på "attefallare".
Så är det ett problem med snäva byggrätter och man verkligen vill maximera sin byggrätt ska man söka bygglov så långt det är möjligt, och när det tar stop pga yta eller annat börja fundera på "attefallare".
Om du har tillräckligt långt takutsprång för att den ska rymmas under det så räknas den ju inte 
Lite mer luft under än på bilden behövs också, samt lite kraftigare virke i både botten och eventuella spjälor emellan, ved kan väga en del.
Smart "dörr" till vedskjul bygger man som ett löst väggparti (även det glest och luftigt förståss) som bara hängs upp på en regel och lyfts av när man ska in i skjulet. Om man sätter en falsk dörr på väggen längst bak ser det ut som om man kommer in i förrådet inifrån och det blir inbrottssäkert
Har så i "sômmerstôga" och haft fotspår i snön runt vedboden ett par gånger utan att någon lyckats ta något fast det bara är att lyfta ner väggpartiet.
Lite mer luft under än på bilden behövs också, samt lite kraftigare virke i både botten och eventuella spjälor emellan, ved kan väga en del.
Smart "dörr" till vedskjul bygger man som ett löst väggparti (även det glest och luftigt förståss) som bara hängs upp på en regel och lyfts av när man ska in i skjulet. Om man sätter en falsk dörr på väggen längst bak ser det ut som om man kommer in i förrådet inifrån och det blir inbrottssäkert
Har så i "sômmerstôga" och haft fotspår i snön runt vedboden ett par gånger utan att någon lyckats ta något fast det bara är att lyfta ner väggpartiet.
Yes tillbyggnaden/skärmtaket är lovpliktigt. Ställer du den fristående går det räkna som friggebod och inte lovpliktig om du inte sedan tidigare har 15m2 småbyggnader på tomten.B Bob-TheBuilder skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
OM ditt hus ligger utanför detaljplan, och inte i s.k sammanhållen bebyggelse. Då finns en del lättnader, mer är lovfritt.
Klicka här för att svara
