Hej

Kan ingenting och vill gärna få några kommentarer om detta.

Hyresvärden nekar att det finns dubbla lager kakel och säger att det inte finns något som tyder på mögel i lägenheten.

En "oberoende" expert gjorde en besiktning. Han vidrörde det som syns på bilderna och konstaterade att det är dubbla lager kakel, men tog inte med det i rapporten.

Rapporten nämner heller ingenting om mögel.

• Närbild av kakel som visar ett dubbelt lager med möjlig fukt- eller mögelskada i skarvarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett kakellager med misstänkt mögel mellan dubbla kakelplattor i ett badrum.
    Skapa konto
  • Närbild av en vägg eller golv med dubbla lager kakel, där en kant är synlig.
    Skapa konto
  • Närbild av ett kakelgolv som visar två lager kakel med ett mellanrum emellan, potentiellt tecken på mögelproblem.
    Skapa konto
  • Dubbla lager kakel syns från sidan, med ett mellanrum emellan.
    Skapa konto
Joakim G Nyberg Joakim G Nyberg skrev:
Kan ingenting och vill gärna få några kommentarer om detta.
Jag förstår nog inte riktigt frågan. Vad har dubbla lager av kakel med mögel att göra? Det är även väldigt svårt att tolka bilderna.

Hur som helst, välkommen till forumet!

Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår nog inte riktigt frågan. Vad har dubbla lager av kakel med mögel att göra? Det är även väldigt svårt att tolka bilderna.

Hur som helst, välkommen till forumet!
Oj, förlåt!
Jag undrar mest om det kan vara dubbla lager kakel, och om det möjligtvis är mögel som växer?
Det ser väldigt konstigt ut, och jag blir förvånad över att besiktningsmannen inte tog upp det i sin rapport.

Svårt att få en bra bild.

• Närbild av vad som kan vara dubbla kakellager med misstänkt mögelväxt mellan lagren.
Dubbla lager kakel tror jag inte räknas som ett fel därför tog besiktningsmannen inte med det i rapporten. Förstår inte varför dubbla lager kakel skulle leda till mögel? Jag har fortfarande svårt att förstå bilderna. Ta någon bild på längre avstånd.

Oj, förlåt!
Jag undrar mest om det kan vara dubbla lager kakel, och om det möjligtvis är mögel som växer?
Det ser väldigt konstigt ut, och jag blir förvånad över att besiktningsmannen inte tog upp det i sin rapport.

Ser ut som Smuts och gammalt damm. Det verkar saknas en list , är det matta på golv och dubbla lager kakel vägg?

Du har ju av någon anledning tagit dit en bes. man. Så jag gissar att det finns något problem?

Kanske bättre att du beskriver vad frågan egentligen handlar om, vad är problemet?

Dubbla lager kakel är inget problem i sig. Men om man ex. bara satt ett nytt la´ger med kakel på i ett äldre badrum från ex. 1960 och påstår att man renoverat badrummet, så kan dte vara ett problem. Eftersom tätskiktet som skall vara tätt ligger under kaklet (första lagret), tätskiktet blir alltså inte utbytt om man bara sätter ett lager till.

Men det är inte ovanligt att man sätter ett extra lager för att moderinsera utseendet, inget fel om det äldre inte är så gammalt att man kan förutsätta problem med tätskiktet.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Byggnaden är från 2003.
När det extra lagret kakel kom upp vet jag tyvärr inte, men det var i alla fall innan 2019.

Bilden är tagen från golvet riktat uppåt – det man ser är alltså underkanten av kaklet i duschväggen. Jag har haft stora problem med inomhusmiljön (främst mögel och dålig luft), och därför har en besiktningsman varit här.

Efter rapporten ska hyresvärden nu riva bort det nedre köksskåpet för att leta efter fukt. Detta är andra gången skåpet rivs bort sedan jag flyttade in, eftersom det tidigare varit en läcka från grannen ovanför.

Det jag tycker ser märkligt ut är väggen i duschen. Jag förstår inte riktigt varför man fokuserar på köksskåpet för att leta efter fukt, när duschväggen ser ut på det här sättet. Samtidigt säger både hyresvärden och en byggfirma att det inte är dubbla lager kakel i duschen.

Jag är inte så insatt i det här och vet egentligen inte exakt vad jag ska fråga. Är det något på bilderna som sticker ut för er?

Oj, förlåt!

Jaha. Underkant dusch. Det var inte lätt att förstå. Så brukar det se ut i duschen. Har du skrubbat kanten med något rengöringsmedel samtidigt ser du gjort rent resten av badrummet? Frågar eftersom flera tidigare trådar i samma ämne har berott på bristfällig städning.
Att de tar bort badrumsskåpet är nog för att det kan vara kvarstående skador från den tidigare reparationen efter vattenskada.

Det ser ju absolut ut att finnas ett lager av något under kaklet, inte nödvändigtvis en annan kakelplatta. Men svårt att se vad det är för något.

Du skriver problem med inomhusmiljön, mögel och dålig luft. Är det konstaterat att det finns sådana problem, eller är det "bara" något som du uppfattar? Dålig luftkvalitet är väl för det mesta en fråga om ventilation.

Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det ser ju absolut ut att finnas ett lager av något under kaklet, inte nödvändigtvis en annan kakelplatta. Men svårt att se vad det är för något.

Du skriver problem med inomhusmiljön, mögel och dålig luft. Är det konstaterat att det finns sådana problem, eller är det "bara" något osm du uppfattar? Dålig luftkvalitet är väl för det mesta en fråga om ventilation.
Flera hushåll i byggnaden har klagat på inomhusmiljön.
De flesta har det väldigt kallt och fler än jag upplever dålig luft och mögel. Det förekommer också kemikalielukt som kommer och går, samt unken jord- eller källarlukt.

Ibland svullnar min hals så mycket att jag inte vet om jag kommer vakna nästa morgon. Jag har förlorat luktsinnet, och en granne berättar att han inte heller känner vissa lukter längre.

En person som flyttade in i somras sade upp lägenheten direkt eftersom det var så kallt, och fick dessutom hosta. Hyresvärden säger ändå att allt är bra.
Grannen bredvid har samma problem – iskallt och halsbesvär – men det ärendet lades ner.
En annan granne har kallt och återkommande mögel som tvättas bort regelbundet. Deras barn är sjuka hela tiden.

Det är konstigt kallt i hela byggnaden och det drar iskallt väldigt ofta. Jag har även hört att huset skulle vara i så dåligt skick att det egentligen borde rivas, men det vet jag inte om det stämmer.

När husgrunderna levererades till bygget var hålen spegelvända. Kan det skapa problem med installationer eller husets funktion?

Tråkigt med dessa problem och särskilt i ett så pass nytt hus. Vad har ni för ventilation? Se till att tilluftsventiler är öppna samt kontrollera med papper att frånluft fungerar. Ha badrumsdörren lite på glänt för optimal ventilation. Löser inte rotorsaken men kanske kan lindra symptomen. Ni kanske kan gå med i hyresgästföreningen för att få hjälp. Angående temperatur så finns det detaljerade krav.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
DE73 DE73 skrev:
Tråkigt med dessa problem och särskilt i ett så pass nytt hus. Vad har ni för ventilation? Se till att tilluftsventiler är öppna samt kontrollera med papper att frånluft fungerar. Ha badrumsdörren lite på glänt för optimal ventilation. Löser inte rotorsaken men kanske kan lindra symptomen. Ni kanske kan gå med i hyresgästföreningen för att få hjälp. Angående temperatur så finns det detaljerade krav.
Tyvärr finns det ingen hjälp någonstans.

Tyvärr finns det ingen hjälp någonstans.
Är du med i hyresgästföreningen? Flytta kanske är lösningen för dig?

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Farstatjej90
Flera hushåll i byggnaden har klagat på inomhusmiljön.
De flesta har det väldigt kallt och fler än jag upplever dålig luft och mögel. Det förekommer också kemikalielukt som kommer och går, samt unken jord- eller källarlukt.

Ibland svullnar min hals så mycket att jag inte vet om jag kommer vakna nästa morgon. Jag har förlorat luktsinnet, och en granne berättar att han inte heller känner vissa lukter längre.

En person som flyttade in i somras sade upp lägenheten direkt eftersom det var så kallt, och fick dessutom hosta. Hyresvärden säger ändå att allt är bra.
Grannen bredvid har samma problem – iskallt och halsbesvär – men det ärendet lades ner.
En annan granne har kallt och återkommande mögel som tvättas bort regelbundet. Deras barn är sjuka hela tiden.

Det är konstigt kallt i hela byggnaden och det drar iskallt väldigt ofta. Jag har även hört att huset skulle vara i så dåligt skick att det egentligen borde rivas, men det vet jag inte om det stämmer.

När husgrunderna levererades till bygget var hålen spegelvända. Kan det skapa problem med installationer eller husets funktion?
Otroligt, det verkar ju faktiskt vara fel på huset och inte på TS.
Det är nog första gången jag sett en tråd där nån klagar över massa diffusa symptom och dålig lukt och sen bifogar en mätning som visar maximalt mögel....🤔
TS detta kanske kommunen är intresserad av? Det är ju hälsorisk... Till hundra procent!

• Gilla
grovspacklarn och 1 till
  • Laddar…
Vi har kontaktat alla myndigheter, avdelningar och föreningar, men ingen bry sig.
Miljöförvaltningen på kommunen tog upp temperaturen hos grannen, men ärendet lades ner innan mätning eftersom det var för varmt ute.

Jag har själv anmält mögel och dålig inomhusmiljö till Miljöförvaltningen, eftersom hyresvärden vägrat låta göra en luftanalys under flera år – trots att jag varit villig att stå för kostnaden.
Miljöförvaltningen låter hyresvärden sköta alla besiktningar, renoveringar och utredningar. Eftersom hyresvärden anlitar en utomstående expert så verkar allt anses vara i sin ordning.

Jag kan inte flytta just nu eftersom köerna är så långa och jag är sjukpensionär, så ekonomiskt är det inte enkelt.

Jag hade en lägenhet som jag stod först i kön på och var på väg att skriva kontrakt – det kändes som att vinna jackpott på lotto! Men förvaltningschefen stoppade bytet.

Nu när det inte finns någon lägenhet inom mina köpoäng är det fritt fram för mig att söka nytt.

Jag tror att den som är ordförande på Bygg- och Miljöförvaltningen tidigare satt i styrelsen för hyresvärden, och jag gissar att de hoppar lite fram och tillbaka. Men tydligen, enligt alla jag mailat, är detta inget konstigt.

• Ledsen
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.