H HusMosen skrev:
Bifogat nu! Tusen tack för dina svar i t
pacman42 pacman42 skrev:
Plasten i dragavlastningen har nog bara spruckit pga att den har legat i spänn. Har sett det där förr när kablar åldrats.
men det ser ju ut som att 2 kablar går in i kontakten till vänster . Ser allmänt slarvigt ut allting. Bor själv i gammalt hus där kablar är utanpåliggande men inte ser det ut så där.Vad gäller takuttaget som det skrivits om tidigare så finns det visserligen 3 hål i uttaget men det brukar bara vara draget ledningar till 2 av dem och är alltså inget problem. Dragavlastning har man på själva kabeln till lampan och fäster på kroken i taket. Såg alltid ut så tidigare och har då aldrig sett någon lampa som ramlat ner.
 
  • Gilla
HusMosen
  • Laddar…
Allt i tak och högt upp utan något att klättra på för att nå i närheten är ju inga problem

Allt I lägre höjd är ju dock i rejält farligt
Prova att dra i allt själva, kablar lock och uttag
Lossnar det så är det du problem, lossnar det inte så antagligen inte
Kolla också efter skarvar som går att pilla i
 
  • Gilla
HusMosen och 1 till
  • Laddar…
H HusMosen skrev:
Hej!

Vi har nyss flyttat in i hus från 40-talet där elen är gjord allt eftersom. De flesta rum saknar jord förutom kök samt ett vardagsrum med blandat..

Förra ägaren har dragit mycket själv i egna lösningar. Jag kan inte alla termer men han har kopplat grenar i grenar som om det vore nya uttag samt en massa strömbrytare på detta. Allt på väggar, genom tak och skåp.

Nu har jag fått hit en elektriker som satte in JFB iallafall. Vi har en tvååring så säkerhet är prio 1.

Min fråga: Är detta farlig el eller bara rätt så ful? Vi har tagit in offert om att dra om all el plus jord. Ta bort hans hemmafix och återställa original. Ungen kryper ständigt mot alla uttag och jag blir lite skraj. Men vi har tyvärr en ansträngd budget så vi undviker att göra sånt som vi inte "måste" just nu.

Tack på förhand!
Kanske skulle tagit en el besiktning innan in köpte kåken, men man ser ju att det är rent åt helvete.
 
  • Gilla
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
H HusMosen skrev:
Hej!

Vi har nyss flyttat in i hus från 40-talet där elen är gjord allt eftersom. De flesta rum saknar jord förutom kök samt ett vardagsrum med blandat..

Förra ägaren har dragit mycket själv i egna lösningar. Jag kan inte alla termer men han har kopplat grenar i grenar som om det vore nya uttag samt en massa strömbrytare på detta. Allt på väggar, genom tak och skåp.

Nu har jag fått hit en elektriker som satte in JFB iallafall. Vi har en tvååring så säkerhet är prio 1.

Min fråga: Är detta farlig el eller bara rätt så ful? Vi har tagit in offert om att dra om all el plus jord. Ta bort hans hemmafix och återställa original. Ungen kryper ständigt mot alla uttag och jag blir lite skraj. Men vi har tyvärr en ansträngd budget så vi undviker att göra sånt som vi inte "måste" just nu.

Tack på förhand!
Tänk på, bara för där sitter "jordade" uttag, behöver det inte betyda att den är jordad längre än kopplings dosan, om än så.. du får kolla i skåpet och se om något "egentligen " är jordat.. annars vore det synd stt sätta in en funtionslös jfb som sattes förmodligen vid matnings skåpet..?! Det verkar vara petskydd i alla uttagen, så för barnets skull, behövs ingen åtgärd. Att jorda om kostar mer än det smakar. Så ta bort det ni inte kan leva med, nyttja det som går att dölja och gör en kalkyl på vad som är kvar.. för ändå verkar det vara 1,5installationskabel som är använt..
-kör till det ryker-...
 
  • Arg
  • Gilla
HusMosen och 1 till
  • Laddar…
J linangen skrev:
du får kolla i skåpet och se om något "egentligen " är jordat.. annars vore det synd stt sätta in en funtionslös jfb
Varför skulle jfb'n vara funktionslös för att uttagen inte är skyddsjordade??
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 4 till
  • Laddar…
Toppen av ett isberg
Om det du ser är så illa så finns det mycket mer ubder ytan
Det är inte ett proffs som gjort detta, då är säkert det som är under ytan inte heller gjort av ett proffs
 
  • Gilla
  • Älska
HusMosen och 2 till
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
Jag trodde att man inte ”får” klamra fast sladdar som inte är fast installation? Dvs rent formellt. Eller gäller det bara grendosor/förlängningssladdar?
Tillverkarens information gäller. Det är en myt att man inte får klamra anslutningskabel.
 
  • Gilla
HusMosen och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är väl inte nödvändigtvis en myt. Som det står i artikeln, man skall följa vad tillverkaren av kabeln föreskriver. Och det som tillverkaren skriver är ofta inte helt uppenbart hur det skall tolkas. Man kommer in på att behöva analyser ordvändningar mha svenskla akademins ordbok och kommer nog ändå fram till olika tolkningar.

Jag tror inte att en kabeltillverkare har skrivit att en anslutningskabel inte får klamras, utan något i stil med att dne är avsedd som anslutningskabel till flyttbar utrustning. Vissa tolkar då in att den måste vara lös i hela sin längd.
Visst är det en myt då de flesta amatörer reflexmässigt skriker, FÅR INTE KLAMRAS.
 
  • Gilla
HusMosen och 1 till
  • Laddar…
H HusMosen skrev:
Hej!
...
Min fråga: Är detta farlig el eller bara rätt så ful? Vi har tagit in offert om att dra om all el plus jord. Ta bort hans hemmafix och återställa original.....

Tack på förhand!
Nu kan jag inte det svenska regelverket men det brukar likna det schweiziska (där jag bor och har en energiberäknings/arkitektbyrå)
Då skulle de enda "godkända" kopplingarna vara, bild 1 resp 5.enär de är gjorda med riktiga vägguttag resp lampkontakt.
Det är (här) förbjudet att göra fast installation (spikade kablar) av skarvdosor, och sockerbitar med sina kontaktytor direkt åtkompliga.är också a NoGo.

Hasse N
 
  • Gilla
HusMosen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför skulle jfb'n vara funktionslös för att uttagen inte är skyddsjordade??
Jordfelsbrytaren känner av när det blir fel balans i jordkabeln (om den är inkopplad) de övriga 2 kablar (som vid ojordat, eller ej inkopplat jordat uttag) går säkringen vid ev kortslutning. Väldigt fort, så vid 10a brukar inga mén vara följdaktiga, bara en läskig upplevelse..
Så stopper man in 2 spik i uttaget, går säkringen och jordfelsbrytaren märker ingen skillnad. (Men enl försäkringsbolaget får man lägre premie vid sådan installation)..
 
  • Haha
  • Arg
  • Gilla
Patrik V. och 5 till
  • Laddar…
J linangen skrev:
Jordfelsbrytaren känner av när det blir fel balans i jordkabeln (om den är inkopplad) de övriga 2 kablar (som vid ojordat, eller ej inkopplat jordat uttag) går säkringen vid ev kortslutning. Väldigt fort, så vid 10a brukar inga mén vara följdaktiga, bara en läskig upplevelse..
Så stopper man in 2 spik i uttaget, går säkringen och jordfelsbrytaren märker ingen skillnad. (Men enl försäkringsbolaget får man lägre premie vid sådan installation)..
Jämför den inte strömmen i fas och nolla?
 
  • Gilla
philsson87 och 4 till
  • Laddar…
J linangen skrev:
Jordfelsbrytaren känner av när det blir fel balans i jordkabeln (om den är inkopplad) de övriga 2 kablar (som vid ojordat, eller ej inkopplat jordat uttag) går säkringen vid ev kortslutning. Väldigt fort, så vid 10a brukar inga mén vara följdaktiga, bara en läskig upplevelse..
Så stopper man in 2 spik i uttaget, går säkringen och jordfelsbrytaren märker ingen skillnad. (Men enl försäkringsbolaget får man lägre premie vid sådan installation)..
Snälla sluta ge råd om saker du inte har en aning om.
 
  • Gilla
  • Älska
halj och 16 till
  • Laddar…
H HusMosen skrev:
Tusen tack för alla svar.
Jag uppskattar det verkligen och det hjälper oss i processen.

Tack också för dom olika råden.

Dosan längst golvet är lös så den kommer vi att täcka för extra mycket.:cool:

Bifogar tydligare bild 3 samt en bonus på kontoret.
på riktigt!! vad är alla uttag till egentligen? vad är inkopplat på alla grenuttag?:cool:
 
  • Gilla
HusMosen
  • Laddar…
K Kane skrev:
Jämför den inte strömmen i fas och nolla?
Nej, nej den joniserar atmosfären för att kapilärvibratorn ska kunna starta.
 
  • Haha
  • Gilla
Patrik V. och 9 till
  • Laddar…
H HusMosen skrev:
Hej!

Vi har nyss flyttat in i hus från 40-talet där elen är gjord allt eftersom. De flesta rum saknar jord förutom kök samt ett vardagsrum med blandat..

Förra ägaren har dragit mycket själv i egna lösningar. Jag kan inte alla termer men han har kopplat grenar i grenar som om det vore nya uttag samt en massa strömbrytare på detta. Allt på väggar, genom tak och skåp.

Nu har jag fått hit en elektriker som satte in JFB iallafall. Vi har en tvååring så säkerhet är prio 1.

Min fråga: Är detta farlig el eller bara rätt så ful? Vi har tagit in offert om att dra om all el plus jord. Ta bort hans hemmafix och återställa original. Ungen kryper ständigt mot alla uttag och jag blir lite skraj. Men vi har tyvärr en ansträngd budget så vi undviker att göra sånt som vi inte "måste" just nu.

Tack på förhand!
Taket lär hen väl knappast nå. Allt med el är farligt om ett barn kan sticka in saker i uttaget. Jag personligen ogillar att all el enligt tradition är dragen längs golv och uttagen sitter vid golvlister. Farligt både för småbarn och valpar (som gärna tuggar på saker). Att återställa i ursprungligt skick är väl inga stora problem där, bara att ta bort alla skarvuttag. Dock finns det säkert en anledning till att de finns där, lite fler apparater som behöver ström än det var när huset byggdes så jag antar att elgubben får dra fram fler dosor. Ska ni ändå dra nytt föreslår jag att elen dras strax under taklist och ner till uttag och brytare mitt på vägg istället. Under tiden kanske ni kan möblera så gott det går för att förhindra barnet att nå uttagen eller bygga för på något vis med typ små lådor. Så har jag fått göra i flera rum eftersom jag föder upp valpar. Sladdar är roliga att bita i tycker de. Än så länge är det bara dammsugarsladden som blivit avknipsad och den var inte i väggen då (tack och lov).
 
  • Gilla
  • Haha
McHolm och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.