54 496 läst ·
122 svar
54k läst
122 svar
Är detta farligt eller bara inte så vackert
Ni kan ju åtminstone sätta in petskydd i de uttag som inte används.H HusMosen skrev:Hej!
Vi har nyss flyttat in i hus från 40-talet där elen är gjord allt eftersom. De flesta rum saknar jord förutom kök samt ett vardagsrum med blandat..
Förra ägaren har dragit mycket själv i egna lösningar. Jag kan inte alla termer men han har kopplat grenar i grenar som om det vore nya uttag samt en massa strömbrytare på detta. Allt på väggar, genom tak och skåp.
Nu har jag fått hit en elektriker som satte in JFB iallafall. Vi har en tvååring så säkerhet är prio 1.
Min fråga: Är detta farlig el eller bara rätt så ful? Vi har tagit in offert om att dra om all el plus jord. Ta bort hans hemmafix och återställa original. Ungen kryper ständigt mot alla uttag och jag blir lite skraj. Men vi har tyvärr en ansträngd budget så vi undviker att göra sånt som vi inte "måste" just nu.
Tack på förhand!
Varför ropar alla om petskydd i uttagen? Inga uttag, utom det gamla lamputtaget i taket, ser ut sakna inbyggda petskydd. Så mitt råd är att gå igenom alla uttag, om några saknar det och är åtkomliga för barn, fixa. Har dom redan fungerande petskydd så är det bara onödigt att peta in något extra i uttagen.
Sen tycker jag att det ser ut som att det är en del som är draget dolt och att det utanpåliggande är kompletteringar för att man velat ha mer uttag, så möjligt att man kan få det snyggare och fritt från hemsnickrade lösningar bara genom att ta bort det utanpåliggande och sätta uttag där det ser ut att finnas infällda dosor. Kollar man till exempel på tredje bilden tycker jag att man kan misstänka en infälld dosa där man av någon anledning satt täcklock och dragit en kort kabel till utanpåliggande. Färgen på ledarna i vägg och taklampa tycker jag dessutom skvallrar om att den elen nog kan vara original, även om installationen är gammal så behöver det inte betyda att den är något fel på sladdarna. Men det är inget man kan bedöma på bilder.
Sen tycker jag att det ser ut som att det är en del som är draget dolt och att det utanpåliggande är kompletteringar för att man velat ha mer uttag, så möjligt att man kan få det snyggare och fritt från hemsnickrade lösningar bara genom att ta bort det utanpåliggande och sätta uttag där det ser ut att finnas infällda dosor. Kollar man till exempel på tredje bilden tycker jag att man kan misstänka en infälld dosa där man av någon anledning satt täcklock och dragit en kort kabel till utanpåliggande. Färgen på ledarna i vägg och taklampa tycker jag dessutom skvallrar om att den elen nog kan vara original, även om installationen är gammal så behöver det inte betyda att den är något fel på sladdarna. Men det är inget man kan bedöma på bilder.
mrsnhp skrev:
En myt är det inte direkt. Länken säger att skarvsladdar kan klamras om dokumentationen tillåter det men den nämner inte att dunmåste vara elektriker. En lekman får däremot inte göra det eftersom det blir en fast installation om den inte enkelt kan plockas bort.useless skrev:
Är det definitionen på fast installation, att den inte enkelt kan plockas bort?O Ostron skrev:
Många skulle nog peka på stickproppen och säga att det är lätt att dra ur den och därmed inte en fast installation, så hela definitionen skulle jag inte säga att det är. Sen när det kommer till klamrar finns det olika varianter, vissa som enkelt kan plockas bort och andra som inte är lika enkla.P Pin skrev:
Men som jag har fått lära mig är det fast installation av elmateriel om kabeln sätts fast "permanent" oavsett om det är stickpropp eller ej. Sen att man gör det ändå med klammer eller bunt, och monterar VP-rör och annat som inte är tillåtet, är en annan sak.
Redigerat:
Varför är det så självklart att man inte vill ha utanpåliggande el? Själv skulle jag välja det alla dar i veckan. Ser faktiskt bara fördelar med det. Men visst smaken är som baken.B Byggahus48 skrev:I detta fall handlar det ju om mycket större kostnader än att dra om elen. Antar att ni inte vill ha ”utanpåliggande el” och nästa fråga är ju då; finns det rör i väggar och tak, för att dra om elen? Och är dessa på rätt ställe? Annars måste nu ju göra om väggarna/taken också för att lägga in nya rör att dra elen i. Det innebär jul en HEL OMBYGGNAD huset. Det är i förhållande till detta som jag hoppas att priset är satt. Visst kan man ha utanpåliggande el, men vill man verkligen ha det vid en omdragning av elen?
Kul med så många bra och informativa svar.
Tack allihopa. Självklart har vi säkrat för ettåringen.
Vi kommer att dra nytt och jag har begärt offerter. Även om det skulle räcka med att ta bort det egengjorda så känns det skönt att elektriker får byta central och sladdar. En omstart och så kan vi ta tag i ytskikten efter det.
Däremot blir jag fundersam. Är det verkligen ett sånt behov av nya uttag? Många skriver att vi ska tänka på det när vi bestämmer med elektrikerna. Underskattar jag hur många uttag man behöver?
Ni är grymma allihopa. Tack.
Tack allihopa. Självklart har vi säkrat för ettåringen.
Vi kommer att dra nytt och jag har begärt offerter. Även om det skulle räcka med att ta bort det egengjorda så känns det skönt att elektriker får byta central och sladdar. En omstart och så kan vi ta tag i ytskikten efter det.
Däremot blir jag fundersam. Är det verkligen ett sånt behov av nya uttag? Många skriver att vi ska tänka på det när vi bestämmer med elektrikerna. Underskattar jag hur många uttag man behöver?
Ni är grymma allihopa. Tack.
Ja. Det gör vi alla, alltid. Med det sagt, att ha som mål att leva ett liv helt utan grendosor är inte realistiskt. Över tid ändras behov, rummens användningsområde ändras och man ändrar hur man möblerar rummen, allt detta påverkar hur många uttag man behöver och var.H HusMosen skrev:
Ett utrymme där det säkerligen ändrat sig något enormt sedan ert hus byggdes är köket, förr kom man långt med ett enkelt uttag för elvispen, idag finns oräkneliga elektriska köksapparater, de som används relativt ofta kanske man vill ha inkopplade samtidigt.
Det vanliga var, ett uttag i varje rum. Vi hade ingen elvisp men väl en brödrost i köket. Morsan kopplade även in symaskinen i samma uttag.A alfista skrev:Ja. Det gör vi alla, alltid. Med det sagt, att ha som mål att leva ett liv helt utan grendosor är inte realistiskt. Över tid ändras behov, rummens användningsområde ändras och man ändrar hur man möblerar rummen, allt detta påverkar hur många uttag man behöver och var.
Ett utrymme där det säkerligen ändrat sig något enormt sedan ert hus byggdes är köket, förr kom man långt med ett enkelt uttag för elvispen, idag finns oräkneliga elektriska köksapparater, de som används relativt ofta kanske man vill ha inkopplade samtidigt.
I min tillbyggnad på 20m2 satte jag dit 10 uttag, likt förbaskat saknar jag uttag på en plats.
Minnie
Det gör du antagligen och det har tagit mig en stund att inse detsamma. Men ett tips är ju att i varje rum du renoverar (eller nu i samband med att du ändå drar ny el) passar på att dra fram nya uttag. Man kommer aldrig ångra att man satt dit för många vägguttag. På de ställen då du behöver ha många anslutna apparater så sätter du ju fler såklart. Alltså där det kanske ska stå en stationär dator, TV, mediacentral etc.H HusMosen skrev:
Hej jag har sett mycket men det här var nog litet tufft.Fråga din elmontör hur rättar vi till kokajökorna enklast då blir det säkert bra. Såg att skarvsladdar också använts, huj då!H HusMosen skrev:Hej!
Vi har nyss flyttat in i hus från 40-talet där elen är gjord allt eftersom. De flesta rum saknar jord förutom kök samt ett vardagsrum med blandat..
Förra ägaren har dragit mycket själv i egna lösningar. Jag kan inte alla termer men han har kopplat grenar i grenar som om det vore nya uttag samt en massa strömbrytare på detta. Allt på väggar, genom tak och skåp.
Nu har jag fått hit en elektriker som satte in JFB iallafall. Vi har en tvååring så säkerhet är prio 1.
Min fråga: Är detta farlig el eller bara rätt så ful? Vi har tagit in offert om att dra om all el plus jord. Ta bort hans hemmafix och återställa original. Ungen kryper ständigt mot alla uttag och jag blir lite skraj. Men vi har tyvärr en ansträngd budget så vi undviker att göra sånt som vi inte "måste" just nu.
Tack på förhand!
