Hur stor reservkraft generator gäller det? Jag hjälpte ansluta ATS till reservkraft och Eon sa att separat jordtag inte behövdes?Isabell Osju skrev:
Vet du om det är en direktstartad vattenpump? Ofta har elmotorer en startström som är mycket högre än driftströmmen. Så det händer att kombinationer av generator och motor som med hänsyn till märkeffekt borde fungera ihop ändå inte gör det då generatorn inte kan få fram startströmmen.F fredand44 skrev:
Hej,A Avemo skrev:
Nä inte riktigt. Jag vet att det är en Grundfos (Grundfos?) SQ enfas pump, som sitter på 90 meter. Jag var i kontakt med en person som kollade någon kurva och han sade att den ska dra ca 755w om jag minns rätt. Men han sade att han inte kunde säga exakt då han inte visste hur djupt pumpen satt. Jag svarade att den satt på 90-meter men har inte hört något sedan dess.
Jag frågade/sade även att den lär väl dra mer i startögonblicket och fick till svar att han höll med om det. Tyvärr inget mer exakt svar än så.
Men säkringen för vattenpumpen matar även hydroforen och ett litet värmeelement (frostvakt) på 300w men jag har det kanske max inställt på 25% av skalan så det drar nog aldrig så mycket.
Hur som helst, säkringen har aldrig gått. Kan ju vara så att inget har aldrig råkat köra samtidigt. På säkringen står det C10, vilket väl står för trögheten och amparen?
Jag har precis köpt en ny vattenpump. En Grundfos SQE 2-100. Jag såg i förbifarten en angivelse om vilken ström en eventuell generator behövde kunna ge för att starta pumpen. Hittar du hela pumpens beteckning kanske du kan hitta info på Grundfos hemsida. Jag är säker på att 2000W räcker när den väl snurrar. Men ibland är startströmmen ett större problem.
A Avemo skrev:Jag har precis köpt en ny vattenpump. En Grundfos SQE 2-100. Jag såg i förbifarten en angivelse om vilken ström en eventuell generator behövde kunna ge för att starta pumpen. Hittar du hela pumpens beteckning kanske du kan hitta info på Grundfos hemsida. Jag är säker på att 2000W räcker när den väl snurrar. Men ibland är startströmmen ett större problem.
Grundfos SQE 2-100
Dränkbara pumpar för villa, lantbruk, sommarstuga, bevattning mm. Mycket enkel installation och hög driftsäkerhet tack vare 1-fasdrift med inbyggd mjukstart, över/underspänningsskydd, överbelasningsskydd, överhettningsskydd, tomkörningsskydd och backventil.https://www.rinkabyror.se/artikel/grundfos-sqe-2-100/
Schukokontakter ÄR jordade.D Dilato skrev:
https://www.evify.se/elbilsordlista/schuko/
Annars är det inte en Schukokontakt.
Ok, fine.P Peter787 skrev:
Vad heter en sådan utan jord?
Rak Schuko utan jord H07RN
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://axjokabel.nexans.com/sv/pro...huko-(Class-2)-2P/Rubber/Cord-sets-36122.html
Mycket intressant!! Tyvärr har jag inte hela beteckning. Men vet att den installerades ca 2012. Jag är osäker på om mjukstart nämndes. Men jag tror Det nämndes motorskydd, eller att motorskydd inte behövdes. Men om det är mjukstart kanske det borgar för att startströmmen inte är så stor gissar jag.D Dilato skrev:
Ja. Det var för min pump som uttryckligen saknar problemet med hög startström tack vare inbyggd mjukstart. Men TS skrev att han har en Grundfos SQ och inte SQE. Jag tror att E är för elektronisk vilket implicerar att SQ inte har den mjukstarten.D Dilato skrev:
Här kan man hitta lite info. Det verkar vara samma dokumentation till SQ och SQE.
https://product-selection.grundfos.com/se/products/sq/sqc-2?tab=documentation
Det kan ju ha hänt saker på 12 år. Men följande text finns i manualen:
Försörjningsspänning
1 x 200–240 V -10 %/+6 %, 50/60 Hz, PE.
Drift via generator: Generellt måste generatorutgången vara lika med motorn P1 [kW] +10%.
Startström
Motorns startström är lika med det högsta värde somstår på motorns typskylt
Så det kanske inte är så stort problem för din heller..
https://product-selection.grundfos.com/se/products/sq/sqc-2?tab=documentation
Försörjningsspänning
Drift via generator: Generellt måste generatorutgången vara lika med motorn P1 [kW] +10%.
Startström
Stort tack för även den informationen!A Avemo skrev:Här kan man hitta lite info. Det verkar vara samma dokumentation till SQ och SQE.
[länk]
Försörjningsspänning
Startström
Tänkte att typskylten sitter bergs på pumpen 90 meter ner. Men det verkar som om jag borde fått den i handen då jag köpte installationen eftersom det står följande i dokumentationen "
Den separata typskylten som medföljer pumpen ska
monteras nära installationsplatsen". Jag är ganska säker på att jag inte fick någon sådan.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur stark kompostkvarn på 3000 w elverk
Verktyg & Maskiner -
Vad bör jag tänka på vid infästning av stolpar i altans regelverk?
Altan & Uteplats -
Är vanliga spisplattor jordade
El -
Elverk med 3-fas istället för att dra in fast 3-fas i garage?
El -
Vilket varumärke på elverktyg ska jag välja?
Verktyg & Maskiner