13 010 läst ·
115 svar
13k läst
115 svar
Är du Google, eller försöker du undvika?
Jag är i stort sett en kopia av ovanstående.Dan_Johansson skrev:
Jag får väl balansera motståndet då ...
Jag är google!
Har haft android-telefon sen start, och utnyttjar sågott som alla googles (eller Alphabet, som företaget heter) produkter, förutom de "fysiska" då (typ Chromecast, Home etc.) .. Jag har upplevt alla reklam-incidenter som beskrivs ovan, och blev inte det minsta skrämd.. Det är bara att flyta med, helt enkelt..Alternativet är att titta på linjär-tv. ha knapptelefon och inte besöka internet förutom från internetcafeer, och det hade gjort mitt liv betydligt tristare..
Det första du gör, förresten, när du skapat ditt google-konto, är att aktivera tvåstegsverifiering! Välkommen in i värmen!
EDIT: Kom på, när jag läste inlägget under, att jag betalar 20 spänn i månaden för 100 gb lagring, där jag har alla bilder jag tagit med telefonen sen ... tja ... nån gång på slutet av 1800-talet ...![]()
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Den som tagit ett foto har alltid upphovsrätten till det, dvs. äger rättigheterna, däremot ger man en del rättigheter till Google eftersom de annars inte kan hantera dem (lagra, visa etc,) och eventuellt då andra för reklamändamål.hsd skrev:
På samma vis som vi ger en copyright till bilderna vi lägger upp på detta forum till byggahusforum.
En bild jag fotat själv är jag alltid, och i all framtid upphovsman till, dvs innehar upphovsrätten.
Men forumets användarvillkor innebär att byggahus har rätt att använda bilderna för eget bruk (främst, eller bara, redaktionellt innehåll), dvs jag ger bort en copyright.
En bild jag fotat själv är jag alltid, och i all framtid upphovsman till, dvs innehar upphovsrätten.
Men forumets användarvillkor innebär att byggahus har rätt att använda bilderna för eget bruk (främst, eller bara, redaktionellt innehåll), dvs jag ger bort en copyright.
Jag använder google, har samma googleaccount på dator och telefon. Använder googlemaps och några chrome tillägg på datorn.
Men inte gmail eller andra saker. Nu läcker det säkert data från mina exchangekontakter, mejl och kalender.
Men det viktiga är att man inser vad som kan hända och vad riskerna är.
Men inte gmail eller andra saker. Nu läcker det säkert data från mina exchangekontakter, mejl och kalender.
Men det viktiga är att man inser vad som kan hända och vad riskerna är.
Administrator
· Skåne
· 6 815 inlägg
Jag roade mig med att göra en lista över produkter och tjänster från Google som jag använder till vardags. Många av dessa använder jag många gånger varje dag.
Chrome
Google sök inkl bilder, shopping, flyg, kalkylator och enhetsomvandlare
Gmail inkl Google kalender
Google Drive inkl Dokument och Kalkyl (har slutat använda Office)
Google Maps
Google Analytics
Google Search Console (hette tidigare Webmaster Tools)
Google Custom Search (CSE)
Youtube
Material Design
Google Translate
Google Trends
PageSpeed Insights
Adsense
Jag skulle till och med kunna tänka mig köpa en ny bil om den hade Google Maps inbyggt.
Sedan använder jag Apples produkter också. Har bl a en iphone, Macbook och Apple tv och många av de tjänster som Apple erbjuder. Jag vet inte om det är någon tröst @Mikael_L men om du håller du dig borta från Appleprodukterna så borde du vara mindre sårbar än de som använder både och, eller? Eller så fortsätter du tjurnackat med att köra Firefox, no-script och börjar använda duckduckgogo. Valet är ditt.
Chrome
Google sök inkl bilder, shopping, flyg, kalkylator och enhetsomvandlare
Gmail inkl Google kalender
Google Drive inkl Dokument och Kalkyl (har slutat använda Office)
Google Maps
Google Analytics
Google Search Console (hette tidigare Webmaster Tools)
Google Custom Search (CSE)
Youtube
Material Design
Google Translate
Google Trends
PageSpeed Insights
Adsense
Jag skulle till och med kunna tänka mig köpa en ny bil om den hade Google Maps inbyggt.
Sedan använder jag Apples produkter också. Har bl a en iphone, Macbook och Apple tv och många av de tjänster som Apple erbjuder. Jag vet inte om det är någon tröst @Mikael_L men om du håller du dig borta från Appleprodukterna så borde du vara mindre sårbar än de som använder både och, eller? Eller så fortsätter du tjurnackat med att köra Firefox, no-script och börjar använda duckduckgogo. Valet är ditt.
Nu har jag börjat prova chrome + umatrix.
noscript och umatrix handlar mest om att skydda min dator ifrån ransomware och annan skit som kan planteras genom script, även ifrån helt vanliga normala siter. Ofta kan det komma genom en hackad annonsserver, dvs kan komma även från denna site.
noscript och umatrix handlar mest om att skydda min dator ifrån ransomware och annan skit som kan planteras genom script, även ifrån helt vanliga normala siter. Ofta kan det komma genom en hackad annonsserver, dvs kan komma även från denna site.
Om man är tillräckligt paranoid så borde man använda TOR nätverk, kasta telefon och sim-kort varje kväll osv
Eller så är man nöjd o glad med de tjänster man använder, mkt är ju gratis el relativt billiga, trots allt har man dom ju för att förenkla sin tillvaro.
Om google kan tjäna pengar på att analysera alla youtube klipp jag kikat på, eller vad jag letat efter på google, eller alla junkmails som passerat min inkorg- så Vassegod
Om det skulle behövas någon gång i framtiden, kan man ju alltid terminera sina konton o sluta googla...
Eller så är man nöjd o glad med de tjänster man använder, mkt är ju gratis el relativt billiga, trots allt har man dom ju för att förenkla sin tillvaro.
Om google kan tjäna pengar på att analysera alla youtube klipp jag kikat på, eller vad jag letat efter på google, eller alla junkmails som passerat min inkorg- så Vassegod
Om det skulle behövas någon gång i framtiden, kan man ju alltid terminera sina konton o sluta googla...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 264 inlägg
Även om jag redan i inlägg #4 skrev att jag är lite försiktig med att blanda min privata och yrkesmässiga profil tänkte jag ändå ge några exempel hur jag tänker från den onda, kommersiella sidan.
Vi använder Google Analytics, adwords (köpta googleannonser) och revisit-annonsering (att det lagras en kaka på din enhet att du varit inne hos oss, som sen triggar vilka annonser som visas på andra sajter) på jobbet. Det gör vi för att det fungerar. Vi skiter i vad du gör, men för att kunna kursa våra tjänster och produkter vill vi finnas där du finns, om du bedöms vara en presumtiv kund.
Jag skulle tro att huvuddelen av mängden stordataanvändning inte är mer komplicerad än så. Företag vill sälja saker, och de har nu fått ett precisare sätt att nå sina kunder.
Ändå har man en lätt olustig känsla av att ”de” vet för mycket om en.
Vi använder Google Analytics, adwords (köpta googleannonser) och revisit-annonsering (att det lagras en kaka på din enhet att du varit inne hos oss, som sen triggar vilka annonser som visas på andra sajter) på jobbet. Det gör vi för att det fungerar. Vi skiter i vad du gör, men för att kunna kursa våra tjänster och produkter vill vi finnas där du finns, om du bedöms vara en presumtiv kund.
Jag skulle tro att huvuddelen av mängden stordataanvändning inte är mer komplicerad än så. Företag vill sälja saker, och de har nu fått ett precisare sätt att nå sina kunder.
Ändå har man en lätt olustig känsla av att ”de” vet för mycket om en.
Kan rekommendera boken "Begynnelse" av Dan Brown till er som har tid över och tycker det här är ett intressant ämne.
Jag tror som du @Nötegårdsgubben att det för det mesta inte är mer avancerat än så. Rent logiskt. Men ändå. Jag gillar det ändå inte :/
Jag tror som du @Nötegårdsgubben att det för det mesta inte är mer avancerat än så. Rent logiskt. Men ändå. Jag gillar det ändå inte :/
Det är just så, som jag har börjat tro att mina bevekelsegrunder är.fia_mstd skrev:
Dvs att jag är orolig för ... ingenting, eller inget allvarligt i alla fall.
Men på något vis är det ju lite allvarligt. Tänk vad otroligt effektiva Stasi skulle varit omgiven av dagens teknologi och IT-samhälle.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Kina håller på en hel del med att samla in information med modern teknologi.Mikael_L skrev:
https://www.nyteknik.se/sakerhet/kinas-teknik-plockade-ut-ett-ansikte-bland-60-000-6910285Många anser att Kina är ledande inom ansiktsigenkänning. Nu hävdar polisen att tekniken lyckades hitta en efterlyst person i ett folkhav på 60.000 personer.
...
Deras system identifierade omedelbart de som slarvade vid övergångsställena, och skickade automatiskt ut böter.
...
Visst kan förevisningen handla om arrangerad propaganda, men många anser att Kina i dag är ledande inom ansiktsigenkänning. Landet använder redan tekniken på tågstationer och flygplatser. Kina demonstrerade nyligen systemet för BBC:s reporter John Sudworth, och kamerorna lyckades då fånga journalistens ansikte på bara sju minuter.
..
Enligt BBC har landet redan ha omkring 170 miljoner uppmonterade övervakningskameror, och ytterligare 400 miljoner ska installeras under de kommande tre åren. Många av dem ska använda artificiell intelligens, bland annat ansiktsigenkänning.
Tekniken används även av privata företag, exempelvis för att övervaka arbetare i fabriker, och kritik har redan riktats mot Kina för att ansiktsigenkänning används för att förtrycka politiskt misshagliga personer.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/ansiktsigenkanning-hjalper-kinesisk-polis-att-gripa-fler/Polisen i Kina har börjat använda glasögon som har ansiktsigenkänning. Teknologin gör det möjligt för polisen att identifiera brottsmisstänkta i folkmassor, skriver yle.fi. Samtidigt varnar människorättsorganisationer för att det kan leda till en häxjakt på dissidenter.
...
Glasögonen har en inbyggd kamera som kan fotografera misstänkta personer. Bilden jämförs sedan med bilder på personer i en databas som polisen bär med sig.
...
Människorättsorganisationer och flera västländer är dock oroade över att teknologin kommer att användas för att tysta politiska oliktänkare.
Kina lanserar sajt för att anmäla spioner Angivare belönas och med spioner menar Kina mycket mer än vad ordet normalt betyder på svenska.
Förutom att de förstås blockerar många icke-kinesiska webbplatser och -tjänster, så att folk använder de kinesiska motsvarigheterna till Facebook och Twitter som övervakas.
Jag tycker verkligen det här är en ganska svår fråga (trådens ämne), det är typ för många parametrar.
Jag funderade på om jag skulle försöka tänka mig en 2x2-matris, som brukar vara max antal dimensioner som de som jobbar inom management klarar av att överblicka/förstå.
Om jag tänker på konsekvenser för mig personligen, och konsekvenser för samhället i stort.
Och på andra axeln, vad som verkar gälla i nuläget, och vad som kan hända om det smäller till rejält, samhällskollaps, att vi får totalitär regim, att google plötsligt får för sig att sälja hela sin databas osv osv.
Det allra sista är tyvärr nästan oöverblickbart i sig, iom att det finns så många möjliga katastrofscenarior...
Men nåja. Som det är just nu innebär ett större utlämnande mot google att jag personligen riskerar fler och mer riktade annonser.
Och tja, det kan jag nog leva med. Det är ju liksom inte så att jag direkt slipper reklam annars.
Nuläget för samhället kan möjligen vara risken för olika slags påverkan på val, folks åsikter, samt kartläggning utav vad det pratas om, vad som engagerar osv osv.
Lite såhär har det ju alltid varit, men numera finns så mycket mer information och kraftfullare sätt att bearbeta datan. Och den som sitter med datan har en viss makt, inte helt bra.
Framtiden då?
För mig (och andra) personligen kan det vara rätt dåligt om det blir en totalitär regim. Den kommer sannolikt försöka jaga rätt på alla som uttrycker andra åsikter, och jag har t.ex. ganska svårt att hålla tyst.
Om detta händer så kan jag då skapa en väldigt hemlig nätpersonlighet, köra tor från bibliotek och internetcaféer osv.
Det jag redan blottat mig på näten är troligen redan tillräckligt för att på alla sätt och vis koppla ihop mig såsom person och allt jag gjort. Så jag tror inte att jag just nu kan "rädda" något av det som redan varit.
Tja, vad innebär google för hela samhället ifall allt kollapsar?
Jag vet inte riktigt.
Kan man fundera såhär?, dvs lite mer riktat på mindre delar utav hela bilden...
Vill någon bidra med mer?
Jag funderade på om jag skulle försöka tänka mig en 2x2-matris, som brukar vara max antal dimensioner som de som jobbar inom management klarar av att överblicka/förstå.
Om jag tänker på konsekvenser för mig personligen, och konsekvenser för samhället i stort.
Och på andra axeln, vad som verkar gälla i nuläget, och vad som kan hända om det smäller till rejält, samhällskollaps, att vi får totalitär regim, att google plötsligt får för sig att sälja hela sin databas osv osv.
Det allra sista är tyvärr nästan oöverblickbart i sig, iom att det finns så många möjliga katastrofscenarior...
Men nåja. Som det är just nu innebär ett större utlämnande mot google att jag personligen riskerar fler och mer riktade annonser.
Och tja, det kan jag nog leva med. Det är ju liksom inte så att jag direkt slipper reklam annars.
Nuläget för samhället kan möjligen vara risken för olika slags påverkan på val, folks åsikter, samt kartläggning utav vad det pratas om, vad som engagerar osv osv.
Lite såhär har det ju alltid varit, men numera finns så mycket mer information och kraftfullare sätt att bearbeta datan. Och den som sitter med datan har en viss makt, inte helt bra.
Framtiden då?
För mig (och andra) personligen kan det vara rätt dåligt om det blir en totalitär regim. Den kommer sannolikt försöka jaga rätt på alla som uttrycker andra åsikter, och jag har t.ex. ganska svårt att hålla tyst.
Om detta händer så kan jag då skapa en väldigt hemlig nätpersonlighet, köra tor från bibliotek och internetcaféer osv.
Det jag redan blottat mig på näten är troligen redan tillräckligt för att på alla sätt och vis koppla ihop mig såsom person och allt jag gjort. Så jag tror inte att jag just nu kan "rädda" något av det som redan varit.
Tja, vad innebär google för hela samhället ifall allt kollapsar?
Jag vet inte riktigt.
Kan man fundera såhär?, dvs lite mer riktat på mindre delar utav hela bilden...
Vill någon bidra med mer?