Mikael_L
tommib tommib skrev:
Det känns som att den som kopplat har gjort en tankevurpa pga den blåa PEN-ledaren* och anslutit alla blåa till samma skena utan att förstå vad PEN har för funktion. Sen har man kopplat jordledarna till den andra skenan utan att uppmärksamma att den är tvådelad och förstå varför.
Har varit min tanke med. En högst möjlig förklaring.
Grundfelet är i så fall att det saknas förståelse för ellära, trefassystemet och nättyperna (TN-C/TN-S).
Jag förutom lite slarv eller okunskap om annat också, t.ex. "kontroll före idrifttagning".

Du får hemskt gärna återrapportera här i tråden om hur det går i fortsättningen.
Egentligen borde väl den som utfört detta anmälas till Elsäkerhetsverket. Problemet är bara att det är större chans att de hotar dig med att stänga av elen än att de tar tag i firman/den behörige som borde ha ansvaret.

https://www.byggahus.se/forum/threads/el-fel-eller-ok.99277/page-7#post-695758
en lång och gammal tråd, som visar på hur ESV ibland agerar.

• Gilla
dunbor
  • Laddar…
Först och främst vill jag tacka för samtliga svar, jag uppskattar dem verkligen. Nu har jag mer kött på benen inför den kommande dialogen med elektrikern, tack!

Det låter på er som att kopplingen är sämre utförd än jag befarat och det bekymrar mig väldigt. Förhoppningsvis utgör det ingen direkt/stor fara för mig och min sambo i väntan på att det kopplas på ett fackmannamässigt sätt?

Dessvärre har jag ingen firma att vända mig till då detta är utfört av en bekant som jag tidigare hjälp med andra saker och vårt tjänsteutbyte är också den enda "betalning" som skett. Det som däremot är häpnadsväckande är att personen i fråga har varit verksam i branschen i 20+ år, både jobbat på större namnkunniga bolag men även drivit egen firma.

Jag köper att man är lat/tar genvägar vad gäller färg på kablar eller liknande (även om det i branschen är tabu och bör undvikas om man har yrkesstolthet) men att på flera ställen koppla fel samt missa att kontrollera kopplingar och jordfelsbrytare i efterhand är skrämmande. När det kommer till blandning av fabrikat tar jag på mig det då jag fick en inköpslista och inhandlade det som behövdes och fanns i lager på närmsta byggvaruhus utan att ta hänsyn till fabrikat men har nu lärt mig att detta ska undvikas.

Jag har inte fått tag på personen i fråga men fortsätter att söka honom och har förståelse för att det kan ta några dagar med tanke på att midsommar närmar sig med stormsteg. Tankevurpur kan vi alla råka ut för och jag återkommer med besked efter kontakt med elektrikern då jag fått möjlighet att påpeka bristerna och förhoppningsvis fått förklaring gällande tankegångar osv.

Har ni tips på en elektriker eller firma i Stockholm som kan hjälpa mig med detta tar jag tacksamt emot dem eftersom förtroendet för "min" elektriker har fallerat och jag vill att det kontrolleras även om min elektriker kommer och kopplar om.

Just detta med tjänsteutbyte, med tveksamt resultat inom el, har vi sett här ibland på forumet.

De allra flesta som arbetar på elfirmor har inte egen behörighet, oftast finns det bara en behörig installatör på en elfirma, alla andra arbetar "under överinseende" av den behörige. På de största företagen kan det vara flera tusen som arbetar under en persons behörighet.

Den behörige är då ansvarig för att de som arbetar för honom/henne har den kunskap och erfarenhet som behövs för just det uppdrag de skickas ut på.

DIn kompis kanske normalt inte arbetar med att installera centraler. Och den behörige han arbetar åt, kanske aldrig skulle komma på tanken att låta honom koppla i en central.

Är din elektriker en " riktig" elektriker " som gör alla eljobb ELLER jobbar hen enbart med t.ex. inkoppling av vitvaror elłer värmepumpar på befintliga gruppledningar?

Att inte montera en 4 polig jordfelsbrytare för hela centralen tyder på okunskap om regelverk och elsäkerhet. Idag skall alla vägg och lamputtag i bostäder skyddas av 30 mA jordfelsbrytare.
Lite osäker i regelfrågan eftersom det inte är en utökning. Man kan eventuellt se det som reparation med nytt material??? Men jordfelsbrytare för hela centralen är definitivt att rekommendera.

Ska inte centralen också vara monterad på icke brännbart material när den saknar "rygg"?

S Schlbuditz skrev:
Ska inte centralen också vara monterad på icke brännbart material när den saknar "rygg"?
Jo, men det är ett fel som är väldigt vanligt, även om en kunnig elektriker gör jobbet.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Har varit min tanke med. En högst möjlig förklaring.
Grundfelet är i så fall att det saknas förståelse för ellära, trefassystemet och nättyperna (TN-C/TN-S).
Jag förutom lite slarv eller okunskap om annat också, t.ex. "kontroll före idrifttagning".

Du får hemskt gärna återrapportera här i tråden om hur det går i fortsättningen.
Egentligen borde väl den som utfört detta anmälas till Elsäkerhetsverket. Problemet är bara att det är större chans att de hotar dig med att stänga av elen än att de tar tag i firman/den behörige som borde ha ansvaret.

[länk]
en lång och gammal tråd, som visar på hur ESV ibland agerar.
Efter 1 Juli gäller nya regler. Nu kan konsumenten på ett mycket enklare och mer rättssäkert sätt få rätt mot elinstallationsföretaget. Elinstallationsföretaget är skyldiga att överlämna en säker elinstallation. Det får inte lämna en gruppcentral som ser ut på det sättet.

• Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Detta ser ut som en AEG-central. Jag köpte en sådan för något år sedan och den hade också nollan monterad på hela skenan och jorden på den delade. Dock tror jag det satt en bygel i min delade skena. Jag tyckte det verkade knäppt och växlade skenorna innan jag installerade. Man kan ju undra hur många sådana centraler som finns installerade med "delad jordskena".

Om man förstorar upp bilden lite, så ser man en tydlig märkning på den delade skennan. Där finns ett stort N i plasten på vänstra sidan. jag kan inte se om det finns ngn. motsvarande jordsymbol på den övre skenan.

Redigerat:
Helt klar har någon på fabriken satt etiketten fel !!
Fabriken använder troligen inte personal med behörighet ! :crysmile:

"Hempularen"
Förstora bättre så ser du att där sitter en gul jordsymbol på den övre skenan vid den gula ringen.
Denna märkning kan lura vem som helst.

Redigerat:
Fel av mig. Den är rätt märkt ! :oops: båda skenorna.
Håller med tommib , det är nog en tankevurpa av den som kopplat.
Var lite hastig i går.

Mikael_L
F Fredrik Sjödin skrev:
Efter 1 Juli gäller nya regler. Nu kan konsumenten på ett mycket enklare och mer rättssäkert sätt få rätt mot elinstallationsföretaget. Elinstallationsföretaget är skyldiga att överlämna en säker elinstallation. Det får inte lämna en gruppcentral som ser ut på det sättet.
Har elektriker och elföretag under hela 1900-talet och ända fram tills förra veckan inte haft någon skyldighet att överlämna en säker elinstallation?

jaja, det är ju faktiskt vad jag hela tiden misstänkt ... :rolleyes:

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har elektriker och elföretag under hela 1900-talet och ända fram tills förra veckan inte haft någon skyldighet att överlämna en säker elinstallation?

jaja, det är ju faktiskt vad jag hela tiden misstänkt ... :rolleyes:
Elföretaget har ju inte haft någon skyldighet då det är den behörige elektrikern som har överseende, men en person kan inte ha överseende över hundra personer på ett företag så där har väl saker fallit mellan stolarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.