Jag har bilat bort en betongplatta som var golvet i mitt kök. Huset är från 1850 men plattan var betydligt nyare eftersom jag hittat rester av en plastpåse i fyllningen under. Nu har jag skottat bort i stort sätt all fyllning och ska så småningom isolera och guta ny platta med golvvärme osv. Vad jag stött på är vita klumpar av något lätt och poröst. Storleken är ca 10cm för de största. Drar man fingret på det så kritar det av sig i ett mycket fint pulver. Vissa bitar är blandade med träkol. I fyllningen har jag hittat rester av en kakelugn (tror jag). Det som enligt min kunskap säger att det inte är asbest är att det inte består av fibrer. I varje fall inte synligt för blotta ögat.
Någon som har någon idé vad det kan vara?

• Hand håller en vit, porös klump framför delar av rivet golv, synliga rör och andra stenmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller i en vit, porös klump med smulig yta, omgiven av delar av tegel och betongrester. Klumpen avger ett fint pulver vid beröring.
    Skapa konto
  • Närbild av en sprucken betongvägg med vita porösa klumpar och delar av en tegelbit. En plastledning syns ovanför.
    Skapa konto
Varför skulle det vara det?

Ser ut som något kalkaktigt. Gissningsvis är det bryter som fans till hands.
Så glöm det och sluta Googla.

Om du hittar bitar av kakelugn och det är svart av kol på de vita bitar du hittar, så gissar jag att det är bitar av kalkbruk som suttit i någon form av eldstad eller ännu troligare i rökgången. Man har antagligen rivit en rörspis eller kakelugn och istället för att frakta bort den använt den som fyllning.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.