Inte helt ovanligt att fläkten i köket sköter hela lägenhetens frånluft. Då kan det vara vettigt att maxa den och stänga spjället för köksventilation för att få max sug i badrummet.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P peroande skrev:
Inte helt ovanligt att fläkten i köket sköter hela lägenhetens frånluft. Då kan det vara vettigt att maxa den och stänga spjället för köksventilation för att få max sug i badrummet.
Så har jag haft det själv i en nybyggd lägenhet. Fast TS skriver att han även har en badrumsfläkt? En fråga till TS: Hur fort försvinner imma från badrumsspegeln efter du duschat?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om dom inte tror på hur du tagit provet så är väl det rimliga när det var maximalt utslag för mögel att dom tar sitt eget prov? Det verkar helt orimligt att deras svar är "ja men det kan ju vara taget hur som helst" och sen inte göra ett eget prov.
Du kan lita på att om provet istället visat noll mögel hade mätmetoden inte ifrågasatts....🤔
Fast dessa test tror jag kan vara väldigt opålitliga eftersom mögelsporer finns naturligt överallt. Jag har för mig att Folkhälsomyndigheten och Boverket har gått ut med information om att dessa test ofta är missvisande. Konsumentverket har även kritiserat många företag som säljer dom.
Hyresvärden har tydligen låtit ett företag utreda problematiken. Skulle vara intressant om TS kan posta den rapporten.

Lite läsning om mögeltest:
https://ozoneair.se/mogeltest/?aw=22815921558||&awkw=&awpl=&gad_source=1&gad_campaignid=22815923667&gbraid=0AAAAADBDfyeHega6HP6o_QZ5VLuFqFn0f&gclid=EAIaIQobChMI2LievbO0jwMV3GWRBR28rSGKEAAYBCAAEgI-1vD_BwE

Redigerat:
Joakim G Nyberg Joakim G Nyberg skrev:
Den oberoende experten, som får betalt av hyresvärden, skulle inspektera efter anmälan om dålig inomhusmiljö till Miljöförvaltningen. Han tog på mögel och de dubbla lagren kakel i badrummet, och skriver i sin rapport att man bör riva bort köksskåp för att se om det finns fukt.

Företaget vägrar också att svara på frågor, och i rapporten framgår det inte alls vilken typ av besiktning som gjordes eller syftet med den.
Kan du posta rapporten här?

Jag är osäker på om det är lämpligt att lägga ut hela rapporten på forumet. Det jag däremot kan göra är att privat dela rapporten med någon som är kunnig inom utredning av inomhusmiljö, så att hen kan ge några kommentarer.

Det jag kan säga om rapporten är att det inte framgår vad som ingick i uppdraget, och företaget vägrar att svara på frågor om detta. Rapporten består i princip bara av fuktmätning och visuell inspektion.

Förvaltningschefen från hyresvärden säger att det är en teknisk utredning av inomhusmiljön

Bakgrunden är att jag anmälde mögel och dålig luft/inomhusmiljö till Miljöförvaltningen, vilket ledde till den här besiktningen.

• Fuktmätare visar värdet 31,9 mot en vägg vid golvet nära en duschplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en fuktmätare med display som visar 94.9, används för att mäta fukt i kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Farstatjej90
DE73 DE73 skrev:
Fast dessa test tror jag kan vara väldigt opålitliga eftersom mögelsporer finns naturligt överallt. Jag har för mig att Folkhälsomyndigheten och Boverket har gått ut med information om att dessa test ofta är missvisande. Konsumentverket har även kritiserat många företag som säljer dom.
Hyresvärden har tydligen låtit ett företag utreda problematiken. Skulle vara intressant om TS kan posta den rapporten.

Lite läsning om mögeltest:
[länk]
Den här länken är ju då till ett företag som säljer en alternativ tjänst till mögelsanering...
Det står dessutom en hel del där som får mig att tro att TS testresultat ändå är betydelsefullt. Särskilt eftersom det var maximalt utslag. Och flera typer av mögel, kanske inte alls av dom borde vara där? Jag blev i alla fall inte särskilt övertygad av artikeln.

Jag är osäker på om det är lämpligt att lägga ut hela rapporten på forumet. Det jag däremot kan göra är att privat dela rapporten med någon som är kunnig inom utredning av inomhusmiljö, så att hen kan ge några kommentarer.

Det jag kan säga om rapporten är att det inte framgår vad som ingick i uppdraget, och företaget vägrar att svara på frågor om detta. Rapporten består i princip bara av fuktmätning och visuell inspektion.

Förvaltningschefen från hyresvärden säger att det är en teknisk utredning av inomhusmiljön

Bakgrunden är att jag anmälde mögel och dålig luft/inomhusmiljö till Miljöförvaltningen, vilket ledde till den här besiktningen.
Om du döljer namn, adresser mm så ser jag inte några problem med att posta rapporten.
Fukt bakom kakel är inget konstigt speciellt om du duschat nyligen.

Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…

Att det är fuktigt vid kaklet är väl inget anmärkningsvärt i sig? Känns som du virrar runt lite för mycket i din undersökning.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Den här länken är ju då till ett företag som säljer en alternativ tjänst till mögelsanering...
Det står dessutom en hel del där som får mig att tro att TS testresultat ändå är betydelsefullt. Särskilt eftersom det var maximalt utslag. Och flera typer av mögel, kanske inte alls av dom borde vara där? Jag blev i alla fall inte särskilt övertygad av artikeln.
Möglet som hittades är vanligt förekommande utomhus. Mycket möjligt att det hade blivit samma resultat med ett prov utanför TS lägenhet? Det ena möglet används vid osttillverkning, räcker att TS ätit en ostmacka i närheten för utslag. Nu verkar hyresvärden tagit TS oro på allvar och låtit ett företag göra en utredning.

G grovspacklarn skrev:
Att det är fuktigt vid kaklet är väl inget anmärkningsvärt i sig? Känns som du virrar runt lite för mycket i din undersökning.
Om fuktmätningen inte visar något, varför vill de då riva bort köksskåpen?

Svårt att svara på utan att ha läst rapporten.

• Gilla
Joakim G Nyberg
  • Laddar…
DE73 DE73 skrev:
Svårt att svara på utan att ha läst rapporten.
Så här ser den ut utan bilder:
Skador på laminatgolv, sparksocklar, skåpstommar och bänkskivor men inga förhöjda fuktvärden noterades
Köksfläkt har ingen frånluftkanal, är en kolfilterfläkt där luften kommer ut i utrymmet
Frånluft finns
Det saknas tilluftventil genom yttervägg, behöver åtgärdas då den mekaniska tilluften är bortkopplad
ÅTGÄRDSFÖRSLAG:
Utrymmet töms på lösöre
Dem.vvs. Bänkskåp dem/rivs
Sparksocklar, golvsocklar, dörrfoder och laminatgolv rivs
Ev. skadad linoleummatta under rivs
Efter rivning rek.ny fuktmätning/kontroll
Skikt Mängd Föreslagen åtgärd
Golv
Laminat, 2015 10.30m² Rivning
Slät sockel 13.72m Rivning
Linoleum 10.30m² Fuktmätning efter friläggning
Spånskiva på reglar 10.30m² Fuktmätning efter friläggning
Träreglar 10.30m² Avvakta med åtgärd
Vägg
Papperstapet, 2005 32.93m² Avvakta med åtgärd
Slät list 0m Avvakta med åtgärd
Gipsskiva (Kartong) 32.93m² Avvakta med åtgärd

Så här ser den ut utan bilder:
Skador på laminatgolv, sparksocklar, skåpstommar och bänkskivor men inga förhöjda fuktvärden noterades
Köksfläkt har ingen frånluftkanal, är en kolfilterfläkt där luften kommer ut i utrymmet
Frånluft finns
Det saknas tilluftventil genom yttervägg, behöver åtgärdas då den mekaniska tilluften är bortkopplad
ÅTGÄRDSFÖRSLAG:
Utrymmet töms på lösöre
Dem.vvs. Bänkskåp dem/rivs
Sparksocklar, golvsocklar, dörrfoder och laminatgolv rivs
Ev. skadad linoleummatta under rivs
Efter rivning rek.ny fuktmätning/kontroll
Skikt Mängd Föreslagen åtgärd
Golv
Laminat, 2015 10.30m² Rivning
Slät sockel 13.72m Rivning
Linoleum 10.30m² Fuktmätning efter friläggning
Spånskiva på reglar 10.30m² Fuktmätning efter friläggning
Träreglar 10.30m² Avvakta med åtgärd
Vägg
Papperstapet, 2005 32.93m² Avvakta med åtgärd
Slät list 0m Avvakta med åtgärd
Gipsskiva (Kartong) 32.93m² Avvakta med åtgärd
Hyresvärden verkar ha tagit din oro på allvar. Dom har anlitat ett externt företag som har gjort en undersökning och rekommenderat åtgärder. Vad är det du är missnöjd med?

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
DE73 DE73 skrev:
Hyresvärden verkar ha tagit din oro på allvar. Dom har anlitat ett externt företag som har gjort en undersökning och rekommenderat åtgärder. Vad är det du är missnöjd med?

Flera hushåll har under flera år upprepade gånger anmält mögel, dålig luft, iskallt inomhusklimat och stark kemikalielukt som gör att det känns som att bo i en kemisk fabrik.

Hyresvärden har gång på gång vägrat åtgärda problemen, och jag har därför anmält dem till Miljöförvaltningen, vilket gjorde att hyresvärden blev tvungna att anlita en expert.
Dessutom stoppade förvaltningschefen mig från att byta lägenhet – jo, det osar verkligen empati från hyresvärden.

En fråga: är det lättare eller svårare att utreda en tom lägenhet?

Vi är flera hushåll som inte förstår logiken här.
Jag är ledsen om detta känns som en attack, och jag ber om ursäkt.
Men du verkar ha en osund tilltro till hyresvärden.

Jag har en hjärnskada, så snälla förklara detta enkelt och logiskt.

Jag uppskattar all hjälp med att göra detta tydligare.

Hyresvärden har gång på gång vägrat åtgärda problemen, och jag har därför anmält dem till Miljöförvaltningen, vilket gjorde att hyresvärden blev tvungna att anlita en expert.
De delar väl helt enkelt inte uppfattningen att det är ett problem. Bra att det mäts nu, men risken för dig är ju att det är under gränsvärdena, och då kommer de säkert fortsätta vägra åtgärder.
Dessutom stoppade förvaltningschefen mig från att byta lägenhet
Är det verkligen miljöförvaltningens chef som har inflytande över ditt boende? Är det inte socialförvaltningens sak, om kommunen ger dig stöd. Det miljöförvaltningen kanske gör är att säga att nuvarande lägenhet är fullgod om det inte finns några fel i teknisk mening.

Tyvärr är det ju så om man hyr att man i viss mån är utlämnad till andras bedömningar av om något är bra nog.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.