HAr fått en offert för rernovering av vårat badrum. Rummet är 5Kvm stort och har en väggyta på ca 19kvm.

Följande moment ingår i offerten:

Demontering av befintligt vägg och golv material.
Nedmontering av bef. inredning.
Bortforsling av rivningsmaterial.
Kund ombesörjer ÅVC kort till återvinningscentral.
Uppregling av vägg och golv enligt branschregler (*BKR)
Montering av våtrumsskivor.
Läggning av 22 mm golvspån.
Byte av golvbrunn.
Våtrumstätning enligt gällande branschregler (BKR).
Applicering av tätskikt enligt princip våtrumsmatta ifrån Maipe.
Gjutning av lokalt fall till golvbrunn.
Installation/montering av 6 st spotlights (lågvolts halogen) i rostfritt stål, inkl dimmer.
Montering dörrfoder på insidan badrum.
Ev. ny dörrtröskel.
Uppsättning nytt innertak
Målning innertak.
Kakelsättning av vägg och golv inkl valfri fogfärg.
Gäller standard kakel 10x30, 20x20, 15x15. Övriga format (ex. mosaik) debiteras efter överenskommelse.
Uppsättning och montering av all badrumsinredning.
Material ingår såsom;
Primer, tätskikt (Maipe) fix, fog, silikon, flytspackel, våtrumsskivor, brunn, våtrumsfärg, byggmaterial, 6 st spotlights inkl dimmer.
Alla ovanstående erforderliga el och VVS arbete inkl material ingår.
Kakel, klinker och inredning ingår ej.
Alla erforderliga transporter ingår.

Ovanstående skulle kosta 99900 varav arbete är 85000 vilket gör att vi får tillbaks 42.500.

Tillval
Golvvärme
Installation av vattenburen golvvärme inkl shuntpump och rör kostar 15 900 kr inkl moms.

De har tagit till så det räcker, men tyvärr gör många det. Om man tittar på vad ert badrum skulle kosta inkl kakel, klinker och inredning så landar ni säkert på 150 000 kr. Jag fick en liknande offert men det slutade med att jag gör en del av arbetet själv och anlitar en lokal plattsättare för tätskikt och kakling.

Hur kan materialkostnaden endast vara 14900kr?

Jag har liknande storlek på badrum och inkl. allt så gick det lös på ca 60 000kr endast för material/möbler osv...

*Edit såg nu att kakel/klinker och inredning ej ingår...

Helt orimligt dyrt tycker inte jag att det låter utan att ha alltför bra koll. Med ROT-avdraget blir det rena rama REA:n...

Var i samma sits för ett par år sedan. fick offert på 120 000 fö 3 m2 golvyta. Det slutade med att jag anltade en plattsättare som satte kakel och gjöt golv osv . Jag rev väggar och gjorde underarbetet med råd från honom. Rörmokare och elektiker fick jag tag i i via tips från plattsättaren kontakt med men jag samordnade arbetet. Jag köpet oxo allt material via plattsättaren och fick utnyttja hans rabatt , vilkoret var att jag handlade att han skulle ha och kånkade upp det till lägenheten. Slutnotan med golvärme och nytt porslin blev ca 35 000

Tycker det låter väldigt dyrt. När jag för ett par år sedan skulle göra om vårt badrum fick jag en offert från kakelfirman på 35000 +kakel. Jag ringde därefter en kakelsättare med enskild firma han ville ha 12000+kakel. Han köpte dessutom sitt kakel från samma firma så vi behövde inte ens byta kakel utan vi fick ett bättre pris på kaklet också.

Dyrt som sagt, antar att du iallafall har fått priser inkl. moms ? Materialpris 14900 inkl moms är inte så jättemycket för dyrt , tillkommande kakel & klinker kan dock kosta vad som helst och även ganska lite, samma sak med inredning / porslin. I mina båda badrum (båda lite större än ditt) gick materialet på 20-25 tkr inkl kakel & inredning (Per badrum)
(Tätskikt och VVS prylar är betydligt dyrare än man först tror , kakel & klinker kan man få relativt billigt även rätt snyggt sådant)

Men arbetskostnaden 85 000 är tilltagen rejält. El & VVS skall du absolut inte behöva betala mer än 425:-/timme i & snickare etc 375:-/h INKL MOMS för Stockolmsområdet (Faktiskt!!) . Räknar man då på 400:- blir det 212 timmar = 5 veckors heltidsjobb... Tror nog det i själva verket ligger under hälften av den tiden (Väntetid för torkning etc skall du givetvis inte betala för ...)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.