Fick igår ett mejl från PayPal där dom uppger att det förekommit misstänkta aktiviteter på mitt PayPal konto (som jag nästan aldrig använder).
För att reda ut problemen uppmanas jag att logga in på kontot eller ringa ett tfn-nummer.

MEN hur vet jag att det verkligen är PayPal som skickat meddelandet och inte en bedragare ??? :( SnipImage(1).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C
roland53 skrev:
MEN hur vet jag att det verkligen är PayPal som skickat meddelandet och inte en bedragare ??? :(
Logga in på kontot och kolla. Men logga inte in genom att klicka på någon länk i mejlet.
Just PayPal har en viss tendens att skicka ut lite halvskumma mejl som är helt legitima så man har ju full förståelse för att många blir lurade.

Du kan ju hovra över länkarna och titta på adressen, i Chrome syns den längst ner till vänster. Ofta ser man direkt att det är skumt då.

Själv får jag mängder med skumma mail som säger sig vara från Pay Pal – jag kastar alla utan att följa några länkar.

alla legala utskick från paypal finns ju även om du loggar in och under meddelanden så allt sånt där kastar man bara.

• Gilla
roland53 och 1 till
  • Laddar…
Jag loggade in på kontot och samma meddelande; att någon varit inne på kontot kom upp.

Jag kontaktade PayPal via tfn och tydligen hade någon verkligen försökt att komma åt kontot och blev därmed begränsat.

Till saken hör att kontot är kopplat till ett kreditkort så även om PayPal kontot har saldo 0:-, så kan det göras köp som sedan debiteras kreditkortet.

Så varning anbefalles, även om kontot saknar saldo så kan det missbrukas.

Nu ska sägas,, att PayPal påstår sig ha en försäkring som täcker om det blir ett bedrägeri, men hur det i praktiken fungerar vet jag ej. Om inget annat så ställer det till besvär och oavlönat arbete att rätta till det igen :mad:

behöver ju inte vara bedrägeri, nån med snarlikt användarnamn kan ju ha skrivit fel och förtvivlat försökt logga in............det är nog vanligare än att nån söker efter random konton och försöker ta sig in.

Jag får sådana mejl rätt ofta - "Det har förekommit misstänkta aktiviteter på ditt Paypal-konto...". Men jag VET att det är bluff. Jag har inget Paypal-konto.

• Gilla
roland53
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.