14 378 läst ·
18 svar
14k läst
18 svar
Är detta ett rimligt pris för stambyte?
Instämmer. Börjar närma mig slutfasen av samma projekt och materialkostnaden är i sammanhanget en spottstyver. Lagt ca. 5' på rör och ca. 5' för en pall betong. Arbetstiden svårare att säga någonting om. I mitt fall har det gått åt avsevärd tid pga stenig mark. Men jag tänker att det inte är ett 725 kr/tim-jobb. En stor del av arbetet är helt okvalificerat schaktarbete som man kan sätta vilken tomte som helst på.H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Som sagt, även arbetet. Vi gjorde en sådan insats för ett par år sedan. I vårt fall var det ca 10 m rör under golven, men som behövde kröka ca 3 gånger, och med totalt 6 avstick till duschrum, källartoan, tvättmaskin osv. Det kostade totalt ca 75 000. Sedan köpte jag själv en del av rören, ytterligare ca 3 500. Och jag anlitade grävare och håltagare. Vi gick ut genom grundmuren högre än det gamla röret för att slippa bryta upp så mycket av ett marmorgolv. De gamla rören låg nästan 1m under källargolvet. Även håltagningsfirma anlitade jag själv. Det var ca 80 cm granitgrund som det skulle tas hål i. Grävning och håltagning gick på ca 15 - 16 000, före ROT. Jag har själv återställt klinkergolven Ca 15 kvm klinkers, och fick kakla om väggarna på källartoan. Återstår fortfarande att fixa marmorgolvet. Det kommer att stå ett skåp där det blev upphugget.
Jobbade extra på ett museiefartyg och iställer för att släppa ut fekalier i sjön var vi tvugna att installera sepitank. Knappast läge att installera tjocka avloppsrör som ska dras igenom centimeter tjock plåt. Så vi valde alternativet att använda vanliga stålrör på ca 20 mm . För att det inte skulle bli stopp i rören placerade vi en avloppskvarn under toaletterna som malde ner
avloppsvattnet har fungerat bra- Funderar på om det finns något liknande system som man kunde installera i en villa under tiden man drar nya avloppsrör. Har inga större problem med avloppsrören i mitt hus och funderar på om det finna några gör det själv alternativ för min del som har ett hus från 1966 kanske en högtryckstvätt och att man själv kan spruta på ett lager plast inne i rören. Finns en firma som ofta uppvaktar villaägare och erbjuder reklining för en bra bit över 100- 200000:- vilket jag tycker verkar vara slöseri md pengar.
avloppsvattnet har fungerat bra- Funderar på om det finns något liknande system som man kunde installera i en villa under tiden man drar nya avloppsrör. Har inga större problem med avloppsrören i mitt hus och funderar på om det finna några gör det själv alternativ för min del som har ett hus från 1966 kanske en högtryckstvätt och att man själv kan spruta på ett lager plast inne i rören. Finns en firma som ofta uppvaktar villaägare och erbjuder reklining för en bra bit över 100- 200000:- vilket jag tycker verkar vara slöseri md pengar.
Jo, jag tror det finns sådana toaletter. Hur bra det funkar vet jag inte. Vi hade toaletter som såg ut och lät som de på ett flygplan på en arbetsplats, det var ofta problem med dem... Misstänker det var just sådana med kvarn...N nallepu skrev:Jobbade extra på ett museiefartyg och iställer för att släppa ut fekalier i sjön var vi tvugna att installera sepitank. Knappast läge att installera tjocka avloppsrör som ska dras igenom centimeter tjock plåt. Så vi valde alternativet att använda vanliga stålrör på ca 20 mm . För att det inte skulle bli stopp i rören placerade vi en avloppskvarn under toaletterna som malde ner
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Elektriker debiterar för undersökning efter lång tid, är detta rimligt
El -
Offert nytt tak - 3 750kr/kvm - Kan detta verkligen vara rimligt??
Tak & Vind -
VVS jobb är detta pris rimligt?
Badrum -
Är detta ett rimligt belopp av tre kronor försäkring?
Försäkringar -
Dimensionering av altan, verkar detta rimligt?
Altan & Uteplats