Men vart tar sladdarna (de är ju två) vägen? Det går inte att se på bilden

• Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Som andra redan skrev så är det inte farligt. Men jag fattar inte vart jorden går. Går dom bakom elementet upp till handdukstorken och ligger helt fria?
Inte direkt någon fin installation kan man tycka.

• Gilla
AxJa21 och 3737 till och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas
Shiva_Nik Shiva_Nik skrev:
Typ så?
Är detta i Sverige i en villa?

Med inkommande vatten i en PEM-slang (plast) och pexrör (plast) i dolda installationer så har jag svårt att se nyttan med skyddsutjämning.

Ditt badrum ser nytt ut. När byggdes det? Var tar de gulgröna kablarna vägen i de andra ändarna?

• Gilla
AxJa21 och 3737 till och 2 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Men vart tar sladdarna (de är ju två) vägen? Det går inte att se på bilden
Hoppas att det syns ok

• Elektriska kopplingar och kablar inuti en apparat, oskarp bild med gul kabel synlig.
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Som andra redan skrev så är det inte farligt. Men jag fattar inte vart jorden går. Går dom bakom elementet upp till handdukstorken och ligger helt fria?
Inte direkt någon fin installation kan man tycka.
Dom verkar gå bakom elementet och sedan in i väggen :D
Vet ej om det syns bra på bilden

• Kablar går bakom ett element och in i en vägg, sett genom en smal öppning.
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Är detta i Sverige i en villa?

Med inkommande vatten i en PEM-slang (plast) och pexrör (plast) i dolda installationer så har jag svårt att se nyttan med skyddsutjämning.

Ditt badrum ser nytt ut. När byggdes det? Var tar de gulgröna kablarna vägen i de andra ändarna?
Hyresrätt :D
Vi hade precis ett stambyte, blev klart i början på mars

• Bild av vattenledningar och rörinstallationer efter ett stambyte i ett hyreshus.
Alfredo Alfredo skrev:
"Sladden", ledaren, andra änden på de gröngula.
:)

• Inuti en maskin med metallkablar och monteringsdetaljer, med gul och grön jordningskabel.
A
Verkar som att någon bedömt att det behövs en utjämning där. Oklart om det verkligen är så eller om det är gjort slentrianmässigt av okunskap.

Det ska dock utföras om det finns så kallade främmande ledande delar i badrummet. Då fyller det sitt syfte.

Här en bild från handbok 461 som visar detta.

• Diagram över badrum set uppifrån, visar tvättmaskin, elcentral, vattenrör och alternativ anslutning för skyddsutjämning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
T0mpal0mpa och 9 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Verkar som att någon bedömt att det behövs en utjämning där. Oklart om det verkligen är så eller om det är gjort slentrianmässigt av okunskap.

Det ska dock utföras om det finns så kallade främmande ledande delar i badrummet. Då fyller det sitt syfte.

Här en bild från handbok 461 som visar detta.
Jag ska inte spela Tarzan och låsas som att jag fattar precis vad bilden visar 😂

Vi hade ett gammalt vatten element förut, fast det satt direkt under fönstret. Dom har efter stambytet installerat det lilla elementet och handdukstorken, fast på väggen höger om fönstret. (Vet ej om det är relevant att veta med tanke på bilden)

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Jag reagerar lite på ett koppartrådarna är synliga.
Det spelar ingen roll. Kablarna sitter ju i metallrören som saknar isolering. Skulle det bli farlig spänning i kablarna är de där millimetrarna koppar det minsta problemet.

• Gilla
hapazard och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det spelar ingen roll. Kablarna sitter ju i metallrören som saknar isolering. Skulle det bli farlig spänning i kablarna är de där millimetrarna koppar det minsta problemet.
Såååå...?
Jag försöker verkligen läsa mellan raderna, men jag hajjar fan inte vad du menar 🤦‍♀️
Jag har ofta otur när jag tänker 🤷‍♀️🤣

• Haha
  • Gilla
Ruben78 och 4 till
  • Laddar…
Såååå...?
Jag försöker verkligen läsa mellan raderna, men jag hajjar fan inte vad du menar 🤦‍♀️
Jag har ofta otur när jag tänker 🤷‍♀️🤣
Jag menar att det är lika farligt att röra den synliga kopparn som att röra i vattenkranen.
Dvs helt ofarligt.

• Gilla
fribygg och 8 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag menar att det är lika farligt att röra den synliga kopparn som att röra i vattenkranen.
Dvs helt ofarligt.
Tack för förtydligande! 😃

Jag fattar vad det är, men jag har aldrig sett det förut. Är det vanligt med sådan här utjämning i bostäder?

• Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
Bifogar utdrag från Teknikhandbok El och Tele angående ämnet om nån vill läsa lite.
Sida från Teknikhandbok El och Tele om potentialutjämning, med diagram över skyddsutjämning och funktionsutjämning.
Skapa konto
Utdrag från Teknikhandbok El och Tele om potentialutjämningssystem och skyddsutjämning, visar text och spiralbindning.
Skapa konto
Utdrag ur Teknikhandbok El och Tele om skyddsutjämning med illustration av risker och åtgärder vid kontaktspänning i byggnader.
Skapa konto
Sida ur Teknikhandbok El och Tele om skyddsutjämningsledare och kompletterande skyddsutjämning, med krav på ledararea för olika metaller.
Skapa konto
Sida ur Teknikhandbok El och Tele med text om skyddsutjämning och potentialutjämning, inklusive krav på ledarstorlek och elektromagnetisk kompatibilitet.
Skapa konto
Utdrag ur Teknikhandbok El och Tele med text om främmande ledande delar och deras anslutning till huvudjordningsskenan, spiralbunden sida.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
ulfben och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.