S Stefan1972 skrev:
På vilket sätt är det obehagligt att du får riktad reklam som passar dig? Även ica och coop lagrar vad du köper och skickar erbjudanden på sånt du köper ofta. Är det också obehagligt?
Jag tycker faktiskt inte om ica och Coops (mfl) riktade reklam heller. Använder dem aldrig, tar inte emot nyhetsbrev (någonsin från någon) heller. Jag vet att de samlar info men då slipper jag i alla fall se det.

hsd
Dags att damma av den gamla boken från 1948, nittonhundraåttiofyra. :rolleyes:

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Svartvit seriestripp om 'Big Data' med personer som diskuterar övervakning, personlig integritet och modern teknologi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Morfar blev polisförhörd för att nån tjallare hade angivit honom för att ha lyssnat på utländsk radio. Tänk om din regering kommer på idén att det skulle vara straffbart att köpa hem varor från Kina. Då åker en hel del fast tack vare Google & Co. Långsökt? Tyvärr inte.
Om det blir straffbart så spelar det väl ingen roll på vilket sätt jag blir hittad på?
Vänd på saken istället. Om polisen med hjälp av allt modert får chansen att snappa upp datatrafik från pedofiler och sätta dit dem. är det då fortfarande ett problem?

Jag hör uppenbarligen till de "Grå Skvadrarna" ;-)
Om man tar innehållet den "riktade" reklamen som en indikation på vad systemet tror om mig så blir slutsatsen att jag lyckas ganska väl med att förvirra dem.

Gällande den riktade reklamens påstådda harmlöshet så behöver man inte läsa speciellt mycket här på forumet för att bevisa motsatsen. Jag upplever att folk i skrämmande hög grad styrs av vad de tror att andra har och vad de tror att det liksom hör till att ha medan de egna önskemålen och de egna behoven ofta kommer i andra hand.

Stefan 1972
Det spelar mycket stor roll om tillräckligt många kan leva under radarn och småningom avskaffa diktaturen eller om alla är så fångade av hemliga polisens övervakning att de inte kan göra någonting annat än tjäna systemet och stärka diktaturen ytterligare och få ännu fler satta i koncentrationsläger.

Mikael_L
Jag måste säga att det blev relativt kompakt google-motstånd i tråden (och även mot andra nättjänster.)

Jag hade faktiskt väntat mig (och nog hoppats) på lite fler som kom fram med att de glatt hade googlekonto och körde flera av deras tjänster, och i tråden skulle förklara vad som är bra med det, och varför man inte behöver vara orolig.

Ja detta för att jag själv alltså funderar på att gå ner mig själv lite mer i google-träsket.
Trådens resultat hittills har mest motsatt effekt på mig.

Jag har inte bestämt mig i förväg över vad som skulle vara godkända svar, jag slickar girigt i mig av alla åsikter, tro inget annat.
Men beslutet må jag dock ta själv.

Idag har jag och varit och bytt mitt SIM-kort till ett i nanostorlek (bara detta med alla storlekar på SIM, puuhh), så nu är jag helt beredd på att påbörja migrationen till ny nalle.
Detta är inget jag har någon vana eller erfarenhet av, jag har kört med samma gamla lur i snart 4 år nu.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag måste säga att det blev relativt kompakt google-motstånd i tråden (och även mot andra nättjänster.)

Jag hade faktiskt väntat mig (och nog hoppats) på lite fler som kom fram med att de glatt hade googlekonto och körde flera av deras tjänster, och i tråden skulle förklara vad som är bra med det, och varför man inte behöver vara orolig.

Ja detta för att jag själv alltså funderar på att gå ner mig själv lite mer i google-träsket.
Trådens resultat hittills har mest motsatt effekt på mig.

Jag har inte bestämt mig i förväg över vad som skulle vara godkända svar, jag slickar girigt i mig av alla åsikter, tro inget annat.
Men beslutet må jag dock ta själv.

Idag har jag och varit och bytt mitt SIM-kort till ett i nanostorlek (bara detta med alla storlekar på SIM, puuhh), så nu är jag helt beredd på att påbörja migrationen till ny nalle.
Detta är inget jag har någon vana eller erfarenhet av, jag har kört med samma gamla lur i snart 4 år nu.
Jag får väl balansera motståndet då ...

Jag är google! :)

Har haft android-telefon sen start, och utnyttjar sågott som alla googles (eller Alphabet, som företaget heter) produkter, förutom de "fysiska" då (typ Chromecast, Home etc.) .. Jag har upplevt alla reklam-incidenter som beskrivs ovan, och blev inte det minsta skrämd.. Det är bara att flyta med, helt enkelt..Alternativet är att titta på linjär-tv. ha knapptelefon och inte besöka internet förutom från internetcafeer, och det hade gjort mitt liv betydligt tristare..

Det första du gör, förresten, när du skapat ditt google-konto, är att aktivera tvåstegsverifiering! Välkommen in i värmen!

EDIT: Kom på, när jag läste inlägget under, att jag betalar 20 spänn i månaden för 100 gb lagring, där jag har alla bilder jag tagit med telefonen sen ... tja ... nån gång på slutet av 1800-talet ... :geek:

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Jag är också kund hos Google iom att jag har en Android-telefon. De flesta tjänster är ju bra, t ex automatisk säkerhetskopiering av alla bilder etc.
Jag använder dock adblocker och klickar aldrig på sponsrade länkar i sökresultat. Jag vet inte hur stor skillnad det gör, men jag slipper oftast se att dom vet vad jag är intresserad av för tillfället iallafall...

Jag har gått all-in med Google. Jag har gmail, Google photos, android, Google-kalendrar, mm. Samtidigt som det är lite skrämmande är det helt fantastiskt. Jag får backup på alla bilder och filmer. Utan att betala en krona för det. (Ja, jag vet att jag betalar med mig själv. Men jag har inget emot att betala i natura. I alla fall inte i detta fallet.) (Jag betalar faktiskt för min lagring men det måste man inte göra.) När jag skall ut och åka bil till något ställe jag inte varit på tidigare kan jag innan jag åker söka upp ställen på Google Maps och spara dem. Sen i bilen, där jag kör Android auto och Google Maps i bilens display via telefonen, kommer jag enkelt åt alla platser jag sparat. Var jag än befinner mig får jag navigation hem med ett knapptryck. Google Maps-navigeringens röst kommer ut i bilens ljudsystem.

När jag skall ut och resa fixar Google Inbox så att alla biljettbokningar, hotellbokningar mm kommer samlat i en "mapp" i inboxen. Bara att plocka fram så har man allt där. Och jag behöver inte organisera det själv alls. Google gör det åt mig. Om jag någonstans stannar till vid en busshållplats, järnvägsstation eller liknande får jag en notifiering om avgående bussar, tåg, eller vad det nu månde vara. Bara genom att vara på rätt plats.

Sökningen i Google mail är som en vanlig Google-sökning. Mailfilter är enkla att lägga upp.

Jag har alla kalendrar samlade bredvid varandra i Googles kalenderapp. Jobbkalendrarna, dels min egen, mitt teams, semesterkalendern, hela företagets och familjens. Allt samlat på en plats.

Alla mina dokument, som jag tycker är viktiga, lägger jag på Google Drive. Jag har min budget och uppföljningen av mina investeringar i Google Docs. I mina spreadsheets kommer jag åt aktiekurser och valutakurser med enkla formler. Visst inte helt i realtid, men tillräckligt tätt för min uppföljning.

En del av barnens läxor skall göras i Google Class Room. Jag kan logga in och se om de är gjorda och hurdant.

Så jag har trillat dit. Och visst kan jag ibland känna när jag får månadens rapport på var jag har varit någonstans, att kanske har de lite för bra koll på mig. Men samtidigt är de öppna med det och jag tycker att uppsidan är större än nersidan.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Men samtidigt är de öppna med det och jag tycker att uppsidan är större än nersidan.
Jag tror man får dom där rapporterna för att man ska känna "Jaha, är det det här dom vet om mig" och sen inte fundera på alla tusen andra saker dom också vet...

Jag gillar Google och jag har av någon anledning större förtroende för dess grundare Sergey Brin och Larry Page än för Facebooks Mark Zuckerberg. Men jag är fascinerad över att de allra flesta tror att Google först och främst är en sökmotor. Nej, Google är först och främst ett annonsföretag, världens största till och med. Visst utvecklar de massor med bra gratisprodukter som t ex Google Maps och Gmail som nästan är oumbärliga när man börjat vänja sig vid dem. Men "priset" för detta är all info de har om en.

Jag tycker det verkar vara så att vissa är väldigt oroliga för all tracking som sker till höger och vänster, några kanske på grund av att de lider av förföljelsemani, andra på grund av andra skäl, men de allra flesta verkar inte bry sig.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tror man får dom där rapporterna för att man ska känna "Jaha, är det det här dom vet om mig" och sen inte fundera på alla tusen andra saker dom också vet...
Jag tänkte nog snarare att "OK. De har stenkoll på var jag är, vad jag köper, vilka kallingar jag har på mig, när jag vänslades med frun senast då jag även har en smartwatch kopplad till telefonen." Jag är dock inte blåögd. Jag vet att de inte bara har en massa information om mig. De drar också en massa slutsatser utifrån informationen. De kan såklart vara mer eller mindre korrekta, men hittills har jag mer sett det som en hjälp att organisera mitt liv än att de försöker påverka mig och mina tankar.

Om jag nu vore diktator som vill komma åt kritiker. Då är det väl framförallt beteendet att aktivt försöka komma under radarn som är suspekt. Där kan ju vad som helst gömma sig. Den gruppen skulle iallafall jag som diktator göra mig av med först.

Gruppen som öppet lyssnat på förbjudna nyheter, räcker det ju att ta i örat och förklara hur osolidariskt deras beteende är.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Jag har kört google i flera år. Har inga lokala filer på datorn av värde utan allt ligger i molnet (plus några backuper förstås).

Bytte nyss telefon, och den nya hoppade igång med alla appar, addressbok och lösenord till samtliga wifi-routers och webbsidor som facebook etc. De enda lösenord jag matade in var till google och Samsung....

Smidigt, visst, men bra nja, läskigt ja. Företag som man inte är kund hos är inte bra. Det hade varit väldigt annorlunda om jag betalat några hundralappar per månad för tjänsterna (jag betalar bara en symbolisk summa på 20 för 100 GB molndisk). Google är också dryga mot de som inte betalar (även om spotify är 5 ggr värre trots att de får 5 ggr mer pengar). Det är ju annonsörerna som betalar...vi andra sugs på annat sätt...

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
hsd
Google photo...vem äger rättigheterna till Dina bilder som Du laddar upp

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.