6 546 läst ·
33 svar
7k läst
33 svar
Är detta "fusk" ok (bygga in kablar)?
Har du en uttagsgrupp på 10A så ska du dimensionera efter den belastningen med... Men om du tex hade haft en fast ansluten elradiator på 1000Watt så hade du fått lov att dimensionera efter den effekten... Då är säkringen endast kortslutningsskydd...
Okej... visa gärna hur du kommer fram till ett annat resultat...?Rrrrr skrev:
En kabel i rör går under förläggningssätt A2 enligt standarden...Tabell52B.4 ger då att en 2,5 kvadrat kabel har en belastningsförmåga på 17,5A medans en 16A diazed säkring kräver en belastningsförmåga på minst 18A....Tabell på det finns i standard 424 14 24...
Men hade du haft en automat hade det klarat sig... för en 16A automat kräver just 16A...
Redigerat:
Du menar att en 16A diazed (vanlig "smältpropp"?) Klarar av 18 A innan den blir överbelastad? Och 2.5 kvmm kabel bara klarar 17.5 A ?Akzid skrev:Okej... visa gärna hur du kommer fram till ett annat resultat...?
En kabel i rör går under förläggningssätt A2 enligt standarden...Tabell52B.4 ger då att en 2,5 kvadrat kabel har en belastningsförmåga på 17,5A medans en 16A diazed säkring kräver en belastningsförmåga på minst 18A....Tabell på det finns i standard 424 14 24...
Men hade du haft en automat hade det klarat sig... för en 16A automat kräver just 16A...
Men är inte det under en begränsad tid. Det är väl vanligt att man kan belasta en vanlig 10A twx med mer om det är en kortare stund.. Så är det inte även så för kablarna? Det hinner inte hända något mao.
Men jag kan ju inte det här och kanske inte har fått i mig mitt morgonkaffe än så häng mig inte.. kanske fattade fel också?
mvh dell
Och jag som trodde att man generellt sätt ska avsäkra enl. följande:
1.5 kvmm ledare = 10A säkringar (Diazed eller auto)
2.5 kvmm ledare= 16A säkring (Diazed eller auto)
4 kvmm = 20A säkring (Diazed eller auto)
6 Kvmm=25A säkring (Diazed eller auto)
.
.
.
Bara under vissa omständigheter för avvikelse ske. Men det brukar ej tillämpas i vanliga villor/bostäder/lokaler.
Som undantag räknas en fast installation med maximerat konstant belastning och utan möjlighet att förändra belastningen. (T.ex. inga uttag som man kan anlsuta utrusningar med stickpropp eller dyl).
Är jag ute och cyklar?
.
.
.
Bara under vissa omständigheter för avvikelse ske. Men det brukar ej tillämpas i vanliga villor/bostäder/lokaler.
Som undantag räknas en fast installation med maximerat konstant belastning och utan möjlighet att förändra belastningen. (T.ex. inga uttag som man kan anlsuta utrusningar med stickpropp eller dyl).
Är jag ute och cyklar?
Oj då.. I så fall är matningen till 99% alla spisar och 3fasuttag i Sverige utfört felaktigt menar du?Akzid skrev:Okej... visa gärna hur du kommer fram till ett annat resultat...?
Om vi beräknar utlösningsvillkoret för en matning och chansar på att förimpedans är 600mOhm i mätarskåpet och sedan en 10m 6mm2 till centralen så får vi sedan en maxlängd på 2,5mm FK i rör till 79meter (med 16A diazed) och att skyddet skall lösa på 0,4sek.
Skyddas gruppen dessutom av jordfelsbrytare får vi ändra till 5sek utlösningstid, då kan vi klämma dit 138m innan vi måste öka dimensionen av kabeln/fkn.
Däremot blir det gränsfall om spänningsfallet är acceptabelt med 79m kabel 2,5mm2.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Ja!!! om man ska tolka reglerna strikt, men skillnaden är dock hårfin...Rrrrr skrev:
Obs att vi pratar om en KABEL i rör, inte FK.
2.5mm2 FK i rör har strömvärdet 18A enligt SS 436 4000 (tre belastade ledare) så där går det bra med en 16A diazed.
Vi pratar även om skydd mot överlastströmmar här.Rrrrr skrev:
Nej det menar jag inte.. För i de fästa fall har du FK till spisen.. Då är det okej.. Men nu skulle TS bygga in kablar i vägg...Rrrrr skrev:
Det är som sagt även okej med automater... Det är även okej om du har en 1-fas kabel 16A som du lägger i rör..
Detta gäller endast 3fas kabel avsäkrat 16A med diazed... Då är det inte ok med en 2,5kvadrat kabel enligt standarden.
Du dimensionerar ju så här:
1, Belastningsförmågan, varierar efter olika temperaturer var du klammrar osv. Har inget med förimpedansen att göra.
2. Utlösningsvilkoret. Här kommer förimpedansen in i bilden och hur långa kablar du har.
3. Spänningsfallet.
Detta är i grovt det du behöver ta hänsynd till.. Men det är även saker som genomsläppt energi vid ett fel. Men oftast är detta inga problem...
Så kan du säga i de allra flässta fall... Men när du bygger in kablar i vägg i rör så måste du passa dig lite. Men ofast går det med bra...kamilenski skrev:Och jag som trodde att man generellt sätt ska avsäkra enl. följande:
.
.
.
Är jag ute och cyklar?
Nej du fattade inte fel.. Det jag gör när jag dimensionerar är att gå in i standarden och tittar... Då säger den just det att med en diazed ska du dimensionerar efter ett strömvärde på 18A när det gäller 16A diazed. Pratar vi 10A diazed så säger samma standard 13A som minsta strömvärde för ledaren.dell4 skrev:Du menar att en 16A diazed (vanlig "smältpropp"?) Klarar av 18 A innan den blir överbelastad? Och 2.5 kvmm kabel bara klarar 17.5 A ?
Men är inte det under en begränsad tid. Det är väl vanligt att man kan belasta en vanlig 10A twx med mer om det är en kortare stund.. Så är det inte även så för kablarna? Det hinner inte hända något mao.
Men jag kan ju inte det här och kanske inte har fått i mig mitt morgonkaffe än så häng mig inte.. kanske fattade fel också?
mvh dell
Ja.. EKK i rör infälld i en vägg har rätt kass belastningsförmåga!
Nu vet vi egentligen alldeles för lite i detta fall för att kunna göra nåt annat än kvalificerade gissningar.
Hur lång är kablarna? Hur är de förlagda övrig sträcka? Varför måste de dosas? Säkring? Kabeltyp? TS: Lägg in en bild samt lite mer information tack!
Nu vet vi egentligen alldeles för lite i detta fall för att kunna göra nåt annat än kvalificerade gissningar.
Hur lång är kablarna? Hur är de förlagda övrig sträcka? Varför måste de dosas? Säkring? Kabeltyp? TS: Lägg in en bild samt lite mer information tack!
Så du håller med mig nu då?Rrrrr skrev:Ja.. EKK i rör infälld i en vägg har rätt kass belastningsförmåga!
Gissningar gör vi ju hela tiden här... Jag brukar bara flika in ett inlägg när jag tycker att det är något man ska passa sig för eller tänka en gång till..