Jag tycker att färgen liknar mahogny. Men ådringen har mönster jag inte riktigt känner igen.
Bräda av rödfärgat trä med mönstrad ådring, liknande mahogny, liggandes på ett slitet träbord utomhus.

Detta är från ett tidigare stadium av samma trä. Manteln från en kabeltrumma. Så det borde ha varit billigt.
Brädor med mahogny-liknande färg och ådring, del av en kabeltrummamantel, med skruvhål och stämplar synliga på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Chat GPT tror att det är Padouk. Jag kan inte säga emot. Men det beskrivs som ett vanligt träslag för påkostade möbler. Så det är lite överraskande att hitta det på en kabeltrumma. Är det någon som har ett bättre bud?

AI’n har druckit spolarvätska och blivit skumögd. Om man bara går på färgen i första bilden kan man tro det är padauk, men ådringen på den andra bilden säger något helt annat. D’r ser det ut som någon obehandlad afrikansk ”mahogny”. Hur den sedan blir så där knallorange kan jag tyvärr inte förklara.

• Gilla
Pettman
  • Laddar…
Vad menar du med mantel på en kabeltrumma? Det finns gavelsidor, kärnan och inbrädning.

Hep Hep skrev:
AI’n har druckit spolarvätska och blivit skumögd. Om man bara går på färgen i första bilden kan man tro det är padauk, men ådringen på den andra bilden säger något helt annat. D’r ser det ut som någon obehandlad afrikansk ”mahogny”. Hur den sedan blir så där knallorange kan jag tyvärr inte förklara.
Chat GPT var ganska velande mellan Padouk, Bloodwood, Bubinga, Jatouba och Makore. Men Padouk var något av en favorit som den flera gånger sade var troligast. Jag vet hur galna svaren kan se ut om man vet något om det den svamlar om. Men i det här fallet gör jag inte det. Den mörka röda färgen fick den när jag strök på linolja.

T Thomas_Blekinge skrev:
Vad menar du med mantel på en kabeltrumma? Det finns gavelsidor, kärnan och inbrädning.
Jag är inte hemma på terminologin hos kabeltrummor. Som synes är det inte gavlarna. Det är ytan som kabeln vilar mot innerst. Därför är de konvexa. Har du någon idé om träslag?

T
Du kan alltid gå in på The wood database (https://www.wood-database.com/) och kolla lite mer på de olika träslagen och se om de matchar.
De har bilder på ändträ och flatsidor etc och även beskrivningar av porositet, densitet osv som kan vägleda.

A Avemo skrev:
Chat GPT var ganska velande mellan Padouk, Bloodwood, Bubinga, Jatouba och Makore. Men Padouk var något av en favorit som den flera gånger sade var troligast. Jag vet hur galna svaren kan se ut om man vet något om det den svamlar om. Men i det här fallet gör jag inte det. Den mörka röda färgen fick den när jag strök på linolja.

Jag är inte hemma på terminologin hos kabeltrummor. Som synes är det inte gavlarna. Det är ytan som kabeln vilar mot innerst. Därför är de konvexa. Har du någon idé om träslag?
Då är det kärnan. Nej, ingen aning om träslag. Kan du se på kabeltrumman var den kommer ifrån? Det kan ju ge en ledtråd.
Mycket märkligt. Europeiska kabeltillverkare borde knappt använda tropiska träslag.

Jag har tydligen farit med osanning i det att det var från en trumma med stållina och inte kabel. Såvitt jag förstår levererad till oss från Liftworld i Italien. Wood database var en utmärkt källa till bilder på olika träslag. Men det är väl bara att konstatera att det är ganska svårt att identifiera träslag från en bild. Här är en bild till på en obehandlad bit.
Två obehandlade träbitar med naturlig trästruktur, lagda parallellt på ett träunderlag.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.