Jag måste ta och ringa GVK. För hur jag än lusläser deras regler, kan jag inte se att mattläggaren brutit mot dessa. Men däremot så säger min magkänsla att det absolut inte kan vara tätt. Därför anser jag att deras regler är för otydliga när det gäller tätning mot rör-i-rör... Der finns ju inget som säger att det ska tillföras nån slags tätning där, annat än att "tätning utförs mot skyddsrör". Så även om allt verkar tätt när han går därifrån, borde det kunna bli otätt efter att rörmockaren har ruckat på det iom att han kapar rören osv. Eftersom plastmattan blir rätt så hård när den värmts dit tror jag att den lätt kan släppa nånstans från skyddsröret. Annat hade det ju varit om man hade krav på något slags vidhäftningsmedel mellan matta och skyddsrör. Sätter man blandarfäste direkt mot mattan så blir det ju tätat, men nu hamnar ju mitt blandarfäste utanpå kaklet...
Men Thomasx: nu skulle det väl vara kakel & klinker?
Var står det hur man ska göra?
Vilken tätskiktstillverkare har en godkänd lösning?
man svetsade manschetter av golv/väggmatta på 70-80 talet, idag tror jag inte någon gör det...
jag har iaf 12år i branschen, hur många har du?
Var står det hur man ska göra?
Vilken tätskiktstillverkare har en godkänd lösning?
man svetsade manschetter av golv/väggmatta på 70-80 talet, idag tror jag inte någon gör det...
jag har iaf 12år i branschen, hur många har du?
varför skrev du då om matta som tät och ytskikt och att blandarbrickan skulle täta?
var står det i GVK hur man ska göra om man inte kan halsa mattan över rören?
vilka folie/vätske tätskiktstillverkare har en godkänd lösning med manschetter till plastmatta som tätskikt?
nej thomasx du kommer inte med några svar på mina frågor, jag vill väl lära mig av någon som säger sig ha svaren...
var står det i GVK hur man ska göra om man inte kan halsa mattan över rören?
vilka folie/vätske tätskiktstillverkare har en godkänd lösning med manschetter till plastmatta som tätskikt?
nej thomasx du kommer inte med några svar på mina frågor, jag vill väl lära mig av någon som säger sig ha svaren...
Det skulle vara klinker ovanpå ja.
Ja då kan man som sagt göra en manschett, eller till och med byta en bit runt rören eftersom det estetiska på mattan inte är viktigt då. Det är en av de riktigt stora fördelarna med GVK, man kan ta bort och göra om, även om man satt kakel kan man ta bort och göra om. Med BKR hör man allt för ofta -Det är bara att riva ut hela badrummet...
Det är i första hand materialleverantörens installationsanvisningar som man ska följa vad gäller installationen av ett specifikt tätskikt.
Har du varit GVK godkänd installatör i 12 år Nino?
Ja då kan man som sagt göra en manschett, eller till och med byta en bit runt rören eftersom det estetiska på mattan inte är viktigt då. Det är en av de riktigt stora fördelarna med GVK, man kan ta bort och göra om, även om man satt kakel kan man ta bort och göra om. Med BKR hör man allt för ofta -Det är bara att riva ut hela badrummet...
Det är i första hand materialleverantörens installationsanvisningar som man ska följa vad gäller installationen av ett specifikt tätskikt.
Har du varit GVK godkänd installatör i 12 år Nino?
nej jag har valt att satsa på BKR men jag har inte varit behörig där heller i 12år
nej det stämmer att det oftast i äldre badrum inte går att byta enstaka plattor (de med rollat, med folie så går det)
Man kan ta bort tätskikt och/eller byta en bit med folietätskikt också
ja man ska följa materiallev. mont.anv. men problemet är att ingen (vad jag vet) folie/vätske tätskiktstillverkare godkänner (det finns inga tester iaf) att man blandar deras material med plastmatta.
Har kommit på flera jobb där det är matta som tätskikt och det är skuret runt rören och mattläggaren har sagt åt kunden att "det där fixar plattsättaren" och vid kontakt med mattlev. så har man fått svaret: att så ska det inte vara...
Varför tog du bort ditt tidigare ilägg?
nej det stämmer att det oftast i äldre badrum inte går att byta enstaka plattor (de med rollat, med folie så går det)
Man kan ta bort tätskikt och/eller byta en bit med folietätskikt också
ja man ska följa materiallev. mont.anv. men problemet är att ingen (vad jag vet) folie/vätske tätskiktstillverkare godkänner (det finns inga tester iaf) att man blandar deras material med plastmatta.
Har kommit på flera jobb där det är matta som tätskikt och det är skuret runt rören och mattläggaren har sagt åt kunden att "det där fixar plattsättaren" och vid kontakt med mattlev. så har man fått svaret: att så ska det inte vara...
Varför tog du bort ditt tidigare ilägg?
Problemet i GVK som jag ser det efter den här erfarenheten är att enda illustrationen över detta är en bild där man som ni säger: skär lite för litet hål och pressar den över röret. Så har dom ju gjort här, så enl GVK är det riktigt. Men jag kan sätta båda mina kulor på att det är otätt. Framförallt om man ruskar runt på röret (vilket teoretiskt händer fram till att blandarfästet är färdigmonterat. Jag tycker det känns som en alldeles för osäker instruktion/tillvägagångsätt.
Och alternativ med silikon eller aquastop känns ju lite bonnigt. Nej, jag skulle vilja att man t.ex. hade krav på nåt flexibelt smältlim eller dyligt som man lindade/trädde på på röret innan man värmde på mattan.. Likt de limfyllda krympslangar som finns.
Men så är jag en amatör som inte alls har hållit på med sånt här....
Och alternativ med silikon eller aquastop känns ju lite bonnigt. Nej, jag skulle vilja att man t.ex. hade krav på nåt flexibelt smältlim eller dyligt som man lindade/trädde på på röret innan man värmde på mattan.. Likt de limfyllda krympslangar som finns.
Men så är jag en amatör som inte alls har hållit på med sånt här....
miksil skrev:
Ja du... Det tätades med silikon eller dyl. Så jag tror och hoppas att det blev tätt.
Däremot tycker jag att det är mycket märkligt att inte branchstandarden (gvk) är tydligare på den punkten. Känns som att det skulle behövas en mer idiotsäker lösning....
Jag har tyvärr inte haft tid att kontakta GVK, och ser väl kanske inte att det skulle leda nån vart heller....
Däremot tycker jag att det är mycket märkligt att inte branchstandarden (gvk) är tydligare på den punkten. Känns som att det skulle behövas en mer idiotsäker lösning....
Jag har tyvärr inte haft tid att kontakta GVK, och ser väl kanske inte att det skulle leda nån vart heller....
Klicka här för att svara