14 907 läst ·
22 svar
15k läst
22 svar
Är detta en rimlig renoveringstid?
Håller med dig till mycket men problemet kan ibland vara lilla företaget mycket känslig allrahelst i dessa covidtider, svårt hålla tider 2 av 5 hemma pga en i familjen testast positivt. Har en dotter inom Serneke ska byta huspanel , hon säger är du flexibel kan du få riktigt på bra pris på arb , dom tar hellre ett jobb till underpris än skicka hem folk kanske mellan större entrepenaderwrobel19 skrev:
Använd aldrig de stora företag till små jobb.
De har strukturer, stora "fasta" kostnader, det kostar för mycket för att bara börja.
Mindre företag kan hantera och fokusera på lilla projekt på mycket bättre sätt.
Om man kommer gräva ett hål i marken för att plantera busken, tar man grävmaskin eller spåde?
Sorry, är precis lika illa på mindre orter. Fast de brukar svara IAF och trevligt berätta att de är överbokade. Det jag dock håller med om är att de på mindre orter är mer rädda om ryktet så drar något ut på tiden får man veta varför.Christer G.V. skrev:
Jo det gör det.Christer G.V. skrev:
Min rörmokare sa att han skulle boka in mig 23 juni. Det handlar om att plugga in kall och varmvatten, dra rör till toan och vasken. Det stora är alltså färdigt.
I början av veckan som kommer skall jag faktiskt nog be om fakturan på det som han gjort hittills.
Det handlar helt enkelt bara om företag som inte har en aning om hur de ska boka eller planera något och lovar en massa de aldrig kan hålla =)
Det var likadant för 10 år sen när det sprang läck i rören i hyreshuset jag bodde i. 4 månader för torka och bygga nytt badrum på 3 kvm. Fullt jävla uselt.
inte rimligt men normalt. Har själv ett hus och har tur att jag har två badrum med dusch. Våran vattenskada tog typ 7 månader att få fixad men då inkluderar jag 1.5 månaders bråk/diskussion med försäkringsbolag (pluralis) innan någon tog på sig det.K katten12 skrev:Badrum på 7 kvm med toalett, badkar, tvättställ för tvätt, tvättmaskin och frånluftsvärmepanna som betjänar hela husets värme och varmvatten samt ventilation finns i badrummet. Det är husets enda badrum.
Vattenskada i början på juni. Pluggning utav vattenskadan sker efter 1 dygn.Besiktning för att utvärdera skadan och åtgärder sker efter 2 dagar.
BRF föreningens försäkringsbolag rekommenderar att anlita ett stort byggbolag för att dom har muskler att ta in många underentrepenörer snabbt. Det tar bolaget 3 veckor att få ut hantverkare att såga upp väggen för uttorkning och installera duschkabin provisoriskt. Under denna tiden har vi inte haft tillgång till dusch överhuvudtaget.
Torkning sker under smesterperioden i juli bolaget säger att de ska komma igång med återställning efter semestrarna i mitten på augusti ocvh ska absolut vara färdiga innan 1:a oktober då kylan börjar bli märkbar.
Bolaget kommer igång först i mitten på september. Deras ursäkt var att det var svårt att boka hantverkare. Men nu när allt är bokat ska det flyta på och dom kommer vara klara max 1 vecka senare än 1:a oktober.
Det tar stopp i princip direkt därför att bolaget bokat fel entrepenör för transport utav pannan. Bygget står helt still i 3 veckor. Vi har nu varken dusch, tvättmaskin,varmvatten eller ventialtion inomhus. Bolaget ställer upp en duschbod åt oss.
Bygget kommer igång i mitten av oktober. Vissa veckor står det helt still. Andra veckor görs ett moment på en hel vecka, till ex nedrivning utav gipsskivor. Det enda som har flutit på är mattläggningen där jobbade grabbarna flera dagar i rad och raskt för att få upp mattorna.
Sedan 12:e nov då mattkillarna fixade det sista på våtrumsmattorna har det nu stått helt still igen och vi har inget datum för när dom ska komma tillbaka och installera VVS och värmepanna.
Är detta verkligen en rimlig byggtid för ett badrum i ett hus där vi nu måste gå utomhus i minusgrader med barn för att duscha. Att vara utan varmvatten och värmesystem så länge och ha kraftigt reducerad boyta pga badrummet lagras i andra rum?
Aha! Den firman känner jag igen! De sämsta projektledarna nånsin. Min skada upptäcktes i februari. Man började riva ganska fort. Satte en såg i värmeledningsrören! Ny vattenskada.... Låååång torkning. Började sätta upp plywood och gips som man delvis fick riva nedigen, för rörmokaren var inte klar med rördragning. Allt stod still över hela sommaren och blev till sist klart tidig höst!G Daniel_JE skrev:Nej det är det inte råkade ut för samma sak för några år sedan ett rör gick sönder i väggen så både mitt och grannens badrum revs ut.
Tog 10 månader innan det var klart normalt tid hade varit 2 månader. Gick snabbt att riva och torka men sen kom en firma vid namn BY**TECH och jobbade 1 dag i veckan så allt drog ut på tiden.
Efter massa gnäll från min sidan så var det någon annan som betalde min del alla avdrag.. Det gamla badrummet var från 80 talet så jag var nöjd.
Nej det stämmer inte. Har försökt att få tag i någon snickare för att bygga en uteplats samt en markarbetare för lite grävning i snart 2 år men ingen verkar vilja ta jobben. Några kommer hit och tittar och lovar en offert och andra lovar komma men kommer inte. Förstår inte vad som hänt, verkar helt omöjligt att få tag i folk även för oss som bor utanför storstäderna.S Snickesnickarn skrev:
…men de tar ju iallafall inte jobben. Hade det varit i en storstad hade de tagit på sig jobbet, lovat guld å gröna skogar för att sen strula till allt och försvinna spårlöst med bara fakturor och ett halvklart jobb som enda spår kvar…cillan skrev:
Nej det stämmer inte. Har försökt att få tag i någon snickare för att bygga en uteplats samt en markarbetare för lite grävning i snart 2 år men ingen verkar vilja ta jobben. Några kommer hit och tittar och lovar en offert och andra lovar komma men kommer inte. Förstår inte vad som hänt, verkar helt omöjligt att få tag i folk även för oss som bor utanför storstäderna.
kvirre skrev:
Aha! Den firman känner jag igen! De sämsta projektledarna nånsin. Min skada upptäcktes i februari. Man började riva ganska fort. Satte en såg i värmeledningsrören! Ny vattenskada.... Låååång torkning. Började sätta upp plywood och gips som man delvis fick riva nedigen, för rörmokaren var inte klar med rördragning. Allt stod still över hela sommaren och blev till sist klart tidig höst!
Haha, jag hade den byggfirman via ett försäkringsärende med, 11 månaders helvete innan dom åkte ut och Bolaget fick betala sig ur det dom ställt till.
Pratade med en bekant mitt i allt, och han hade haft dom på ett badrumsjobb som besiktningsmannen dömt ut helt. Också försäkringsärende…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden