10 525 läst ·
23 svar
11k läst
23 svar
Är det värt att släpa hem en planhyvel med fyrkantkutter?
Sida 1 av 2
En Jonsered planhyvel är till salu här i närheten för ett pris som ligger strax över skrotkilopris. Den har fyrkantkutter men verkar annars vara en någorlunda modern konstruktion med bakslagsskydd och kapslad drivning och ställbar matningshastighet. Hyvelbredden är 60 cm.
Är den värd att släpa hem?
Vad kostar det att skaffa en modernare kutter med 3-4 knivar?
Jag är inte sådär alldeles intresserad just opå grund av fyrkantkuttern men det lönar ju sig att ta reda på vad en om byggnad skulle kosta...........
Är den värd att släpa hem?
Vad kostar det att skaffa en modernare kutter med 3-4 knivar?
Jag är inte sådär alldeles intresserad just opå grund av fyrkantkuttern men det lönar ju sig att ta reda på vad en om byggnad skulle kosta...........
Saken är den att jag behöver 60 cm hyvelbredd. Jag har redan en Stenberg KEV 600 men den riktar mycket bättre än den planhyvlar så på lång sikt om snickeriverksamheten växer kan det bli behov för en planhyvel som komplement till stenbergaren.
Frågan är om jag skal släpa hem den gamla planhyveln och olja in den och ställa den i någon lada för eventuella framtida behov eller om jag skall vänta och se om behovet uppstår och köpa en planhyvel med modernare kutter.
Frågan är om jag skal släpa hem den gamla planhyveln och olja in den och ställa den i någon lada för eventuella framtida behov eller om jag skall vänta och se om behovet uppstår och köpa en planhyvel med modernare kutter.
Jag kollade vad en spiral kutter skulle kosta till min maskin 620 mm. Och inte är det billigt ca 25000 om jag inte mins fel.
För övrigt går det utmärkt att använda fyrkants kutter om man väl är medveten om det. Visserligen finns det bättre och sämre fyrkants kuttrar. Har tyvärr ingen riktig koll på vilken som är att föredra.
Om allt funkar som det ska på maskinen så skulle jag nog använda den om man nu måste ha en på en gång. Annars skulle jag personligen vänta tills en bättre dyker upp eller man sparat ihop pengar.
För övrigt går det utmärkt att använda fyrkants kutter om man väl är medveten om det. Visserligen finns det bättre och sämre fyrkants kuttrar. Har tyvärr ingen riktig koll på vilken som är att föredra.
Om allt funkar som det ska på maskinen så skulle jag nog använda den om man nu måste ha en på en gång. Annars skulle jag personligen vänta tills en bättre dyker upp eller man sparat ihop pengar.
Tack Pär
För 20000 kronor går det när som helst att hitta en motsvarande planhyvel med rundkutter på Blocket och för 5000 kronor kör Williamssons åkeri hem den från Sverige.
Stenbergaren duger garanterat de närmaste 5 åren så jag har ingen brådska. Under den tiden hinner jag spara ihop till någonting bättre.
Nu kan jag låta den billiga planhyveln gå mig förbi utan att harmas. Vad bra!
För 20000 kronor går det när som helst att hitta en motsvarande planhyvel med rundkutter på Blocket och för 5000 kronor kör Williamssons åkeri hem den från Sverige.
Stenbergaren duger garanterat de närmaste 5 åren så jag har ingen brådska. Under den tiden hinner jag spara ihop till någonting bättre.
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Kan inte låta bli att bli att bli lite besvikenheimlaga skrev:Tack Pär
Hade sett fram emot en bildtråd: "Heimlaga bygger en rundkutter"
Har ingen koll men har någon kollat på vad 1 beg rundkutter skulle kunna kosta i usa? Är frakta en hel hyvel skulle kunna bli ohemult dyrt men endast en rundkutter kanske skulle vara överkomligt.. Svårt att inspektera skick förstås..
Jag tränar intensivt på att nå den högsta nivån i skrotnisseskråets hierarki. Den nivån där man inser att några få saker faktiskt lönar sig bäst att köpa nya. Hyvelkuttrar är troligtvis en av dem.....
Helst skulle jag ju vilja ha en planhyvel med tre eller fyra betts tersakutter. Sådana maskiner kostar mer pengar än jag någonsin kan spara ihop.
Därför föddes tanken att man kunde köpa en billig men stabil maskin med fyrkantkutter och byta till tersa..... och så såg jag de här kuttrarna och tänkte om man kan hitta någonting liknande för en 600 mm maskin http://www.sernbrandt.se/web/article.asp?artID=868
Helst skulle jag ju vilja ha en planhyvel med tre eller fyra betts tersakutter. Sådana maskiner kostar mer pengar än jag någonsin kan spara ihop.
Därför föddes tanken att man kunde köpa en billig men stabil maskin med fyrkantkutter och byta till tersa..... och så såg jag de här kuttrarna och tänkte om man kan hitta någonting liknande för en 600 mm maskin http://www.sernbrandt.se/web/article.asp?artID=868
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
http://www.lobomachine.com/shop/item.aspx/spiral-cutter-head-for-24-planer/423/
Bara typ 1800$ för en spiral
Bara typ 1800$ för en spiral
Kört med fyrkantkutter i 30år det fungerar utmärkt, har fördelen att man kan avverka mer än med rundkutter.
Viktigare med delad inmatning för ett bra resultat.
Hade spiralkutter i skolan på 80-talet och var inte särskilt imponerad, men det har kanske kommit bättre varianter. Ljudnivån var iof låg.
Viktigare med delad inmatning för ett bra resultat.
Hade spiralkutter i skolan på 80-talet och var inte särskilt imponerad, men det har kanske kommit bättre varianter. Ljudnivån var iof låg.
Avverka mer än med rundkutter? Hur fungerar det och framförallt hur mycket avverkar du?larsbj skrev:
Helt rätt tänkt. Och när snickrandet kommer igång på allvar kommer du inte att ha råd att lägga tid på att fixa till så gamla maskiner.heimlaga skrev:Tack Pär
Varför spiralkutter?
Jag tycker att hårdmetallbett verkar ge sämre yta än snabbstål då man hyvlar och fräser furu. Jag hyvlar ju mest furu.
Dessutom är det ohemult dyrt att byta betten i en spiralkutter då alla fyra sidorna har blivit ovassa. Om jag kör för länge mellan vässningarna med de nya Edessö snabbstålsbetten som jag har i Stenbergaren börjar man se hoppressade fibrer i ytan och kör jag då ännu litet till så börjar träet splittras. Det bevisar hur viktigt det är att ha vassa bett.
Segmenterad matarvals? Varför?
Jag tycker att hårdmetallbett verkar ge sämre yta än snabbstål då man hyvlar och fräser furu. Jag hyvlar ju mest furu.
Dessutom är det ohemult dyrt att byta betten i en spiralkutter då alla fyra sidorna har blivit ovassa. Om jag kör för länge mellan vässningarna med de nya Edessö snabbstålsbetten som jag har i Stenbergaren börjar man se hoppressade fibrer i ytan och kör jag då ännu litet till så börjar träet splittras. Det bevisar hur viktigt det är att ha vassa bett.
Vet inte vad det beror på kanske spånbrytningen eller förmågan att transportera bort spåret. Hur mycket det går att ta beror på flera faktorer som träslag postning valsarnas inställning, men 6-8 mm är inga problem i tex en 2"x8 fura. Och det har inte gått med dom rundkutter maskiner jag användt.Daniel_N skrev:
Valsen är för att kunna släppa in Flera bitar samtidigt med gott resultat.heimlaga skrev:Varför spiralkutter?