R Robin Lindberg skrev:
Så med detta sagt är att ansluta ex ett expansionskärl 3x10A via gummikabel, och att klamra denna mot en vägg från säkerhetsbrytare ok?
Tänker att exemplen skiljer sig, men inte premissen om vad som krävs.

Motsätter inte dina argument alls, bara undrande, så man själv har koll.
Jag installerar ej själv, har bara fått hantera anmärkningar inom El i styr.
I det fallet kan det ju bero på om gummikabeln krävs öht eller man kan gå med normal installationskabel till kärlet för anslutning. Om det är lämpligt eller nödvändigt med anslutningssladd kan längden mellan brytaren och kärlet tas med i bilden så kortare sträcka klamra och längre en övergång närmare kärlet med en dosa osv. Numera finns ju många hybrider av kablar som kan användas på båda sätten då finns inte mycket att säga om det. Längre tillbaks i tiden sågs gummikabel med rätta som med begränsad livslängd och därför bla inte avsedda fastförlagda.

Ditt exempel är ju inte riktigt på samma spår som trådarna här brukar vara på temat eller det som skrevs i elinstallatören. Utgår man från ett uttag eller lamputtag och går till tex en lampa eller ett närliggande grenuttag etc har jag svårt att se någon skulle kunna slå ner på en fastsättning. Som sagt skillnaden kommer när man börjar leka elektriker med sånt material och kanske med den sneda föreställningen som kommer fram ibland att det då är mer ok pga att det inte är "fast" installation osv.
 
  • Gilla
HusMosen och 2 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
När forumet inte dömde ut anläggningen på bilden så har TS en mönsteranläggning.

[bild]
Varför monterades inte en kanelstege i köket , det hade vart snyggare :)
 
  • Gilla
HusMosen och 1 till
  • Laddar…
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Varför monterades inte en kanelstege i köket , det hade vart snyggare :)
Ägaren var nog på kanelen.....

Nej detta är inget kök, det är ett vandrarhem, norra uppland, typ

Protte
 
  • Gilla
HusMosen och 4 till
  • Laddar…
H HusMosen skrev:
Hej!

Vi har nyss flyttat in i hus från 40-talet där elen är gjord allt eftersom. De flesta rum saknar jord förutom kök samt ett vardagsrum med blandat..

Förra ägaren har dragit mycket själv i egna lösningar. Jag kan inte alla termer men han har kopplat grenar i grenar som om det vore nya uttag samt en massa strömbrytare på detta. Allt på väggar, genom tak och skåp.

Nu har jag fått hit en elektriker som satte in JFB iallafall. Vi har en tvååring så säkerhet är prio 1.

Min fråga: Är detta farlig el eller bara rätt så ful? Vi har tagit in offert om att dra om all el plus jord. Ta bort hans hemmafix och återställa original. Ungen kryper ständigt mot alla uttag och jag blir lite skraj. Men vi har tyvärr en ansträngd budget så vi undviker att göra sånt som vi inte "måste" just nu.

Tack på förhand!

Varför köper man ett sådant hus om säkerhet är prio 1?
Varför köper man ett sådant hus om man inte hade en plan om att all el skulle bytas innan inflytt?

Varför?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Patrik V. och 4 till
  • Laddar…
Om de bilder du delat är det enda av elinstallationerna som finns så är det dags att göra om göra rätt. Förmodligen finns det fler och säkert dolda installationer som ni inte hittat/delat bilder av. Och har man mage att göra dessa installationer synliga så kan man undra hur de dolda ser ut…
Hur ser elcentralen ut är ju något man undrar?
 
  • Gilla
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
Vi bor i ett hus från -35 i samma kaliber. Förra ägaren installerade hellre än bra… Dessutom tog han aldrig bort kablar, bara byggde på. Ofta med kablar av typen lampsladd, så det var inte direkt i rätt dimensioner.
De farligaste grejerna har varit att det ibland varit ström på kablar även om lampor inte lyser. Men främst att det suttit jordade uttag i köket som egentligen saknat jord… Jag höll i både diskmaskin och diskbänk, det pirrade ganska bra.
En sån sak är ju svår att se innan olyckan händer. Så när det ser ut som hos TS skulle jag nästan förutsätta att allt man inte ser är minst lika illa som det synliga tyvärr
 
  • Gilla
  • Ledsen
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
H HusMosen skrev:
Hej!

Vi har nyss flyttat in i hus från 40-talet där elen är gjord allt eftersom. De flesta rum saknar jord förutom kök samt ett vardagsrum med blandat..

Förra ägaren har dragit mycket själv i egna lösningar. Jag kan inte alla termer men han har kopplat grenar i grenar som om det vore nya uttag samt en massa strömbrytare på detta. Allt på väggar, genom tak och skåp.

Nu har jag fått hit en elektriker som satte in JFB iallafall. Vi har en tvååring så säkerhet är prio 1.

Min fråga: Är detta farlig el eller bara rätt så ful? Vi har tagit in offert om att dra om all el plus jord. Ta bort hans hemmafix och återställa original. Ungen kryper ständigt mot alla uttag och jag blir lite skraj. Men vi har tyvärr en ansträngd budget så vi undviker att göra sånt som vi inte "måste" just nu.

Tack på förhand!

H HusMosen skrev:
Hej!

Vi har nyss flyttat in i hus från 40-talet där elen är gjord allt eftersom. De flesta rum saknar jord förutom kök samt ett vardagsrum med blandat..

Förra ägaren har dragit mycket själv i egna lösningar. Jag kan inte alla termer men han har kopplat grenar i grenar som om det vore nya uttag samt en massa strömbrytare på detta. Allt på väggar, genom tak och skåp.

Nu har jag fått hit en elektriker som satte in JFB iallafall. Vi har en tvååring så säkerhet är prio 1.

Min fråga: Är detta farlig el eller bara rätt så ful? Vi har tagit in offert om att dra om all el plus jord. Ta bort hans hemmafix och återställa original. Ungen kryper ständigt mot alla uttag och jag blir lite skraj. Men vi har tyvärr en ansträngd budget så vi undviker att göra sånt som vi inte "måste" just nu.

Tack på förhand!
bild 3: vad finns i andra änden på dessa kablar? Det är 0,75 mm2 koppar i dessa, får inte belastas med så många ampere. Vore dåligt att köra dammsugare och något mer till exempel på dessa.

ang resten så får man ju bara hoppas att anslutningarna bakom är ordentliga. Är dem det så är det framförallt osnyggt men måste inte vara elmässigt farligt.

barn på detta, ja se till att det finns petskydd, och blockera det som går att pilla på, som så många andra skrivit. JFB hjälper bara mot fas-jord, inte om man petar in två spik i fas-nolla (med tur så leds lite genom golvet och jfb bryter men finns ingen garanti för det.). Då är det säkringen som gäller och det tar en stund, det vill man inte prova…
 
  • Gilla
HusMosen och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
[bild]

Tidigare ägare tyckte det var bra med nära till vatten om det blev elfel och börjar brinna? :D


Som Bo säger. När anläggningen ser ut så där hoppas jag att elektrikern inte bara installerade JFB utan ägen gick igenom elsäkerheten.... Jösses
Inte mindre än fyra seriekopplade uttag. Vid en vattenkran. Det var imponerande.
 
  • Haha
  • Gilla
HusMosen och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det ser helt galet och amatörmässigt ut. Kanske det är någorlunda korrekt utfört och säkert ändå.
Det får inte vara blandat jordat och ojordat i samma rum.
Jag tycker vanligtvis att de som drar om all el i sitt hus gör det i onödan, men till dig ger jag rådet att låta en elektriker dra om alltihop! Fundera först själv igenom var du vill ha strömbrytare och uttag så det inte blir nya kreativa skarvar och grenar.
Vit Schuko eluttag, Schneider Exxact serie, kombinerad brytare och kontakt, väggmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P Pin skrev:
Det ser helt galet och amatörmässigt ut. Kanske det är någorlunda korrekt utfört och säkert ändå.
Det får inte vara blandat jordat och ojordat i samma rum.
Jag tycker vanligtvis att de som drar om all el i sitt hus gör det i onödan, men till dig ger jag rådet att låta en elektriker dra om alltihop! Fundera först själv igenom var du vill ha strömbrytare och uttag så det inte blir nya kreativa skarvar och grenar.
 
  • Haha
  • Gilla
HusMosen och 1 till
  • Laddar…
H Hällaborg skrev:
[bild]
Denna typ får användas ett jordat två ojordade
 
  • Gilla
HusMosen
  • Laddar…
M maria01 skrev:
bara köpa såna här


[länk]
Finns också på ikea https://www.ikea.com/se/sv/p/patrull-petskydd-vit-20098963/
Jag använde själv sådana på alla uttag när mina barn var små mest för säkerhetsskull även om vi bodde i en elsäker hyresrätt. Man lärde sig snabbt hur man tar ut dem när en vuxen behöver använda uttaget.
 
  • Gilla
HusMosen och 2 till
  • Laddar…
H HusMosen skrev:
Hej!

Vi har nyss flyttat in i hus från 40-talet där elen är gjord allt eftersom. De flesta rum saknar jord förutom kök samt ett vardagsrum med blandat..

Förra ägaren har dragit mycket själv i egna lösningar. Jag kan inte alla termer men han har kopplat grenar i grenar som om det vore nya uttag samt en massa strömbrytare på detta. Allt på väggar, genom tak och skåp.

Nu har jag fått hit en elektriker som satte in JFB iallafall. Vi har en tvååring så säkerhet är prio 1.

Min fråga: Är detta farlig el eller bara rätt så ful? Vi har tagit in offert om att dra om all el plus jord. Ta bort hans hemmafix och återställa original. Ungen kryper ständigt mot alla uttag och jag blir lite skraj. Men vi har tyvärr en ansträngd budget så vi undviker att göra sånt som vi inte "måste" just nu.

Tack på förhand!
1/ Jag skulle omedelbart skaffa petskydd till alla gamla uttag som saknar detta. En plastplupp som man trycker in i uttaget och tar bort med en nyckel då man behöver använda det.


2/I Rum med både jordade och ojordade uttag skulle jag stoppa in ovanstående i de ojordade uttagen och sluta använda dem.

3/ Ta dit en elektriker för offert och diskussion. Troligen måste ni satsa pengar på detta.
 
  • Gilla
HusMosen
  • Laddar…
[QUOTE="Då är det säkringen som gäller och det tar en stund, det vill man inte prova…[/QUOTE]
Den kommer ALDRIG att lösa ut, strömmen man kan få genom kroppen är alldeles för liten, men dock livsfarlig.
 
  • Gilla
HusMosen och 2 till
  • Laddar…
Du kommer ständigt att ondgöra sig över att se dessa fula och oproffsigt utförda elarbeten. Låt någon göra om och göra rätt så blir livet enklare att leva.
 
  • Gilla
McHolm och 2 till
  • Laddar…
Kommer inte alltihop att ryka ändå när ni ska tapetsera om? För det brukar ju vara första projektet.. :)

Sen gäller det nog att välja rätt elektriker när det är dags. Finns ju varianter där ** Herregud-vi-måste-riva-halva-huset-och-dra-om-all-el-kostar-bara-100 000**
Alternativt ** Vi-kollar-vad-som-behöver-bytas-och-fixar-det**

Mycket ser väl ut som det vanligen gör i lite äldre hus. Klamrar inte alla upp förlängningssladdar istället för att dom ska ligga och drälla överallt?
Kontoret.. Tja, det blir lätt så när det är några datorer, skrivare, skärmar osv. Här får man ju antingen samla ihop det lite snyggt och se så det inte finns nån tåt som barnet kan komma åt. Alternativt stänger man av det rummet eller hörnan, så inga barn kommer dit. Ungefär som man gör när man får en hundvalp i huset.
Det är ingen självklarhet att barn måste kunna komma åt varenda vrå i huset.

Sen sätter ni petskydd där det behövs och ser till så doslocket sitter fast.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.