Hej alla!
Pga utbyggnad av huset och grävning på tomten måste vi skarva inkommande telefonlina, koppartråd i mark. Dvs jag ska från husänden lägga nytt markrör med telekabel, och teleteknikern ska sedan skarva ihop detta mitt på tomten med kabeln från stationen i gatan.
Kundtjänsten var riktigt hjälpsam (fick prata med en äkta tekniker av äldre stammen - och inte nån av alla dessa prao-barn som man brukar prata med som inte kan nåt och inte har nån chef att koppla till). Han sa att jag skulle använda ELLY 4x0,6.
Jag råkade nu hitta en rulle med kabel i källaren. Se bild! Kan jag använda den? Färgerna verkar stämma. Kvadraten vet jag inte, ser tunn ut men 0,6 är ju tunt. Eller är det inomhuskabel? Nuvarande kabel är tjockare, segare och har svart hölje. Vad är skillnaden i funktion mot den vita tunna som jag har hittat? Det kommer ju inte hamna direkt i mark utan ligga inne i ett rör.
Tack på förhand!
Pga utbyggnad av huset och grävning på tomten måste vi skarva inkommande telefonlina, koppartråd i mark. Dvs jag ska från husänden lägga nytt markrör med telekabel, och teleteknikern ska sedan skarva ihop detta mitt på tomten med kabeln från stationen i gatan.
Kundtjänsten var riktigt hjälpsam (fick prata med en äkta tekniker av äldre stammen - och inte nån av alla dessa prao-barn som man brukar prata med som inte kan nåt och inte har nån chef att koppla till). Han sa att jag skulle använda ELLY 4x0,6.
Jag råkade nu hitta en rulle med kabel i källaren. Se bild! Kan jag använda den? Färgerna verkar stämma. Kvadraten vet jag inte, ser tunn ut men 0,6 är ju tunt. Eller är det inomhuskabel? Nuvarande kabel är tjockare, segare och har svart hölje. Vad är skillnaden i funktion mot den vita tunna som jag har hittat? Det kommer ju inte hamna direkt i mark utan ligga inne i ett rör.
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nej. För detta bruk bör du använda Utomhuskabel. Ovan jord kan du Därimot använda denna. Jag tror att risken är stor att teleteknikerna inte godkänner denna kabel. Använd den rekommenderade. (ELLY. 4x0,6) Denna är troligen endast på 0,4-5mm2 //VikStri.
Jag rekommenderar Elbutik.se Länken visar det du behöver. http://elbutik.se/product.html/telekabel-elly //VikStri.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Det jag fick installerat var både och, det var en grå kabel med ytterligare ett svart ytterhölje, det svarta skalades bort när det gick in genom väggen.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Om du skarvar med "fiskögon" och lägger skarven i en gel-box ser ingen skillnaden.
När jag köpte kostade gel-boxen ca 250 spänn.
Protte
När jag köpte kostade gel-boxen ca 250 spänn.
Protte
så här ser fiskögon ut.

OK! Så det är inte svårt att skarva ihop det själv? Behöver man 4 fiskögon? Är gelboxar ett måste? (känner på mig att ni kommer säga Ja) Går det åt 4 gelboxar? (blir ju lite halvdyrt) Nåt mer?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 495 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 495 inlägg
köp minst 8 fiskögon, men det är alltid bra att ha hemma så jag hade köpt ett paket 
Jag kan inte se att du skrivit vart du ska ha skarvboxen, men ska du inte gräva ner den behövs absolut ingen gelbox, det räcker med en GBdosa för typ 30 kronor. Gelboxen använder jag enbart i utsatta miljöer, drog in telefon i en gruva en gång, där blev det gelbox.
Jag kan inte se att du skrivit vart du ska ha skarvboxen, men ska du inte gräva ner den behövs absolut ingen gelbox, det räcker med en GBdosa för typ 30 kronor. Gelboxen använder jag enbart i utsatta miljöer, drog in telefon i en gruva en gång, där blev det gelbox.
Skarven blir under jord mitt på tomten, inuti en gammal gummislang som får tjäna som skyddsrör. Så ja, det är ju lite utsatt.
Men i stället för att skarva med en massa dyra gelboxar så funderar jag nu på att teknikern får dra ny kabel hela vägen ut till stationen. Då blir markröret skarvat men inte själva kabeln, det är väl bättre??
Och en herrejösses-överraskning till: Nu tittade jag i kopplingsdosan inne i huset, hmm vilket nystan... Inkommande kabel är alltså den svarta i mitten, men det ser ut att vara typ 8 ledare. Varför?? Borde jag skaffa en sådan i stället? Men det mesta i den befintliga är inte kopplat till något utan hänger bara löst...
Men i stället för att skarva med en massa dyra gelboxar så funderar jag nu på att teknikern får dra ny kabel hela vägen ut till stationen. Då blir markröret skarvat men inte själva kabeln, det är väl bättre??
Och en herrejösses-överraskning till: Nu tittade jag i kopplingsdosan inne i huset, hmm vilket nystan... Inkommande kabel är alltså den svarta i mitten, men det ser ut att vara typ 8 ledare. Varför?? Borde jag skaffa en sådan i stället? Men det mesta i den befintliga är inte kopplat till något utan hänger bara löst...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Undvik skarv under marken, ligger röret i marken kommer det garanterat rinna ner vatten där förr eller senare så kabeln (och därmed skarven) kommer att ligga i vatten ibland. Ingen höjdare. Och om skarven behöver repareras, hur gör du då? Då måste du gräva upp, att försöka dra ur kabeln lär inte funka bra.
Det bästa är nog att dra i ny kabel hela vägen (inte till stationen dock, utan till närmsta kopplingsplint, till stationen kan det ju vara flera km).
Det bästa är nog att dra i ny kabel hela vägen (inte till stationen dock, utan till närmsta kopplingsplint, till stationen kan det ju vara flera km).