krillek krillek skrev:
I vår familj vill vi att golvet i duschen torkar mellan duschningarna och lägger därför slingor i hela duschutrymmet.
Du har ständig fuktighet på golvet under klinkersen men över tätskiktet vid duschning varje dag.

R riderx skrev:
Man har lämnat halva duschen utan golvvärme. Nu påstår vvs att flytspackel sprider värmen bra så detta är korrekt. Kan det verkligen stämma ?
Skrattretande undanflykt för miss i arbetet !!!

R riderx skrev:
Man har lämnat halva duschen utan golvvärme. Nu påstår vvs att flytspackel sprider värmen bra så detta är korrekt. Kan det verkligen stämma ?
Du kommer i alla fall ha ett kallt golv från maj till september. Då går ju ingen nämnvärd värme ut på värmeslingan.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Jan Andersson8 skrev:
Om slingan gått längre hade inte ens slangen hamnat under väggen? Antar att gips (2 lager?) och kakel ska på väggen innan det är klart.
Detta känns som mest trolig förklaring. (y) Till TS: be hantverkaren förklara varför h*n har valt att göra som h*n gjort. Skulle lägga min slant på att svaret ungefär det Jan Andersson8 skrev.

wildeside wildeside skrev:
Ser ut som att det blir trångt att fräsa vändningen längre in eftersom vägen är i vägen.
Kan va anledningen till att dom vänt slingan utanför duschen.
Detta är korrekt svar. Handtaget tog i. Efter att jag stod på mig lite så löste de det på två röda , iaf. Genom att man tagit ett litet hål i plyfan. Så jag är nöjd.

• Bastu interiör med träväggar, uppvärmda bänkar och en termometer ovanför en ventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
wildeside
R riderx skrev:
Detta är korrekt svar. Handtaget tog i. Efter att jag stod på mig lite så löste de det på två röda , iaf. Genom att man tagit ett litet hål i plyfan. Så jag är nöjd.
Skönt att det löste sig och blev bra till slut.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
SSSS SSSS skrev:
Vi fick inte heller golvvärme runt golvbrunnen när vi gjorde om badrummet. Kallt som satan om man jämför på klinkersen där mot där det är golvvärme. Stå på dig kring detta annars kommer du att ångra dig.

Varför inte bara dra in vändningen längre till vänster om golvbrunnen?

Man lägger inte golvvärme runt golvbrunnar,
Det torkar ur vattenlåsen!

• Älska
pacman42
  • Laddar…
V Vargulvsson skrev:
Så säker vatten och gvk har fel?

• Gilla
PatrikJo
  • Laddar…
V Vargulvsson skrev:
Hur menar du du nu! Vad skulle dom ha fel i?

det finns inga särskilda regler som säger minsta avstånd govbrunn golvvärme,

men det är allmänt känt i branschen att golvvärme torkar ur golvbrunnar! Och därför lägger vi inte det i närheten,

det tar ändå bara några sekunder efter man börjat duscha för golvet att bli varmt!

[länk]
Det du citerar verkar ju vara ett felaktigt monterat vattenlås som var problemet.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
T
V Vargulvsson skrev:
Nej, det gör det inte, särskilt inte i TS fall där slingan ligger en bra bit ifrån brunnen. Det kan kanske hända om man har tex en elslinga precis i kanten på brunnen samt att man är bortrest i ett halvår och inte använder duschen.

INTE annars.......

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
V Vargulvsson skrev:
Hur menar du du nu! Vad skulle dom ha fel i?

det finns inga särskilda regler som säger minsta avstånd govbrunn golvvärme,

men det är allmänt känt i branschen att golvvärme torkar ur golvbrunnar! Och därför lägger vi inte det i närheten,

det tar ändå bara några sekunder efter man börjat duscha för golvet att bli varmt!

[länk]

Mina slingor ligger så här. Värmen har varit på sen i höstas och jag har inte spolat vatten i duschen sen slutet av december. Än har det inte torkat ut.
Så hur det skulle kunna vara ett problem i ett badrum med normal användning övergår mitt förstånd.

Installation av golvvärme på träskiva, rör och fästband syns, förberedelse innan golvbeläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
V Vargulvsson skrev:
Vattenlåsen torkar ur i vilket fall. Om golvet är väl isolerat och utrymmet är typiskt uppvärmt är tiden för uttorkning i samma storleksordning som för när man har golvvärme (inkl i närheten av golvbrunn, med nära menar jag typ 10-15 cm).

T Tobbjobb skrev:
Du har ständig fuktighet på golvet under klinkersen men över tätskiktet vid duschning varje dag.
Ja utan golvvärme lär det ju aldrig torka upp i alla fall

wildeside
krillek krillek skrev:
Ja utan golvvärme lär det ju aldrig torka upp i alla fall
Har arbetat som fastighetsskötare på 80 talet och då fick vi i alla fall gå och fylla på vatten i golvbrunnarna, vattenlåsen i lägenheterna nån gång i månaden för att det inte skulle torka ur och det börja lukta.
I dom lägenheterna fanns inte golvvärme.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.