Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det verkligen miljöförvaltningens chef som har inflytande över ditt boende? Är det inte socialförvaltningens sak, om kommunen ger dig stöd.
Hur i hela fridens namn fick du det där till “miljöförvaltningens chef”?
Det är hyresvärdens förvaltningschef.
Och vart har du fått socialförvaltningen ifrån?
Blandar du ihop olika trådar nu?

Och ärligt talat – varför skulle någon lita på en utredning eller mätning som denna hyresvärd själv gör?
Argumentum ad verecundiam

Någon som har några tankar om varför hyresvärden skulle sätta två lager kakel i badrummet på en byggnad från 2003? Det är dessutom inte två lager överallt, och längst ner ser det till och med ut som att kaklet trycks ut.

Joakim G Nyberg Joakim G Nyberg skrev:
Hur i hela fridens namn fick du det där till “miljöförvaltningens chef”?
Det var den förvaltning som diskuterades.

Jag har ingen prestige i frågan och erkänner gärna att jag hade fel. Men du var i mina ögon inte så tydlig som du själv anser.
Och ärligt talat – varför skulle någon lita på en utredning eller mätning som denna hyresvärd själv gör?
Fast så var det inte enligt din tidigare beskrivning, utan då skrev du att en extern expert togs in.

Vill man inte lita på en sådan måste man nog ta in en egen expert och sen stämma inför domstol för att få den egna expertens ord att gå före värdens experts. Det är en lång väg för att få en hyreslägenhet fixad.
Argumentum ad verecundiam
Inte bara, och kanske inte ens främst. Resultaten är rimligen uppbackade med mätningar.

(Jag har noterat att du på grund av dina egna omständigheter ber andra att uttrycka sig klart och enkelt. Genom att själv använda juridiklatin exkluderar du nog många från diskussionen.)

• Gilla
och en till och 3 till
  • Laddar…
Någon som har några tankar om varför hyresvärden skulle sätta två lager kakel i badrummet på en byggnad från 2003?
Jag kanske har missat något men du verkar anse att dubbla lager är problematiskt, varför?

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag kanske har missat något men du verkar anse att dubbla lager är problematiskt, varför?
Jag blir lite misstänksam när hyresvärden säger att det inte är två lager kakel.

Jag blir lite misstänksam när hyresvärden säger att det inte är två lager kakel.
De kanske inte ens har koll. Men min fråga kvarstår, spelar det någon roll? Och vad misstänker du?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
(Jag har noterat att du på grund av dina egna omständigheter ber andra att uttrycka sig klart och enkelt. Genom att själv använda juridiklatin exkluderar du nog många från diskussionen.)
Jag trodde att falsk slutledning var ganska välkänt. Vad menar du när du säger juridiklatin?

Alfredo Alfredo skrev:
De kanske inte ens har koll. Men min fråga kvarstår, spelar det någon roll? Och vad misstänker du?
Vad menar du nu: inte ens har koll?

Vad menar du nu: inte ens har koll?
Jag menar att de kanske inte vet om det är ett eller två lager. Jag tolkar "hyresvärdens förvaltningschef" som att detta handlar om en hyfsat stor hyresvärd med ganska många lägenheter.

Jag trodde att falsk slutledning var ganska välkänt. Vad menar du när du säger juridiklatin?
Jag menar att ytterst få vet vad argumentum ad verecundiam betyder. Det är en typ av juridiklatin (eller kanske snarare juristlatin) som inte används i allmänspråket.

För dem som inte vill googla betyder det diskuterade uttrycket auktoritetsargument, alltså att argumentet får sin vikt av vem som uttrycker det snarare än de bevis som finns.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag menar att de kanske inte vet om det är ett eller två lager. Jag tolkar "hyresvärdens förvaltningschef" som att detta handlar om en hyfsat stor hyresvärd med ganska många lägenheter.
Okej, men hur skulle det ens gå till att de inte vet om det? 🤔 Jag försöker tänka logiskt här:

Kakel som förökar sig självt?

De råkade glömma hela renoveringen och samtidigt tappa bort all dokumentation?

De rörde vid kaklet och fick någon sorts minneslucka?

Okej, men hur skulle det ens gå till att de inte vet om det? 🤔 Jag försöker tänka logiskt här:

Kakel som förökar sig självt?

De råkade glömma hela renoveringen och samtidigt tappa bort all dokumentation?

De rörde vid kaklet och fick någon sorts minneslucka?
Eller så menas det ,att om det är en stor hyresvärd så har dom inte exakt koll på hur varenda badrum ser ut och renoverats

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vågigt kakel med synliga skikt underifrån i ett badrum; diskussion om två lager kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser ju det undre lagret "kakel" väldigt konstigt ut. Alldeles vågigt.
Man kan verkligen ifrågasätta om det är två lager kakel.
Men. Det spelar ingen roll för det skall inte påverka dig för det.

• Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
Undrar om det är fixat som ts får till kakelplattor?

Det sitter ju något under kakelplatoorna här. Det gråa vågiga vi ser är kakelfix som tittar fram. Men skivan (eller vad det är som syns), behöver inte vara en annan kakelplatta. Men vad det är vete tusan. Jag funderar på om det möjligen är någon typ av tätskikts skiva. Det finns ju lite andra produkter för storskalig byggproduktion, än vad vi brukar se här.

H hempularen skrev:
Det gråa vågiga vi ser är kakelfix som tittar fram.
Det tror jag inte. Fixet avslutas isåfall med en rak och snygg kant. Är det en bräda som orsakat den, borde det blivit lite ojämt när kammen strök ut fixen mot pankan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.