22 916 läst ·
68 svar
23k läst
68 svar
Är detta fackmannamässigt gjort ?
Detta känns som mest trolig förklaring.J Jan Andersson8 skrev:
Detta är korrekt svar. Handtaget tog i. Efter att jag stod på mig lite så löste de det på två röda , iaf. Genom att man tagit ett litet hål i plyfan. Så jag är nöjd.wildeside skrev:
SSSS skrev:
Man lägger inte golvvärme runt golvbrunnar,
Det torkar ur vattenlåsen!
useless skrev:
Hur menar du du nu! Vad skulle dom ha fel i?
det finns inga särskilda regler som säger minsta avstånd govbrunn golvvärme,
men det är allmänt känt i branschen att golvvärme torkar ur golvbrunnar! Och därför lägger vi inte det i närheten,
det tar ändå bara några sekunder efter man börjat duscha för golvet att bli varmt!
https://www.byggahus.se/forum/threads/stank-fran-golvbrunn-i-nytt-hus-pa-grund-av-golvvaerme.402783/
Det du citerar verkar ju vara ett felaktigt monterat vattenlås som var problemet.V Vargulvsson skrev:Hur menar du du nu! Vad skulle dom ha fel i?
men det är allmänt känt i branschen att golvvärme torkar ur golvbrunnar! Och därför lägger vi inte det i närheten,
det tar ändå bara några sekunder efter man börjat duscha för golvet att bli varmt!
[länk]
Nej, det gör det inte, särskilt inte i TS fall där slingan ligger en bra bit ifrån brunnen. Det kan kanske hända om man har tex en elslinga precis i kanten på brunnen samt att man är bortrest i ett halvår och inte använder duschen.V Vargulvsson skrev:
INTE annars.......
V Vargulvsson skrev:Hur menar du du nu! Vad skulle dom ha fel i?
[länk]
Mina slingor ligger så här. Värmen har varit på sen i höstas och jag har inte spolat vatten i duschen sen slutet av december. Än har det inte torkat ut.
Så hur det skulle kunna vara ett problem i ett badrum med normal användning övergår mitt förstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenlåsen torkar ur i vilket fall. Om golvet är väl isolerat och utrymmet är typiskt uppvärmt är tiden för uttorkning i samma storleksordning som för när man har golvvärme (inkl i närheten av golvbrunn, med nära menar jag typ 10-15 cm).V Vargulvsson skrev:
Har arbetat som fastighetsskötare på 80 talet och då fick vi i alla fall gå och fylla på vatten i golvbrunnarna, vattenlåsen i lägenheterna nån gång i månaden för att det inte skulle torka ur och det börja lukta.krillek skrev:
I dom lägenheterna fanns inte golvvärme.