10 525 läst ·
23 svar
11k läst
23 svar
Är det värt att släpa hem en planhyvel med fyrkantkutter?
Naturligtvis....det borde jag ha fattat själv...... Tack för förklaringen.larsbj skrev:
En hyvel med inmatningsvalsen i en bit kan ju bara hyvla högst två bitar i gången medan man kan mata in en hel bunt på en gång om man har sektionerad inmatningsvals.
Min rundkutter klarar 8mm och jag har sett planhyvlar som klarar 12mm (martin t45) så det är nog inte en fråga om rund/fyrkantkutter.larsbj skrev:
Ja och det gäller två bitar m samma höjd innan du börjar, annars bara en bit (utan sektionerad inmatningsvals). Med det sagt funkar ganska många hyvlar m sektionernas inmatnignsvals inte så där väldigt bra när man bara hyvlar av lite, för bra resultat går det ofta inte att kasta i många bitar samtidigt. Å andra sidan föredrar jag att hyvla sista omgången på samma ställe i vilket fall.heimlaga skrev:
Jag är inte heller speciellt impad av spiralkuttrarna, deras främsta fördel verkar vara ljudet. Annars ser de ganska jobbiga ut att serva. Undrar vad kostnaden blir slagen ut över en längre tid. Intressant att du heimlaga kommit över till tersa-lägret annars.
Ett ställe där spiralkuttrar verkar vara bättre är om man ska hyvla "end grain", vilket är ett no-no för det mesta. Men användaren mtmwood på youtube använder en Jet hyvel med spiralkutter för att hyvla sina end-grain skärbräder.
Nej jag har inte kommit över till tersa-lägret.DennisCA skrev:
Jag anser fortfarande att en bra traditionell rundkutter är mycket kostnadseffektiv när man får den för ett lämpligt pris ihop med en begagnad maskin. Helt enkelt för att man kör med traditionella knivar i många tiotals kanske hundratals år innan värdet av den förlorade arbetstiden räcker till att köpa en ny tersakutter.
Om man däremot är tvungen att köpa en ny kutter för fullt pris då skulle jag tro att tersa är mer kostnadseffektivt.
Att hyvla ändträ i planhyvel låter fullkomligt vansinnigt tycker jag.
Personen ifråga, tror inte han har en video där han inte gjort just den proceduren:
https://www.youtube.com/user/mtmwood
https://www.youtube.com/user/mtmwood
Så du har testat samma maskin med både rund och fyrkantskutter? Det får jag erkänna att jag inte har gjort. Å andra sidan visar ju mina exempel att det inte finns något inneboende problem med rundkuttrar som gör att de inte kan ta upp till 12mm (och säkert mer i större hyvlar). I vertikalfräsen med rundkutter kan jag ta mycket mer än 12mm.larsbj skrev:
Klicka här för att svara