J JohanLun skrev:
Eller hade de helt enkelt sämre upplösning då. När jag jobbade med telematik i fordon för drygt 15-20 år sen var data fortfarande dyr, bara några år tidigare var gprs täckningen så låg i Europa att man fick köra fallback på sms. Data med internationell roaming dyr.

Först efter iPhones lansering har data blivit rimligt prissatt...
Fast vi pratar mycket sämre upplösning. Typ streck mellan olika ställen istället för att visa exakt resväg

Idag

Skärmavbild av en kartapp, blå linje visar rörelsehistorik genom en stad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

11 år sedan

Skärmdump av mobil med kartapp, visar tidslinje över positioner och resvägar, datum 7 december 2012.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Google Maps Timeline är lite roliga, en gång hade jag tydligen åkt till Riksantikvarieämbetet i Visby hemifrån med bil på 55 minuter. Jag bor strax söder om Örebro och har aldrig varit på Riksantikvarieämbetet i Visby, ej heller i närheten.

• Haha
Patrik440
  • Laddar…
J
Lill72 Lill72 skrev:
Google Maps Timeline är lite roliga, en gång hade jag tydligen åkt till Riksantikvarieämbetet i Visby hemifrån med bil på 55 minuter. Jag bor strax söder om Örebro och har aldrig varit på Riksantikvarieämbetet i Visby, ej heller i närheten.
Haha, ja, när jag var på en tävling med barnen så hade tydligen folk tagit med wifi apn som normalt var på andra ställen, så min timeline var på ett par olika gokartbanor i Sverige med jetplanssnabb restid mellan. Så den verkar använda både wifi och gps för att bestämma position...

Skumt min funkar skitbra.

J JohanLun skrev:
Haha, ja, när jag var på en tävling med barnen så hade tydligen folk tagit med wifi apn som normalt var på andra ställen, så min timeline var på ett par olika gokartbanor i Sverige med jetplanssnabb restid mellan. Så den verkar använda både wifi och gps för att bestämma position...
Okej, förstår mig inte alls på sånt där men tolkar det som att om jag stänger av wifi när jag inte är hemma så ska det inte bli så där knasigt.

engs
Google Timeline har nu försämrats rätt rejält. Det går inte längre (eller kommer snart om du inte drabbats än, de rullar ut detta) se och därmed inte heller justera Timeline på webben.

Utan det lagras endast på den enhet som man loggat mot, samt ska det vara en krypterad kopia i molnet, men som man inte kommer åt själv då. Utan används bara om man byter ut enhet fattar jag som.
Det går inte ens titta på tidslinjen med surfplattan om det är loggat i mobilen.

Det gör editeringar och så helt hopplösa när de ska utföras i mobilen. De verkar även tagit bort möjlighet att fästa resväg mot väg, om jag inte missat nått. Dvs plotta resväg mot mest troliga väg man färdats på beroende på hur de loggat punkterna.

Vet ej om det är relaterat men även km är nu helt åt skogen för mig, diffar hundratals km även om punkterna är rätt. Typ 3h resväg på motorväg där den loggat start- och slutmål korrekt = 15km eller liknande.

Någon som känner till ett alternativ? Har använt denna som stöd för när det ska skrivas reseräkning och så. Men nu får man gå tillbaka till att skriva tider och milställning för hand.

Allt på mobilen är värdelöst, den duger endast för att logga positionen

• Gilla
  • Haha
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Allt på mobilen är värdelöst, den duger endast för att logga positionen
Nja, jag använder Lokalsinne respektive Lantmäteriets Min karta, de fungerar bra utifrån min användning med kortare avstånd.

J
engs engs skrev:
Google Timeline har nu försämrats rätt rejält. Det går inte längre (eller kommer snart om du inte drabbats än, de rullar ut detta) se och därmed inte heller justera Timeline på webben.

Utan det lagras endast på den enhet som man loggat mot, samt ska det vara en krypterad kopia i molnet, men som man inte kommer åt själv då. Utan används bara om man byter ut enhet fattar jag som.
Det går inte ens titta på tidslinjen med surfplattan om det är loggat i mobilen.

Det gör editeringar och så helt hopplösa när de ska utföras i mobilen. De verkar även tagit bort möjlighet att fästa resväg mot väg, om jag inte missat nått. Dvs plotta resväg mot mest troliga väg man färdats på beroende på hur de loggat punkterna.

Vet ej om det är relaterat men även km är nu helt åt skogen för mig, diffar hundratals km även om punkterna är rätt. Typ 3h resväg på motorväg där den loggat start- och slutmål korrekt = 15km eller liknande.

Någon som känner till ett alternativ? Har använt denna som stöd för när det ska skrivas reseräkning och så. Men nu får man gå tillbaka till att skriva tider och milställning för hand.
Håller med, jag tycker detta var en bra funktion. Även för att komma ihåg var man varit både när man rest eller när man tex köpt nån pryl eller besökt nån plats man vill hitta igen... Tycker man borde fått valet "JA JAG ÄR OK ATT GOOGLE SPARAR HELA MITT LIV" så hade det vart bra med det.

Edit; jag googlade detta nu och det verkar som om man inte redan migrerat så kan man iallafall spara allt sitt gamla data...
https://support.google.com/maps/community-guide/276228911?msgid=280115012
Värt att göra det nu, innan det riskerar försvinna...

Redigerat:
engs
Någon som har erfarenhet av Traccar eller OwnTracks? Eller nån annan.

Båda ovan ska vara varianter där man loggar position mot sin egen server, på t.ex. en RPI. Open Source.

Traccar har nån abb-lösning också där de står för servern, men det ska gå att ordna egen. OwnTracks har jag sett många klagomål på att det inte är helt trivialt att sätta upp servern även för vana linuxanvändare. Så lutar åt Traccar nu.

Undrar om de enbart loggar position rakt av eller om de har funktion för att kategoriserar färdmedel likt google. Dvs den gissar färdmedel, om det är promenad, bil, cykel, tåg etc. Sen kunde man justera när det blev fel.

Redigerat:
Mikael_L
Jag har en närliggande fråga.
Om man låter google hålla koll på var man varit, var man kört osv, finns det något sätt att "tanka ut detta data"?

Jag har för tillfället inga tankar om i vilken form, men går det att göra någon slags backuo?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Om man låter google hålla koll på var man varit, var man kört osv, finns det något sätt att "tanka ut detta data"?

Jag har för tillfället inga tankar om i vilken form, men går det att göra någon slags backuo?
Jag tror inte det, positionen sparas nog inte lokalt på enheten utan skickas konstant till Google och din mobiloperatör. Jag vet att mobiloperatörer har tillgång till massa sådan ”Big data” för alla anslutna (fast i huvudsak inte från gps utan från vilken basstation du är ansluten till) så att det går att se vilka vägar folk pendlar till och från jobb t.ex. En guldgruva för de som planerar nya busslinjer t.ex.

När de säljer sådan data så anonymiseras ofta de första och sista hundratals metrarna av rörelsen, så man inte ska kunna se exakt vem som jobbar exakt var.

Redigerat:
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:

Jag tror att jag själv har svaret på detta idag.
För under våren har google varnat för att min platshistorik snart raderas, och måste flyttas till lokalt på telefonen för att undvika.
Och det har jag gjort.

Ja, jag tror alltså att det är det jag har gjort, jag måste erkänna att jag relativt ofta knappt fattar vad som händer här i googles värld.

Men nu har jag en annan fundering, jag har som sagt plötsligt valt att sälja hela min själ till google, och t.o.m hålla reda på var jag är och var jag har varit.
Och det är ju en bra finess ibland trots allt, om jag glömt bort att sätta igång tidsmätningappen så kan jag i efterhand kolla när jag kom och när jag lämnade ett ställe.
Eller om jag helt glömt bort var jag varit eller gjort en dag.

Just nu skulle jag checka upp en tidpunkt, och ser att jag i några dagar anses ha varit i Universitetshuset i Uppsala, några timmar, och det har jag verkligen inte.
Jag har befunnit mig ca en km ifrån.
Och det märkliga är att google har verkligen placerat mig exakt i mitten av Universitetshuset varje gång.

Är det någon annan som varit med om liknande?
Kan det vara ryssarnas GPS-jamning som stör ända hit?

Google använder bland annat publika wifi för att avgöra din plats. Om du varit någonstans med dålig GPS-täckning men inom täckning för universitets wifi kan det kanske bli så. Å andra sidan borde google ha förstått att detta wifi finns på åtskilliga platser i Uppsala och därför inte kan användas för lokalisering.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det någon annan som varit med om liknande?
Jag hade i slutet sv maj problem med att Google visade fel koordinater. I synnerhet vid navigering och jag avvek från den föreslagna rutten.

Men då pratar vi småländska småstäder och landsbygd. Att de skulle missat lika mycket i Uppsala förvånar mer.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.