Tyresö
Bricco skrev:
Jag skulle ringt upp snubben och bett han dra rätt åt helvete på ren svenska.

Det var när jag förklarade (på ett väldigt sakligt och tydligt sätt) att han ska ge f-n i att skicka sån skit till mej......då skrattade han och tjafsade emot att jag upptar hans värdefulla tid.

inte alldeles ovanligt men tyvärr inte olagligt.
Den följer mönstret för bluff fakturor ganska väl.
Alltid under 5000:-
Likt en faktura
Mobil som kontaktnr om det ens finns telefonnummer.
brukar vara en flummig tjänst eller annonsering som de verkligen gör men värdet av tjänsten kan ju diskuteras.
Skickas ofta under semesterperioden när det finns vikarier på ekonomiavdelningen.

J
Tyresö skrev:
Det var när jag förklarade (på ett väldigt sakligt och tydligt sätt) att han ska ge f-n i att skicka sån skit till mej......då skrattade han och tjafsade emot att jag upptar hans värdefulla tid.
Du skulle talat om för honom att du är i betong branschen och känner John J

;)

Som SKANSKA en gång skrev i en annons, vi går till botten men alla våra problem

Tyresö
John J skrev:
Du skulle talat om för honom att du är i betong branschen och känner John J
Som SKANSKA en gång skrev i en annons, vi går till botten men alla våra problem

Hahaha, jag funderar på att skriva ut en faktura där jag har utfört mina tjänster åt honom och sen printa in en minimal text där det står att jag erbjuder honom en tjänst.

Fast jag sänker mej inte ner till en sån skojares nivå, det är inte ens värt portokostnaden.

Om någon orkar så kanske ett litet "vänligt ord" till skattemyndigheten i Borås skulle kunna ge resultat. Enl. en tråd jag hittade om den här bedragarfirman så deklarerade han för en inkomst på drygt 100 000 år 2009, hade betalningsanmärkningar på 116 000 (stackarn).

Det låter i mina öron ganska osannolikt att den här bluffen inte skulle vara mer lönsam än så (då kunde han ju lika gärna tagit anställning på i princip hur dåligt betalt jobb som helst, och varit fullt respektabel och tjänat mer pengar).

Så sannolikt drar firman in huvuddelen av detta svart. BG numret på fakturan som Tyresö lade in kanske inte är direkt kopplat till firman.

Redigerat:
Ja, skattemyndigheten kan nog vara bästa sättet att lösa såna där grejer.

J
Nerre skrev:
Ja, skattemyndigheten kan nog vara bästa sättet att lösa såna där grejer.
Kolla även med försäkringskassan så att inte killen är sjukskriven

Tyresö
John J skrev:
Kolla även med försäkringskassan så att inte killen är sjukskriven
Det behövs inte, dom samkör sina kontroller sen några år tillbaka.

Jo fast samkörningen kan ju visa att han inte är arbetsför och därmed inte kan deklarera ngn. nämvärd inkomst. Med samkörningen så ser de inte om han drar in miljoner via sin skojarverksamhet.

Tyresö
hempularen skrev:
Jo fast samkörningen kan ju visa att han inte är arbetsför och därmed inte kan deklarera ngn. nämvärd inkomst. Med samkörningen så ser de inte om han drar in miljoner via sin skojarverksamhet.
Nej, det har du ju rätt i. Jag ska testa att ringa skatteverket i Borås. Troligtvis kommer inget att hända - och om det händer något, så kommer jag definitivt aldrig få reda på det.

Nä men då kan man sitta och gotta sig åt att i fantasin se skattehandläggare flåsa i nacken på bedragaren. Fast det finns ju risk att de där betalningsanmärkningarna gäller just skatt, de kanske redan har honom på halster.

Tyresö
Nu har jag ringt och meddelat Skatteverket i Borås. Han som jag snackade med knappade in företagets orgnr. och då såg han att den enskilda företagaren inte heter Fredrik - han heter Magnus.

Han hittade direkt några andra saker till, som han inte fick meddela mej (sekretess) men han sa samtidigt att det var väldigt intressanta saker som definitivt ska kollas upp.

Undrar om han fortfarande tycker
<<"Hahaha, även dålig reklam är bra reklam, det vet alla i branschen".>>

Magnus eller Fredrik vad han nu heter.

Protte

Lysande!

gav du honom BG numret från fakturan? Det är ju där inflödet av pengar kommer, fullt tänkbart att det inte är kopplat vare sig till firman eller personen.

Tyresö
hempularen skrev:
Lysande!

gav du honom BG numret från fakturan? Det är ju där inflödet av pengar kommer, fullt tänkbart att det inte är kopplat vare sig till firman eller personen.

Skattegubben ville ha alla siffror på fakturan - även BG-nummer, fakturabelopp både inkl och exkl moms + momsbeloppet och vad fakturan avsåg. Jag gav skattegubben allt inkl mobilnumret och boxadressen och jag kunde dessutom göra det anonymt - tänk på det alla ni företagare som fixar och trixar.

Skattegubben kunde direkt se att mobilnumret tillhörde företaget - alltså inget mygelköpt kontantkort, som han sa var det vanligaste. Han blev lite förvånad över det - men sen skrattade han och sa att allt blir ju så mycket enklare nu för Skatteverket. Nu kan dom ju så mycket enklare kontakta företagaren under utredningen.

Jag kan medge att jag inte har ett dugg dåligt samvete gentemot företagaren, jag känner mej faktiskt riktigt nöjd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.