6 660 läst ·
14 svar
7k läst
14 svar
Är det värt att köpa Timeless-glas till duschväggarna?
Ska köpa nya duschväggar i klarglas. Bor i Uppsala och det finns mycket kalk i vattnet. Är det värt att köpa Timeless-glas istället för vanligt klarglas? Håller det ful kalk borta?
Svårt att värdera om det är värt det om du inte uppger prisskillnaden.H Herr Klocka skrev:
Men tycker det verkar vara ett vettigt glas, allt som minskar städbehov är välkommet.
Allvetare
· Härifrån
· 787 inlägg
Där vi bor är det kalkrikt vatten 
Vi har en duschdörrar av klarglas i vårt gamla badrum från -04, trots ständig avtorkning med duschskrapa efter varje dusch är det kalkfläckar.
I vårt nya badrum -19 valde vi frostat/mjölkigt glas och vi är kanonnöjda, man ser på blandare etc kalkfläckar, men på dörrrarna syns inget alls ...ännu.
Vi har en duschdörrar av klarglas i vårt gamla badrum från -04, trots ständig avtorkning med duschskrapa efter varje dusch är det kalkfläckar.
I vårt nya badrum -19 valde vi frostat/mjölkigt glas och vi är kanonnöjda, man ser på blandare etc kalkfläckar, men på dörrrarna syns inget alls ...ännu.
Just timeless vet jag inget om, men jag har någon sorts vattenavvisande glas på mina duschdörrar.H Herr Klocka skrev:
Lite bättre än vanligt glas, men det är ingen dramatisk skillnad. Skulle inte betala mycket extra för detta (vilket jag förvisso inte gjorde heller om jag minns rätt).
Har sett testerna inr gör på detta och skulle säga att det är värt det. Kalket sätter sig inte lika hårt på glaset heller när "timeless" behandligen är gjord. Så vill man ha lättstädat när man har kalkrikt vatten skulle jag nog ändå säga att det är värt det.H Herr Klocka skrev:
Har ni testat snabbvax som man har till bilar? Det hjälper en hel del . 
Tack för alla svar! Det kostar 2700 kr extra att byta standard klarglas till Timeless-glas. Utifrån era svar lutar det åt att jag kör på Timeless då all minskad städning är välkommet (vilket nämnts i tråden några gånger
).
Saxat från comfort.se:fremax skrev:
Ett annat naturligt sätt att undvika fläckar är att spola duschdörrarna med kallt vatten efter duschen. Varmt vatten avdunstar nämligen fortare och lämnar kalken efter sig, medan kallt vatten hinner rinna av till största delen och tar den lösta kalken med sig.
Klicka här för att svara