En fundering jag har, ska jag gå all in i Googles värld, eller ska jag fortsätta "kämpa mot".
För ganska många år sedan kom en vän och föste in mig i en fantastiskt web-tjänst, med svindlande stort lagringsutrymme - gmail. Innan hade jag bara googlat, ofta.
Oron jag möjligtvis kände med gmail var max att tjänsten kanske plötsligt skulle upphöra eller börja kosta (för mycket).
Sen har man under årens gång insett att google växt enormt, att de samlar ens data, att de länkar ihop saker, att de ibland får kritik, att jag då och då blivit irriterad och lite nojig över nya policys och user agreements, osv osv.
Jag har under åren reflexmässigt försökt hålla mig ifrån allt med google så mycket som möjligt, ja förutom att googla och gmail då, de två ursprungliga tjänsterna jag varit så nöjd med (trots oron).
Så när jag för ett antal år sedan skaffade smart phone (android) ställdes allt på sin spets. Men jag skapade ett nytt användarkonto då, har fortsatt mina försök att ligga under googles radar, trots att jag använder 2 tjänster konstant (ja, lite märkligt, kan jag tycka).
Under typ senaste året har jag mer och mer undrat över vad jag håller på med.
Vad kan jag på detta vis undvika, som de redan inte vet, osv?
Och nu strax ska jag byta mobil, och nu undrar jag om jag kanske inte skulle ta steget fullt in, rakt in i googles värld. Köra allt genom google, precis som google vill att man ska göra.
Låta allt bli sammanlänkat i deras nät av tjänster.
Jag fattar att det inte är gratis, utan att varan, eller betalningen, är jag själv. Men så verkar ju hela internet vara uppbyggt nuförtiden.
Känns som att numera handlar valet möjligen om att ha och använda internet, eller inte.
Ursäkta ett långt och snårigt förstainlägg, hoppas ni orkat hit.
Nu skulle jag vilja höra andras tankar och åsikter, både från google-ister och google-ateister.
För ganska många år sedan kom en vän och föste in mig i en fantastiskt web-tjänst, med svindlande stort lagringsutrymme - gmail. Innan hade jag bara googlat, ofta.
Oron jag möjligtvis kände med gmail var max att tjänsten kanske plötsligt skulle upphöra eller börja kosta (för mycket).
Sen har man under årens gång insett att google växt enormt, att de samlar ens data, att de länkar ihop saker, att de ibland får kritik, att jag då och då blivit irriterad och lite nojig över nya policys och user agreements, osv osv.
Jag har under åren reflexmässigt försökt hålla mig ifrån allt med google så mycket som möjligt, ja förutom att googla och gmail då, de två ursprungliga tjänsterna jag varit så nöjd med (trots oron).
Så när jag för ett antal år sedan skaffade smart phone (android) ställdes allt på sin spets. Men jag skapade ett nytt användarkonto då, har fortsatt mina försök att ligga under googles radar, trots att jag använder 2 tjänster konstant (ja, lite märkligt, kan jag tycka).
Under typ senaste året har jag mer och mer undrat över vad jag håller på med.
Vad kan jag på detta vis undvika, som de redan inte vet, osv?
Och nu strax ska jag byta mobil, och nu undrar jag om jag kanske inte skulle ta steget fullt in, rakt in i googles värld. Köra allt genom google, precis som google vill att man ska göra.
Låta allt bli sammanlänkat i deras nät av tjänster.
Jag fattar att det inte är gratis, utan att varan, eller betalningen, är jag själv. Men så verkar ju hela internet vara uppbyggt nuförtiden.
Känns som att numera handlar valet möjligen om att ha och använda internet, eller inte.
Ursäkta ett långt och snårigt förstainlägg, hoppas ni orkat hit.
Nu skulle jag vilja höra andras tankar och åsikter, både från google-ister och google-ateister.
Jag kör på i googles värld, men med medvetande om att det jag googlar, mailar, dit jag kör bilen, var jag äter min lunch osv hamnar i googles databaser. Jag har konstaterat att det är svårt att leva ett modernt liv utan att använda dessa tjänster. Jag tycker iallafall det är värt "risken" att exponera mig mot att få dessa tjänster och jag vet inte om nåt rimligt alternativ som är bättre...
Själv är jag inte så bekymrad över "säkerheten" i tex gmail, dvs jag tror inte 3e part kan läsa mina mail (ja mitt lösenord kan komma ut / konto bli hackat, men jag tror inte att googles anställda skulle sitta och läsa mina mail) - men däremot tror jag datainsamlingen är otroligt omfattande.
Däremot tycker jag det är viktigt att man är medveten om att all text man skriver till google analyseras och hamnar i deras databaser, de farliga är de som inte ens reflekterar över det. Och ännu viktigare att man tänker två gånger innan man lägger ut hela sitt liv i ord och bild på tex facebook.
Själv är jag inte så bekymrad över "säkerheten" i tex gmail, dvs jag tror inte 3e part kan läsa mina mail (ja mitt lösenord kan komma ut / konto bli hackat, men jag tror inte att googles anställda skulle sitta och läsa mina mail) - men däremot tror jag datainsamlingen är otroligt omfattande.
Däremot tycker jag det är viktigt att man är medveten om att all text man skriver till google analyseras och hamnar i deras databaser, de farliga är de som inte ens reflekterar över det. Och ännu viktigare att man tänker två gånger innan man lägger ut hela sitt liv i ord och bild på tex facebook.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 273 inlägg
Jag gillar Googles produkter, men håller mig på halvdistans. På jobbet skulle jag just skriva att jag inte använder min googleprofil, men jo... Lite synd att det är såpass svårt att hålla isär sin privata och sin professionella profil, men som sagt, är man produkten så...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Jag har Gmail sen väldigt länge, men även andra mejladresser för särskild användning just för att begränsa det avtryck jag gör. Sen använder jag i huvudsak dator med mejlprogram för mina mejl och skickar inte mejlen via Googles servrar utan via internetleverantörens, vilket också begränsar datainsamlingen av mig. DuckDuckGo, som Gavel tog upp, förstås som i 99 % av fallen är tillräckligt bra och för de få fall som man inte är nöjd med resultatet skriver man !g framför sökorden så skickas man vidare till Google Search. Använder inte Chrome utan Firefox som webbläsare i datorn, Opera Mini i mobilen och Opera Coach i plattan. Firefox är kompletterad med tillägget NoScript som stoppar Javascript från ställen som man inte godkänner, t.ex. Google Analytics och Google Tag Manager. Ett helt separat Google-konto för Android-mobilen.
Att tro att datan inte hamnar på vift är bara naivt. CIA och andra säkerhetstjänster har sina bakdörrar in i Google, Facebook och andra stora bolag.
De kan säkert söka på vissa profiler och gör man saker som de anser är suspekt, då hamnar man i deras kikare. Sedan säljs eller bytts infon till andra säkerhetstjänster, och halt hamnar helt utan kontroll.
Har man hamnat i systemet kan det bli svårt att få visum, arbetstillstånd och mycket mer. För de flesta blir det inga problem och de lyckas säkert också att förhindra några dåliga saker, men det kommer också bli många oskyldiga som får problem. Och det finns ingen rättssäkerhet där.
De kan säkert söka på vissa profiler och gör man saker som de anser är suspekt, då hamnar man i deras kikare. Sedan säljs eller bytts infon till andra säkerhetstjänster, och halt hamnar helt utan kontroll.
Har man hamnat i systemet kan det bli svårt att få visum, arbetstillstånd och mycket mer. För de flesta blir det inga problem och de lyckas säkert också att förhindra några dåliga saker, men det kommer också bli många oskyldiga som får problem. Och det finns ingen rättssäkerhet där.
Intressant, funderar i samma banor. Min telefon "klagar" varje dag att Google play behöver få tillgång till mina kontakter. Jag vägrar, det behöver de inte alls. Varenda j***a app och internetsida protesterar att de inte får ta del av min platsinformation. Osv. Och jag funderar på om jag bara är en surkärring som borde sluta opponera mig, eller om jag gör rätt i att försöka behålla lite lite integritet. Gmail använder jag till "oviktiga" saker, medan viktigare mail går genom min egen domän. Men den ligger på one.com och vem vet vad de "ser". Lika mycket som Google förmodligen...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
@fia_mstd
Klart att du gör rätt!
Även om teknisk personal på One.com har möjlighet att läsa dina mejl så håller de ju knappast på att kartlägga dig automatiskt för hitta annonser som det är störst sannolikhet att du är intresserad av. Det brukar i alla fall vara så på webbhotell att de inte lägger in annonser i eller bland mejlen.
Klart att du gör rätt!
Även om teknisk personal på One.com har möjlighet att läsa dina mejl så håller de ju knappast på att kartlägga dig automatiskt för hitta annonser som det är störst sannolikhet att du är intresserad av. Det brukar i alla fall vara så på webbhotell att de inte lägger in annonser i eller bland mejlen.
Jag använder Google när jag söker och har gmail som min(a) mailadress(er). Jag får väl därmed deklarera mig som google-ist?
Jag får väl erkänna att jag inte funderar nämnvärt på detta. Däremot, så har jag inte facebook så... Det kanske jämnar ut sig?
Jag får väl erkänna att jag inte funderar nämnvärt på detta. Däremot, så har jag inte facebook så... Det kanske jämnar ut sig?
Nu gör du mig ännu oroligare ...harry73 skrev:
Att tro att datan inte hamnar på vift är bara naivt. CIA och andra säkerhetstjänster har sina bakdörrar in i Google, Facebook och andra stora bolag.
Man kan nog anse att allt som en privatperson gör på internet kan anses vara röjt, ungefär på samma vis som alla data från Transportstyrelsens register och stordatorsystem nu också anses vara röjt.
Detta inkluderar då kvalificerat skyddade identiteter på svensk underrättelsepersonal.
Detta inkluderar då kvalificerat skyddade identiteter på svensk underrättelsepersonal.
Appropå känna sig övervakad... Använder sällan laptopen numera men gör det idag. Då dyker det upp "Host process tasks använder webbkameran" i en ruta. Då jag försöker ställa muspekaren på rutan (för att kunna klicka) försvinner rutan. WTF???? Webbkameran har nu en svartmålad postit-lapp på sig.
Jag gillar verkligen inte alla sådana här saker! När jag köper en dator vill jag själv mata in operativsystem och de program jag behöver. Det går ju inte! Det är miljontals program som installeras utan min vilja. Likadant med telefoner - bloatware som käkar upp varenda liten del av minnet.
IOT - internet of things. Måste kylskåpet verkligen vara uppkopplat på nätet? Och TV'n? Visst kan det vara smidigt. Men vi blir ju så oerhört sårbara! Tänker vi på hur vi lämnar ut oss?
Jag gillar verkligen inte alla sådana här saker! När jag köper en dator vill jag själv mata in operativsystem och de program jag behöver. Det går ju inte! Det är miljontals program som installeras utan min vilja. Likadant med telefoner - bloatware som käkar upp varenda liten del av minnet.
IOT - internet of things. Måste kylskåpet verkligen vara uppkopplat på nätet? Och TV'n? Visst kan det vara smidigt. Men vi blir ju så oerhört sårbara! Tänker vi på hur vi lämnar ut oss?