Jag hoppas på att detta är något annat ogräs. Vad tror ni?

• Närbild av en planta med gröna blad som växer i jord, osäker om det är ogräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Satsuki
M Maria567 skrev:
Jag hoppas på att detta är något annat ogräs. Vad tror ni?
Parkslide, tyvärr
Är det bilden nytagen? Ungefär så mycket har de kommit upp just nu i Skåne…

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Sannolikt parkslide, men kan möjligen vara annat också.

Har du någon bild på ett mindre skott? De första bladen (2-3 cm höga skott) är karakteristiskt rödfärgade.

• Gilla
JÖRGEN VIKLUND
  • Laddar…
Ajdå. Är det redan dags att granska marken.

Vi har en liten parkslideinvasion från granntomten. Har bekämpat det de senaste 3 - 4 åren genom att ta bort det omedelbart när det kommer upp. Och det har miskat kraftigt. Förra sommaren tog jag bort sista uppsticket vid midsommar, sedan kom det inte mer på hela sommaren.

Jag har ingen förhoppning om att det skall vara helt avslutat, är övertygad om att det kan vila något år fär att sedan försöka igen. Så jag vill ha 2 -3 somrar helt utan parkslide innan jag vågar se den som utrotad.

• Gilla
Puffen Ingarö och 3 till
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT skrev:
Parkslide, tyvärr
Är det bilden nytagen? Ungefär så mycket har de kommit upp just nu i Skåne…
Den är tagen i helgen i Uppsala

• Ledsen
Herr Klocka
  • Laddar…
G Genomklok skrev:

Har du någon bild på ett mindre skott? De första bladen (2-3 cm höga skott) är karakteristiskt rödfärgade.
Håller tummarna för att det är något annat. Vi är nyinflyttade och det var inget vi visste om skulle finnas…

G Genomklok skrev:

• Grön växt skjuter upp ur jord med torra löv och kvistar, omgiven av tomma snäckskal.
    Skapa konto
  • Små gröna växter växer i jord med kvistar och stenar.
    Skapa konto
  • En liten planta med gröna blad som växer ur jorden, omgiven av torrt gräs och småstenar.
    Skapa konto
Jag tror inte att det är parkslide. Skotten brukar vara betydligt rödare när de kommer på våren och behålla en röd undersida långt fram på försommaren. Det borde också synas rester av fjolårsstjälkarna i samma område som skotten kommer.
Stoppa undan eldkastaren och skicka en ny bild om en vecka.

• Gilla
liran och 2 till
  • Laddar…
Nissens
M Maria567 skrev:
Håller tummarna för att det är något annat. Vi är nyinflyttade och det var inget vi visste om skulle finnas…
Det finns säkert maskrosor också, och kanske kvickrot. 😊

Det går att skicka in en bild på parkslide för identifiaktion tror inte att det är det

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Skicka den till Arboflora

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag tror inte heller att det är parkslide på de senaste bilderna, men inte helt lätt att avgöra.

Vad har du för växtlighet i närheten? Träd? Buske?

Ohchips Ohchips skrev:
Vad har du för växtlighet i närheten? Träd? Buske?
Det är en häck i närheten. Set ut som om det är något som klättrat i häcken tidigare.

Satsuki
Så här ser parkslide ut just nu i Skåne. Inte röda blad trots att plantorna bara är ca 30 cm höga som mest. Den lilla till höger var ca 15 cm
. Parkslideplantor i Skåne med gröna blad och rödaktiga stjälkar, omkring 30 cm höga, omgivna av annan växtlighet.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.