Jag hade nog försökt dra i ett snöra mha den och sen använda snöret som dragtråd. Fast nu vet jag inte åt vilket håll du ska dra, du behöver kanske komma åt plinten för att dra i?

Teknikern måste i vilket fall öppna plintskåpet för att koppla in den nya kabeln. Spelar det någon roll åt vilket håll man drar?

Jag menade om du skulle förbereda med att byta till snöre alltså.

Normalt brukar det inte spela nån större roll åt vilket håll man drar, men det vanligaste är nog att man drar från gatan och in (för att slippa släpa in kabeltrumman i huset, som installatör vill man ju inte jobba mer än nödvändigt).

• Gilla
Handell
  • Laddar…
P
Lycka till med telekabelinstallationen! 😊

Tack, och tusen tack för alla råd!

Jo bilden längre upp, vad kan det vara för sorts kabel som är typ 8 trådar?? Borde jag skaffa en sådan i stället för en Elly 4x0,6??

Jag har ingen koll på beteckningar, men det är en "4-pars markkabel".

ELAQBY hittade jag när jag googlade på "telekabel markförläggning". Fast ELLY verkar ju vara ok för markförläggning.

Men frågan är om du behöver 4 par, antagligen drog man in 4 par när huset byggdes för på den tiden började det bli vanligt att folk hade firma hemma och kanske fax och då är två par i underkant? 2-pars kabel borde räcka idag.

Redigerat:
Perfekt, låter vettigt, tack!

Nerre det där borde du kunna bättre, det är en 4 trådig kabel = 2 par

Då min fastighet har två abonnemang så har jag fått 2 st kablar, så det verkar som man alltid lägger ett par som reserv.

Protte

Den befintliga på bilden i inlägg #13 inkluderar i alla fall vit-grön och vit-brun vad jag kan se så nog är det 4 par där? Du kanske tittar på den första bilden? Den visar ju inte den befintliga kabeln utan en som TS tänkte skarva med.

Den första bilden är väl den som kallades 1-S när jag var televerkare, den är väl formellt sett 4-skruv och inte 2 par?

Jaha, det är flera kablar inblandade och den 4trådiga är mycket riktigt en fyrskruv och ur den får man två par.......

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.