Joakim G Nyberg Joakim G Nyberg skrev:
Vi har kontaktat alla myndigheter, avdelningar och föreningar, men ingen bry sig.
Miljöförvaltningen på kommunen tog upp temperaturen hos grannen, men ärendet lades ner innan mätning eftersom det var för varmt ute.

Jag har själv anmält mögel och dålig inomhusmiljö till Miljöförvaltningen, eftersom hyresvärden vägrat låta göra en luftanalys under flera år – trots att jag varit villig att stå för kostnaden.
Miljöförvaltningen låter hyresvärden sköta alla besiktningar, renoveringar och utredningar. Eftersom hyresvärden anlitar en utomstående expert så verkar allt anses vara i sin ordning.

Jag kan inte flytta just nu eftersom köerna är så långa och jag är sjukpensionär, så ekonomiskt är det inte enkelt.

Jag hade en lägenhet som jag stod först i kön på och var på väg att skriva kontrakt – det kändes som att vinna jackpott på lotto! Men förvaltningschefen stoppade bytet.

Nu när det inte finns någon lägenhet inom mina köpoäng är det fritt fram för mig att söka nytt.

Jag tror att den som är ordförande på Bygg- och Miljöförvaltningen tidigare satt i styrelsen för hyresvärden, och jag gissar att de hoppar lite fram och tillbaka. Men tydligen, enligt alla jag mailat, är detta inget konstigt.
Jag rekommenderar att du och grannarna går med i hyresgästföreningen.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Hyresgästföreningen hjälper endast med problem som uppkommit efter att man blivit medlem. Min granne är medlem, men hon verkar inte få någon hjälp där.

Jag har redan nu begärt av myndigheterna att, om jag hittas död, ska en obduktion inkludera mykotoxiner i den rättskemiska analysen, eftersom det inte ingår som standard. De vill inte ens ge mig den möjligheten.

Jag har redan nu begärt av myndigheterna att, om jag hittas död, ska en obduktion inkludera mykotoxiner i den rättskemiska analysen, eftersom det inte ingår som standard. De vill inte ens ge mig den möjligheten
Vilken myndighet anmäler man det till?
Och vilka är "de"?
Alltså. Om du verkligen är rädd gör att dö. Flytta! Ett tält vore till och med bättre.

• Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Vilken myndighet anmäler man det till?
Alla?

Vi har kontaktat alla myndigheter

Tycker det ser ut som fix + kakel.
Edit: eller snarare det ser ut som plastvägg som någon sedan (med någon primer?) kört fix + kakel på. Men om jag tolkar bilden rätt är det fotat från golvet och uppåt, dvs kaklet börjar först en liten bit upp på väggen?

Redigerat:
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Jag har en hjärnskada efter en hjärntumör, samt en del följdskador efter behandlingarna. Hade jag klarat av att bo i tält hade jag gjort det för länge sedan.

Först vände jag mig till Rättsmedicin, därefter kontaktade jag Åklagarmyndigheten om inkludera mykotoxiner.

Och ja – jag har nog varit i kontakt med i stort sett alla myndigheter. Om någon vet en myndighet jag kan kontakta som jag missat, tar jag tacksamt emot tips. Vi behöver all hjälp vi kan få.

Bilderna är tagna riktade upp mot taket.

Det enda rätta är att flytta, du kommer behöva utrymma lägenheten ändå om det ska åtgärdas säkerligen ändå...

Jag har själv anmält mögel och dålig inomhusmiljö till Miljöförvaltningen, eftersom hyresvärden vägrat låta göra en luftanalys under flera år – trots att jag varit villig att stå för kostnaden.
Miljöförvaltningen låter hyresvärden sköta alla besiktningar, renoveringar och utredningar. Eftersom hyresvärden anlitar en utomstående expert så verkar allt anses vara i sin ordning.
Det låter ju tyvärr rimligt i sig. Har utredning gjorts av en oberoende expert och allt ser ok ut finns ju inget fel att klaga på.
Om någon vet en myndighet jag kan kontakta som jag missat, tar jag tacksamt emot tips. Vi behöver all hjälp vi kan få.
Jag tycker du verkar ha gått rätt väg. Det finns inte en massa myndigheter som gör samma sak och här låter det som om det varit rätt väg att gå till kommunens miljöförvaltning.

Det enda jag ser att ni har som vägar framåt nu är att antingen överklaga miljöförvaltningens beslut eller att driva värdens beteende till hyresnämnden.

Vi har kontaktat alla myndigheter, avdelningar och föreningar, men ingen bry sig.
Miljöförvaltningen på kommunen tog upp temperaturen hos grannen, men ärendet lades ner innan mätning eftersom det var för varmt ute.

Jag kan inte flytta just nu eftersom köerna är så långa och jag är sjukpensionär, så ekonomiskt är det inte enkelt.

Jag hade en lägenhet som jag stod först i kön på och var på väg att skriva kontrakt – det kändes som att vinna jackpott på lotto! Men förvaltningschefen stoppade bytet.

Nu när det inte finns någon lägenhet inom mina köpoäng är det fritt fram för mig att söka nytt.

Jag tror att den som är ordförande på Bygg- och Miljöförvaltningen tidigare satt i styrelsen för hyresvärden, och jag gissar att de hoppar lite fram och tillbaka. Men tydligen, enligt alla jag mailat, är detta inget konstigt.
Fast du postade en rapport som visar på höga halter av mögel. Vad säger hyresvärden om den rapporten? Vem har beställt provtagningen?

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Den oberoende experten, som får betalt av hyresvärden, skulle inspektera efter anmälan om dålig inomhusmiljö till Miljöförvaltningen. Han tog på mögel och de dubbla lagren kakel i badrummet, och skriver i sin rapport att man bör riva bort köksskåp för att se om det finns fukt.

Företaget vägrar också att svara på frågor, och i rapporten framgår det inte alls vilken typ av besiktning som gjordes eller syftet med den.

Hyresvärden vill dessutom köra en torkfläkt innan eventuell luftanalys.

Min ventilation har blivit bytt några gånger den senaste tiden. Köksfläkten suger luft, och allt sitter bakom en fastskruvad skåplucka.

Fläkten till badrummet är kopplad dit, så jag sätter på köksfläkten när jag duschar. Inte alla i byggnaden har det så, tror jag.

De som satte ventilationen innan, för att hålla det kort, gjorde inte ett bra jobb. Sedan dess har de hållit på med ventilationen under en längre tid. Blir väl så när man tar det absolut billigaste.

Temperaturen på vintern… jag vet inte exakt, men jag känner ingen skillnad om jag har fönstren öppna eller stängda.

Jag beställde hem ett mögelprov, petriskål, som sen skickades till labbet.
Alla ignorerar mögelprovet, de säger att de inte vet hur det togs. Ingen har heller ställt några frågor om provet – varken Miljöförvaltningen, hyresvärden eller andra myndigheter som fått det på mail.

kontakta lokal nyheterna

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…

Bästa svaret

Farstatjej90
Den oberoende experten, som får betalt av hyresvärden, skulle inspektera efter anmälan om dålig inomhusmiljö till Miljöförvaltningen. Han tog på mögel och de dubbla lagren kakel i badrummet, och skriver i sin rapport att man bör riva bort köksskåp för att se om det finns fukt.

Företaget vägrar också att svara på frågor, och i rapporten framgår det inte alls vilken typ av besiktning som gjordes eller syftet med den.

Hyresvärden vill dessutom köra en torkfläkt innan eventuell luftanalys.

Min ventilation har blivit bytt några gånger den senaste tiden. Köksfläkten suger luft, och allt sitter bakom en fastskruvad skåplucka.

Fläkten till badrummet är kopplad dit, så jag sätter på köksfläkten när jag duschar. Inte alla i byggnaden har det så, tror jag.

De som satte ventilationen innan, för att hålla det kort, gjorde inte ett bra jobb. Sedan dess har de hållit på med ventilationen under en längre tid. Blir väl så när man tar det absolut billigaste.

Temperaturen på vintern… jag vet inte exakt, men jag känner ingen skillnad om jag har fönstren öppna eller stängda.

Jag beställde hem ett mögelprov, petriskål, som sen skickades till labbet.
Alla ignorerar mögelprovet, de säger att de inte vet hur det togs. Ingen har heller ställt några frågor om provet – varken Miljöförvaltningen, hyresvärden eller andra myndigheter som fått det på mail.
Om dom inte tror på hur du tagit provet så är väl det rimliga när det var maximalt utslag för mögel att dom tar sitt eget prov? Det verkar helt orimligt att deras svar är "ja men det kan ju vara taget hur som helst" och sen inte göra ett eget prov.
Du kan lita på att om provet istället visat noll mögel hade mätmetoden inte ifrågasatts....🤔

• Gilla
Joakim G Nyberg
  • Laddar…
Jag tycker du bör skaffa en termometer och dokumentera datum och temperatur. Se till att mäta på rätt sätt, jag tror det är minst en meter från yttervägg och en meter upp från golv. Att klaga på att det är kallt utan att nämna någon temperatur tror jag blir för luddigt.

Låter som en udda lösning att starta badrummsfläkten i köket särskilt i ett hus från 2003. Har du verkligen förstått rätt?
Vad är det dom har bytt?

Om du vill ha hjälp är det bra om du ger oss mer fakta om ventilation och uppvärmning tex som det beskrivs här.
https://www.byggahus.se/forum/threads/aer-detta-raett-bilder.558390/post-6345302

Redigerat:
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.