Hej,

Jag hade en installatör hemma som skulle koppla in mitt FTX aggregat, vid frånluften skulle en t-koppling monteras. Det verkade dock som att inte han kom åt eller hur det var, då kapade han en t-koppling och popnitade som på bilden, han har också tätat med någon grå massa. Till min fråga...

- Är det verkligen okej att montera en t-koppling på detta sätt?
- Och vad är det tätat med?

Den andra bilden tog jag med bara för att kolla, ska det verkligen tejpas så hårt som det är gjort med kondensisoleringen?

Tacksam för svar!

20141119_201606.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20141119_201612.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ThomasAnd skrev:
Hej,

Jag hade en installatör hemma som skulle koppla in mitt FTX aggregat, vid frånluften skulle en t-koppling monteras. Det verkade dock som att inte han kom åt eller hur det var, då kapade han en t-koppling och popnitade som på bilden, han har också tätat med någon grå massa. Till min fråga...

- Är det verkligen okej att montera en t-koppling på detta sätt?
- Och vad är det tätat med?

Den andra bilden tog jag med bara för att kolla, ska det verkligen tejpas så hårt som det är gjort med kondensisoleringen?

Tacksam för svar!

[bild]
[bild]
Var sitter aggregatet? Tvättstuga, kök eller källare? Borde det inte sitta någon ventil i T kopplingen…
Är systemet injusterat?

Vad gäller gegget, så får du nog fråga vad han använt för massa, kan vara lite vad som helst.

Tejpningen var inte den snyggaste, har han kört med eltejp? Normalt använder man väl vent-tejp, ser typ ut som gaffa/silvertejp.

Tätningen ser ut som silicon

tätmassa för ventrör har exakt den färgen du har på bilden och smetas ut innan man monterar ett påstick som på bilden. Så detta är inte onormalt på något sätt. Känslan att arbeta med den är mer latexfog än silicon även om utseendet är lika. Saknade han ett påstick och kunde slakta ett T-rör som han hade med sig är det inget direkt onormalt med det tillvägagångssättet

Varför han nu har gjort detta är en annan sak, påsticket ser även ut att vara rätt strypt. Om det är för att montera ett extra frånluftsdon nära aggregatet funkar det finfint, om det är för något som kräver högt flöde/lågt tryckfall kanske lite tveksamt.

Tejpingen vid kondensisoleringen kanske inte är världens vackraste men till just kondensisolering där kraven på isoleringstjockleken är mindre men kraven på täthet höga så ser det funktionellt okay ut

Ingen ljuddämpare monterad efter aggregatet på till/frånluft?

Okej,

så tätningen och att sätta dit ett kapat t-rör som utgör en "sadel" som han kallade det är inga konstigheter?

Ventilationen sitter i ett kök med inbyggd köksfläkt och ska ha ett frånluftsdon installerat ovanför skåpen vad jag förstår det som? Anledningen till att det inte är något don monterat är att hantverkaren ska montera det mot gipsningen ovan skåp.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.