Fick en laddbox installerad på landet och tycker att kabeldragningen är gjord med väldigt skarpa vinklar. Hade trott att böjradierna borde vara minst 5 cm. Laddboxen laddar som mest 14 A på alla tre faserna, motsvarande ca 9,6 kW. Är detta fackmannamässigt gjort eller bör jag kräva att de gör om kabeldragningen?
/Pelle

• Kabeldragning med skarpa vinklar under träpanel, del av installation för laddbox, med flera vita kablar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kabel med skarp vinkel mot en ljus trävägg, en del av laddboxinstallation på landet.
    Skapa konto
B byggarebob123 skrev:
Fick en laddbox installerad på landet och tycker att kabeldragningen är gjord med väldigt skarpa vinklar. Hade trott att böjradierna borde vara minst 5 cm. Laddboxen laddar som mest 14 A på alla tre faserna, motsvarande ca 9,6 kW. Är detta fackmannamässigt gjort eller bör jag kräva att de gör om kabeldragningen?
/Pelle
Ser ju absolut onödigt skarp ut, men frågan är väl om något byts eller om de bara rundar till böjen.

• Gilla
byggarebob123
  • Laddar…
B byggarebob123 skrev:
/Pelle
Ingen fara, bara veck på skärmen, ledarna är ok

• Gilla
byggarebob123
  • Laddar…
B byggarebob123 skrev:
/Pelle
Just den kabel har ett rymligt "ytterskikt" som har lätt att få veck så det man ser på bilden är helt OK i det här fallet.
Det finns andra kablar av liknande typ som inte mår bra av så tvärt veck. Så nått läge för klagomål är det inte i det här fallet.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
A
I elinstallationsreglerna 522.8.3 står kort och gott att kablar och dess ledare inte får skadas av för skarpa böjar.

Minsta böjradie fås ur kabeltillverkarens datablad.

Som exempel:
För Nexans EQLQ easy är det 3 gånger kabelns diameter.
För Prysmians EQLQ tube är det 4 gånger kabelns diameter.

Så jag instämmer att det är nog ok. Håller också med elmont att det är lätt att få dessa veck i kablarna. Tyvärr. Och det ser ju lite tråkigt ut.

• Bilden visar en ledning med böjning, med text och pilar som indikerar böjningsradie och kabeldiameter.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
byggarebob123 och 1 till
  • Laddar…
Panor82
Det ser B ut och inte snyggt med sådana veck men som andra skriver inte lätt att undvika med den kabeln, man kanske skulle tittat på ett annat alternativ av kabel om man behöver göra så snäva böjar alternativt göra mjukare böjar.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Ska man vara petig. Så är kabelklämman felvänd. Kabel ska vila på spik eller skruv, inte läppen.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.