Tyresö
Jag fick en förtäckt faktura av ett företag som heter: Svensk Webb Optimering.
Fakturan gällde att dom ska optimera sökmotorn till min domän.

Jag har aldrig någonsin kontaktat eller frågat efter företagets tjänster - dom har fått tag i min adress via en adressförsäljare och därigenom skickade dom sin faktura till mej.

Det är en faktura där dom vill ha 4987.50 kr/år inkl moms. Det är en regelrätt faktura med allt inkluderat - även deras org.nr: 830831-5533.

Det är först när man läser det finstilta längst ner på fakturan och där står det med väldigt liten text - även jag som har väldigt bra syn har svårt att läsa texten:"detta är ett erbjudande och betalningsplikt föreligger ej"

Jag ringde upp företaget och frågade dom om det här är lagligt, och vad han har för åsikt om att jag visar upp deras bluff-faktura i ett forum. Då skrattade han åt mej i luren och sa ordagrannt: "Hahaha, även dålig reklam är bra reklam, det vet alla i branschen".

Hur bedömer ni på forumet, marknadsför sej ett seriöst företag på det här viset?

Tyvärr tror jag inte denna faller in under begreppet "bluff faktura" men den är ju helt klart väldigt tvivelaktig.

Jag hade anmält dom till Svensk Handel, om inte annat så för att varna andra företagare.

//Andreas

Nä, fy f*n.
Hatar såna där.
Min kollega brukar ringa upp och muntligen fakturera dem för att de upptagit hans tid. Önskar han gjorde det i pappersform också.

Tyresö
Man ska givetvis inte hänga ut ett företag utan att ge dom en ärlig chans att förklara sitt agerande. Jag står för att jag hänger ut företaget och jag kan bemöta ett svar från företaget, om Moderatorerna på forumet bjuder in ett inlägg med en förklaring från Fredrik Blomqvist som representerar företaget.

Sådana skojare tror jag faktiskt inte att någon vill släppa in här på forumet överhuvudtaget.

Det är ingen bluff-faktura iochmed det finstilta, men det är ett ******* bondfångeritrick....nappar man på det så sitter man i riktiga klisteravtal som kostar multum för ingenting och som är oerhört svåra att ta sig ur.

För övrigt...vill man sökordsoptimera sin domän gör man det enkelt på Google på egen hand, och det är alldeles gratis..eller så kan man köpa annonsplats för en spottstyver:-)

Jag kan optimera din domän för 4.500:- ;-)

Gör en polisanmälan, det kommer att avskrivas MEN det är bra att det syns i statistiken så kanske det kan komma någon lag mot sådant. Men Tyresö, häng ut dom bara, hang them but hang them high.

Det är ju ett intressant org nr, verkar som det är en enskild person bakom, någon som ids kolla vem det är?

Protte

Tyresö
ms_wiz skrev:
Jag kan optimera din domän för 4.500:- ;-)

Tackar för erbjudandet men jag har egna kontakter för sånt. Han gör det för 4.500 kr billigare än dej. Okej, det kostar väl några öl....

Företaget är registrerat som MB Marketing, registrerat i maj 2010, adress Allégatan 37 i Borås, firmatecknare Fredrik Blomqvist Trandareds ring 46 i Borås.

Googlar man på MB marketing Borås så kommer det upp en hel del klagomål.....hur nu det ska kunna bli bra reklam förstår jag inte.

Det går även att se att det är minst 7 betalningsanmärkningar samt antydan att "personen" varit igång tidigare också.

Glufsglufs skrev:
...så kommer det upp en hel del klagomål.....hur nu det ska kunna bli bra reklam förstår jag inte....
Det är just ordet "en hel del" som är det positiva i sammanhanget :D

J
http://www.cint.se/debatt/ShowPostFlat.aspx?PostID=132135

Verkar vara en otrevlig person den där Blomqvist, Marcus Claes Fredrik

http://bblat.se/nyheter/koping/1.904521-varning-for-vilseledande-avier

Bo Wågenberg höll på att betala in nära fem tusen kronor för en tjänst han aldrig bett om. Nu varnar han för Boråsföretaget MB Marketing.
Utformningen är identisk med en faktura: Betalningsvillkor och förfallodatum tydligt utsatta samt uppmaningen om att betala 4 680 kronor – för en tjänst Bo Wågenberg aldrig beställt. Företaget menar dock inte att tillvägagångssättet på något vis skulle vara ohederligt.
Bo Wågenberg stannade under helgen till hemma i Köping för att snabbt gå igenom lite post innan semestern skulle fortsätta. När han fick se en inbetalningsavi på 4 680 kronor från ett okänt Boråsföretag hajade han dock till.

Redigerat av moderator:
Tyresö
Jag kan erkänna att det var ruskigt nära att fakturan slank med när jag höll på att mata in alla fakturor. Jag kan lova att en som är anställd på ett stort företag, inte är lika uppmärksam och har samma totalkoll på fakturorna som jag har.

Man måste vara rejält skrupelfri om man driver sitt företag och tjänar pengar på det viset.

C
Han kunde ju åtminstone låta bli att särskriva sitt företagsnamn...

Jag skulle ringt upp snubben och bett han dra rätt åt helvete på ren svenska.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.