21 542 läst ·
35 svar
22k läst
35 svar
Är detta ett okej arbete av en plattsättare?
Fruktansvärt dåligt jobb, håligheter och ojämn fog samt mönstret i fönstersmygen ser inte ut att matcha väggens mönster. Pvc-listerna i smygen är dåligt girade de också. Reklamera!B B57 skrev:
Att ingen plattsättare fattar grejen med smal fog är väl att ta i. Vissa plattor kan inte sättas pinnsmala fogar för att det just ser för jäkligt ut med utformning av plattanB Berguven_glenn skrev:Är det plattor med glasyr ner på kanten, t.ex. Victorian tiles från byggfabriken?
Min erfarenhet av dem är:
-De är inte alltid helt platta, kan vara lite skeva. Då kan man få det du har råkat ut för.
-ingen plattsättare jag har diskuterat dem med har fattat grejen med smal fog, gärna så smal att de inte skall använda kakelkryss utan sätta dem på fri hand så det blir minimal fog.
-jag har satt dem på två ställen, första stället hade jag inte fattat att en normal plattsättare inte löser det och det såg ut som skit. Andra gången lyckades jag inte hitta någon som fattade grejen så då köpte jag underarbetet på löpande och satte dem själv (det blev fem gånger snyggare än vad du har skickat bilder på här).
Ja, sen är kakelplattor sällan så exakt likadana (inklusive har helt rätvinkliga hörn) att det är praktiskt möjligt med hur smal fog som helst. Ca 2 mm är väl det minsta jag skulle säga är normalt. Och i min värld använder proffs snöre, inte kryss....J Josko1 skrev:
Nu kan man ju normalt sett tala om att den typen av plattor är svåra. Men då det är plattsättaren själv som köpt plattorna, så kan man knappast skylla på det. Om det nu inte är TS som uppmanat honom att köpa just det kaklet.
Hur det än ligger till med den saken, så sätter man ändå inte upp kantstötta plattor.
Om detta är ett badrum så är jag väldigt nyfiken på hur detta slutar. Jag tror inte att kostnaden för att åtgärda det står i proportion till själva felet. Jag tror tyvärr därför att det enbart kan bli tal om ekonomisk kompensation.
Hur det än ligger till med den saken, så sätter man ändå inte upp kantstötta plattor.
Om detta är ett badrum så är jag väldigt nyfiken på hur detta slutar. Jag tror inte att kostnaden för att åtgärda det står i proportion till själva felet. Jag tror tyvärr därför att det enbart kan bli tal om ekonomisk kompensation.
Det finns en fantastisk tråd om en 19-åring, @fatsuG7 , som renoverade en toalett själv och nu är det väl en rätt begåvad 19-åring men hade jag betalt proffs hade jag förväntat mig minst nivån av en begåvad 19-åring utan tidigare erfarenhet. Nåt annat vore ju väldigt märkligt...
https://www.byggahus.se/forum/threads/kan-en-19-aring-renovera-en-toalett.491574/post-5661838
https://www.byggahus.se/forum/threads/kan-en-19-aring-renovera-en-toalett.491574/post-5661838
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ej proffsgjort, Det ser ut som man själv har gjort det, När jag sett hur proffs gör det blir det perfekt rakt.B B57 skrev:
Det Finns plattsättare som fattat grejen med smal fog. Bara inte någon av dem jag fått tag på i närområdet 😆J Josko1 skrev:
Vad jag förstår så går det emot keramikrådets ”regler” eller vad det är de har, det var flera som vägrade med referens till det.
!!!!!!! Alltså det här med plattsättare, det är han ju inte punkt....
Nja.. det går nog att diskutera... men nu har du bara presentera vissa detaljbilder som är svåra att få perspektiv på! Lite fler bilder på rummet i sin helhet kan vara mer intressant för att bedöma arbetskvaliten.. (svårt att veta om det bara är den fogen.. på ett ställe.. som är "kass" eller om en list/sida är lite ful - när man bara ser vissa delar)B B57 skrev:
Det kan vara "ok" med nån skavank här och var beroende på (som andra nämnt) vem som köpt materialet, valt plattorna, gjort underarbetet osv).. allt går inte att lösa "prickfritt"..
Men det borde gå att lösa lite snyggare än vissa av dina bilder (som vi fått se)
I vårt badrum sitter de lite vågigt på vissa håll och det är tydligen inte helt ovanligt när man valt de plattorna vi gjorde och valde att sätta dem "tunnelbanestyle"... jag tänker på det när solen ligger på ibland.. annars inte (och det är främst i fönsternischen som det blir märkbart alls.. så plattorna kapats för att "få mönsterpassning" ). Jag är jättenöjd med den sättningen ändå, hen var extremt noga.. och duktig/eftertraktad.