S
Klart snyggt men fel för en vedbod
En vedbod ska var luftig , det ska blåsa igenom , den som du länkar till är tät , ev fukt kommer att bli kvar i veden som är närmast väggen samt gå in i densamma
Se till att veden inte kan ligga mot huset , samt på kortsidorna virke med ca 2 cm springor mellan , trava med ca 5 cm mellan travarna
Ventilation är den viktigaste detaljen när det gäller ved

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
B
S skutten11 skrev:
Klart snyggt men fel för en vedbod
En vedbod ska var luftig , det ska blåsa igenom , den som du länkar till är tät , ev fukt kommer att bli kvar i veden som är närmast väggen samt gå in i densamma
Se till att veden inte kan ligga mot huset , samt på kortsidorna virke med ca 2 cm springor mellan , trava med ca 5 cm mellan travarna
Ventilation är den viktigaste detaljen när det gäller ved
Ok. Om jag byter ut panelen på sidorna mot lite glesare satt virke borde det funka va?

På bilden syns tre rader med ved men jag hade tänkt köra på två just av den anledningen att få luft emellan.

Hemmakatten
En sådan tillbyggnad är säkerligen bygglovspliktig. Alternativt kan du göra en bygganmälan för en attefallstillbyggnad.

Håller med skutten11 om att det kommer att bli fuktproblem på fasadpanelen. Vi har ved I en nisch i fasaden, men den är bara en rad ved djup och nischen är plåtklädd för att undvika fukt.

Har du ingen möjlighet att bygga ett fristående vedskjul? Vore det enklaste om du håller dig inom friggebod gränserna.

S
Åt vilket håll kommer den , baksida eller på kant mot en granne , tror ingen granne kommer att morra och säga något , dom tänker bara att va bra med ett vedförråd , ska det vara rätt så får den inte sitta fast i huset
Om du gör spjälor på sidorna så ventilerar det , räcker med ett par centimeter på dom , när du travar så lägger du upp en bit , sen skjuter du en några stycken som ligger mot fasaden , dom låses av nästa varv och travar vidare , 5 cm räcker sedan lika hela vägen upp , då blir det luft mellan ved och hus
Du kan göra lika mellan travarna , så du kan se igenom , då finns luften där

Om den byggs fristående så kan den gå som friggebod. Då behöver du inget bygglov eller annan kontakt med stadsbyggnadskontoret. Så länge den ligger minst 4,5 m från gränsen (och max 15 kvm).

Bygger du ihop den med huset, så kan de gå som attefallstillbyggnad, då behövs inget bygglov, men du måste göra en bygganmälan. För en så enkel tillbyggnad borde det behövas ett minimum av handlingar för bygganmälan.

Ett allmänt tips från mig är att, under förutsättning att man det finns detaljplan som reglerar ytor där man bor, söka bygglov så långt det är möjligt eftersom man vid bygglovsbefriade tillbyggnader inte behöver ta hänsyn till ev begränsningar av yta och prickmark i detaljplan.

Så är det ett problem med snäva byggrätter och man verkligen vill maximera sin byggrätt ska man söka bygglov så långt det är möjligt, och när det tar stop pga yta eller annat börja fundera på "attefallare".

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Det där skjulet kommer funka fint som vedbod det är ju helt öppet på framsidan så luften lär komma in eller ut utan problem liksom snön kommer göra om det blåser och snöar.

Om du har tillräckligt långt takutsprång för att den ska rymmas under det så räknas den ju inte ;)

Lite mer luft under än på bilden behövs också, samt lite kraftigare virke i både botten och eventuella spjälor emellan, ved kan väga en del.

Smart "dörr" till vedskjul bygger man som ett löst väggparti (även det glest och luftigt förståss) som bara hängs upp på en regel och lyfts av när man ska in i skjulet. Om man sätter en falsk dörr på väggen längst bak ser det ut som om man kommer in i förrådet inifrån och det blir inbrottssäkert :D

Har så i "sômmerstôga" och haft fotspår i snön runt vedboden ett par gånger utan att någon lyckats ta något fast det bara är att lyfta ner väggpartiet.

En dörr som behöver lyftas av känns tungt och krångligt att hantera sätt den på skenor så det blir en skjutbar dörr.

B
Nu hänger jag inte med i tråden här :D

Är den vedboden bygglovspliktig eller inte? Jag funderar på att göra ett enklare skjul istället mot ett vindskydd annars.

B Bob-TheBuilder skrev:
Nu hänger jag inte med i tråden här :D

Är den vedboden bygglovspliktig eller inte? Jag funderar på att göra ett enklare skjul istället mot ett vindskydd annars.
Yes tillbyggnaden/skärmtaket är lovpliktigt. Ställer du den fristående går det räkna som friggebod och inte lovpliktig om du inte sedan tidigare har 15m2 småbyggnader på tomten.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
OM ditt hus ligger utanför detaljplan, och inte i s.k sammanhållen bebyggelse. Då finns en del lättnader, mer är lovfritt.

• Gilla
Alias_Olle
  • Laddar…
Annars är det enkelt att söka bygglov och bör väl inte kosta allt för mycket för en så liten byggnad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.