Har precis flyttat in och hittade detta bakom spegeln.
Relativt nytt badrum.
Hållet är ca 140cm från duschmunstycket.
Men det är en friflytande glasskiva emellan. Alltså att glasskiva har en spalt mellan väg och golv.

• Elektriska kablar sticker ut ur vägg, förseglade med tätning, amatörmässigt elarbete, potentiell säkerhetsrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt badrum med dusch, gråa kakel, glasskjutdörr, handfat, hygienprodukter och handdukshängare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Blir det blött bakom spegeln?

Det viktiga är inte att det är tätt mellan elröret och kaklet utan mellan röret och tätskiktet. Det senare går ju inte att se eftersom det är bakom kaklet.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Gissar att oron snarare är för elchock? Att det skulle bli en vattenskada pga det där känns väldigt osannolikt.
Kommer du åt dom där ledningarna utan att demontera något så är det fel (oavsett badrum eller annat rum).
Var tar blåa och bruna ledningen vägen?

• Gilla
Edgefamily
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Blir det blött bakom spegeln?

Det viktiga är inte att det är tätt mellan elröret och kaklet utan mellan röret och tätskiktet. Det senare går ju inte att se eftersom det är bakom kaklet.
osannolikt men inte omöjligt om man duschar vänd åt det hållet och råkar spruta uppåt då lär det komma vattenstänk uppe på spegeln som rinner ner bakom.

känns tryggare nu när jag läser din kommentar, det är säker rätt gjort, kan man se det på något sätt? Tänkte mest om jag skulle kontakta dem som byggt det eller inte.

P pjkw skrev:
Gissar att oron snarare är för elchock? Att det skulle bli en vattenskada pga det där känns väldigt osannolikt.
Kommer du åt dom där ledningarna utan att demontera något så är det fel (oavsett badrum eller annat rum).
Var tar blåa och bruna ledningen vägen?
Känner mig inte så orolig över elen, men vist lyfter man av spegeln från sina fästen kommer man åt dem.

E Edgefamily skrev:
osannolikt men inte omöjligt om man duschar vänd åt det hållet och råkar spruta uppåt då lär det komma vattenstänk uppe på spegeln som rinner ner bakom.

känns tryggare nu när jag läser din kommentar, det är säker rätt gjort, kan man se det på något sätt? Tänkte mest om jag skulle kontakta dem som byggt det eller inte.
Är det inget tätskikt har du större problem med duschen än området bakom spegeln.

Är det hus eller lägenhet, besiktades huset innan köp om det är hus?
Hur gammalt är badrummet, ser nytt ut.

E Edgefamily skrev:
Har precis flyttat in och hittade detta bakom spegeln.
Relativt nytt badrum.
Hållet är ca 140cm från duschmunstycket.
Men det är en friflytande glasskiva emellan. Alltså att glasskiva har en spalt mellan väg och golv.
Helt normalt. Har du spegeln eller en lampa över hålet eller hur ser det ut?

• Gilla
Edgefamily
  • Laddar…
BirgitS
E Edgefamily skrev:

Det blir ingen vattenskada av enstaka droppar.
Elsäkerhetskraven gäller för någorlunda normala beteenden.

• Gilla
Edgefamily
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Helt normalt. Har du spegeln eller en lampa över hålet eller hur ser det ut?
Japp, spegeln syns till höger på bilden med duschen. Tror inte jag behöver oroa mig som ni skriver.

BirgitS BirgitS skrev:
Det blir ingen vattenskada av enstaka droppar.
Elsäkerhetskraven gäller för någorlunda normala beteenden.
Tack snälla för hjälpen alla som svarat

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.