tank77 skrev:
Nej, det är inte så man gör. Som det är nu kommer vattnet att rinna rakt in bakom mattan och rörmokaren har inget som gör det tätt. Antingen ska mattläggaren värma över mattan runt rören eller sätta en manschett runt rören.
Ok, men han har värmt mattan runt röret, men ruskar man på slangen (lite rörelse finns ju eftersom väggbockfixturen sitter bakom gips och osb i plåt) så är ju inte mattan "limmad" mot röret. Det är ju bara tight som en pussmun, men enl. min mening kan det inte vara tätt...

T
Ser nu att på det andrar röret så är mattan lite överkrängd men jag hade nog satt dit ett par manschetter för säkerhets skull.

• Gilla
Albinsson
  • Laddar…
tank77 skrev:
Ser nu att på det andrar röret så är mattan lite överkrängd men jag hade nog satt dit ett par manschetter för säkerhets skull.
Då ska jag fråga efter det, men ett par? Dum fråga kanske men, menar du en per rör?

T
Albinsson skrev:
Då ska jag fråga efter det, men ett par? Dum fråga kanske men, menar du en per rör?
Ja!

• Gilla
Albinsson
  • Laddar…
tank77 skrev:
Använder man samma manschetter som är avsedda för foliebaserade tätskikt eller finns det speciella för mattor?

T
Albinsson skrev:
Använder man samma manschetter som är avsedda för foliebaserade tätskikt eller finns det speciella för mattor?
...

tank77 skrev:
...
Det där fattade jag inte...

Albinsson skrev:
Har för mig att jag läst någonstans att man gör egna manchetter av mattan som man svetsar dit. Skrev jag inte det i nåt tidigare inlägg förresten?

thomasx skrev:
Har för mig att jag läst någonstans att man gör egna manchetter av mattan som man svetsar dit. Skrev jag inte det i nåt tidigare inlägg förresten?
Ok.. Jag tänkte att det var svårt att svetsa mot slangen och man kanske använde en sån där manschett med "mödomshinna".

T
thomasx skrev:
Inte kul att sätta plattor på detta sedan....bygger för mycket!

tank77 skrev:
Betyder det att du menar att såna för folie ska användas?
Du får ursäkta alla dessa förvirrade frågor från en amatör :-)

tank77 skrev:
Que? Det bygger matttjockleken på röret, det är inte mycket.

Den enkla lösningen, vill jag minnas, är att man gör hålet i mattan något mindre och pressar röret igenom, det blir då en liten krage på mattan som går ut över röret och det blir då bli tätt mellan rör och matta. Hur det funkar på flexrör vet jag ej. Att göra en egen krage och svetsa dit är i stort sett samma sak. Man svetsar inte mot röret, utan man svetsar fast kragen i väggmattan.

Med reservation för att jag kan ha fel, det var ett tag sedan jag läste på dessa grejer.

Vad är det för matta du har på väggen

Här är största nackdelen med GVK, nu när det inte är rätt så är det väldigt svårt att få ett svar hur man löser det, med BKR så vore det enkelt att ta en manschett och så är det klart

nino skrev:

Här är största nackdelen med GVK, nu när det inte är rätt så är det väldigt svårt att få ett svar hur man löser det, med BKR så vore det enkelt att ta en manschett och så är det klart
Jag vet inte riktigt vad det är för matta. Nån vanlig typ utan mönster Det ska kaklas på så jag förutsätter att golvfirman valt en som det är godkänt att kakla på iallafall

nino skrev:

Jag är ledsen att säga det Nino, men så svarar en som inte vet hur man jobbar med mattor.
Man kan även här använda en manschett eller så kan man göra som GVK föreslår och som redan nämnts i tråden.

På vägg med plastmatta som utgör både tät- och ytskikt, kan blandarfäste eller väggbricka godkänd för detta utgöra tätning mellan rörgenomföring och väggens tätskikt.

Och det kanske är det senare som installatören tänkt sig för ett snyggt och prydligt resultat.

Så det är inte alls svårt att få ett svar hur man gör.

Det finns massvis med för och nackdelar med bägge systemen. Den största skillnaden IMO är att GVK är ett mycket tätare, tåligare och robustare system. Något som inte minst erfarenheterna och de ständiga ändringarna i BKR systemen visat. Vi får hoppas att de senaste ändringarna och produkterna håller måttet nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.