915 läst ·
10 svar
915 läst
10 svar
Tystare avfuktare?
Har en Woods DS15 i krypgrunden som har funkat bra men dess 20 år har väl börjat ta ut sin rätt och tänker ersätta den. Har dock alltid stört mig på ljudnivån. Enligt manualen ligger den på 50dB och i vardagsrummet, som ligger ovanför, hörs det ett ganska tydligt brummande när den drar igång. Jag har tittat på t ex DSC50FM som är Woods avfuktaren för krypgrunder men den ligger på hela 56dB! Jag trodde maskinerna hade blivit tystare och inte mer högljudda vid det här laget.
Finns det några andra mer kända märken av kondensavfuktare att få tag på eller man får leva med Woods? Tror ni en såndär dämpningsmatta för tvättmaskiner etc hade hjälp någonting? https://www.bauhaus.se/matta-demerx-stotdampande-foam-62x62cm-gra
Finns det några andra mer kända märken av kondensavfuktare att få tag på eller man får leva med Woods? Tror ni en såndär dämpningsmatta för tvättmaskiner etc hade hjälp någonting? https://www.bauhaus.se/matta-demerx-stotdampande-foam-62x62cm-gra
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
Skulle nog vilja säga att Woods är bäst på dessa kondensavfuktare.B blork skrev:Har en Woods DS15 i krypgrunden som har funkat bra men dess 20 år har väl börjat ta ut sin rätt och tänker ersätta den. Har dock alltid stört mig på ljudnivån. Enligt manualen ligger den på 50dB och i vardagsrummet, som ligger ovanför, hörs det ett ganska tydligt brummande när den drar igång. Jag har tittat på t ex DSC50FM som är Woods avfuktaren för krypgrunder men den ligger på hela 56dB! Jag trodde maskinerna hade blivit tystare och inte mer högljudda vid det här laget.
Finns det några andra mer kända märken av kondensavfuktare att få tag på eller man får leva med Woods? Tror ni en såndär dämpningsmatta för tvättmaskiner etc hade hjälp någonting? [länk]
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
Har du funderat på en sorbtionsavfuktare? Fungerar lite annorlunda men där kan man ha ljuddämpare på torr och våtluft
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Adsorptionsavfuktare
En adsorptionsavfuktare fungerar så att den suger in fuktig luft och leder den genom en roterande rotor med ett fuktadsorberande material (t.ex. kiselgel). När luften passerar binds fukten till materialets yta. En separat luftström värmer sedan
Läs mer
Lite men den verkar både dyr i inköp, installation och drift. Kondensavfuktaren är bara att koppla in, vår förbrukar ca 500kwh om året så jag har skrivit av det alternativet lite.Manganbangan skrev:
Känns som att som kvarstår då att försöka ljudisolera. Kanske man kunde flyttat den en bit där den inte är lika störig men där den står nu har jag nära till eluttag och påkopplingen till avloppet med bra fall.
Kan en såndär matta hjälpa något tro? Brummandet som fortplantar sig är ganska lågfrekvent, tänk typ en lastbil på tomgång men inte lika högljutt såklart.
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
Men mycket effektivare. Har man inga större problem i grunden kanske det räcker med en Woods. Jag har sett att vissa sätter en cellplastskiva i blindbotten ovanför maskinen. En hundrakronorslösning, värt ett försök. Annars är alltid rekommendationen att ha maskinerna under kök eller tvättstugor där det ändå väsnas 😉B blork skrev:Lite men den verkar både dyr i inköp, installation och drift. Kondensavfuktaren är bara att koppla in, vår förbrukar ca 500kwh om året så jag har skrivit av det alternativet lite.
Känns som att som kvarstår då att försöka ljudisolera. Kanske man kunde flyttat den en bit där den inte är lika störig men där den står nu har jag nära till eluttag och påkopplingen till avloppet med bra fall.
Kan en såndär matta hjälpa något tro? Brummandet som fortplantar sig är ganska lågfrekvent, tänk typ en lastbil på tomgång men inte lika högljutt såklart.
Brukar inte tillverkaren rekommendera att centrera avfuktaren för så jämn luftfuktighet som möjligt? Tvek på att cellplast gör någon större skillnad då det är dåligt på ljudisolering men billigt att testa.Manganbangan skrev:
Men mycket effektivare. Har man inga större problem i grunden kanske det räcker med en Woods. Jag har sett att vissa sätter en cellplastskiva i blindbotten ovanför maskinen. En hundrakronorslösning, värt ett försök. Annars är alltid rekommendationen att ha maskinerna under kök eller tvättstugor där det ändå väsnas 😉
Redigerat:
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
Kör man kondensavfuktare bör den vara centrerad men man kanske får tappa lite effekt för att vinna tystnad. Cellplast är ju ett billigt försök men riktiga ljudisolermattor är förmodligen bäst.F Fideliox skrev:
Ja, sen ska det ju funka rent praktiskt också. 🤓 I ts fall hade jag nog testat ljuddämpa under maskinen först då det låter som att ljudet kanske fortplantar sig i konstruktionen? 🤔Manganbangan skrev:
Hur mycket islorering har du till krypgrunden?
Redigerat:
Jag har 200mm i golvet. Vår krypgrund är öppen, dvs inga små rum eller så. Avfuktaren står ju som sagt där den står för att det är nära till el och avlopp. Detta är i vardagsrummet under kaminen typ. Bara 2 meter bort är tvättstugan. Under kaminen kommer rörer med tilluften också som går ut till en ventil i krypen. Kanske det fortplantar sig lite ljud där också. Jag skulle nog kunna flytta avfuktaren till tvättstugan men då blir det ju i hörna av krypen, kanske inte så bra.F Fideliox skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden