Hej!
Jag håller på att ta bort tre innerväggar i en lägenhet i ett hus från 1910-talet. Jag har ett konstruktörsutlåtande som säger att väggarna inte är bärande och kan rivas utan förstärkning. Bedömningen är dock gjord utifrån ritningsunderlag och utan platsbesök.
När jag öppnade väggarna blev jag ändå lite fundersam.
Väggarna består av träreglar på ungefär 7 × 7 cm. Överregeln ligger inte an mot innertaket på större delen av sträckan, utan det finns en liten luftspalt. På ett ställe ligger den däremot tätt mot taket. Där finns också tre stående reglar bredvid varandra.
Precis ovanför den punkten har jag på vinden hittat en ganska grov trästolpe. Stolpen står på en liggande träbjälke eller balk i vindsbjälklaget. Jag har inte lyckats följa den liggande balken särskilt långt eftersom den till stor del ligger dold under vindsgolvet och isoleringen.
På vinden är detta den enda tydliga stolpen jag hittat. Övriga delar av takkonstruktionen verkar ha sina upplag mot de murade väggarna.
Plankor ovanpå överreglarna sitter fastspikade, förutom en vid kanten som gick lätt att ta bort.
Min fundering är därför:
Kan stolpen på vinden stå på en balk som i sin tur för lasten vidare till bjälkarna i vindsbjälklaget och de bärande tegelväggarna, utan att de tre reglarna i innerväggen under har någon bärande funktion?
Och är min skiss över möjlig bjälkriktning rimlig för ett sådant här hus?
Jag bifogar gamla ritningar, bilder från vinden (på samma trädel men olika vinklar) och bilder på de öppnade regelväggarna.