T
När man ska lägga nytt golv, kan väl lika gärna lägga in golv-värme. Men det finns så många produkter att välja mellan, vattenburet eller el, el slinga kabel aluminium folie eller bara folie. Vilket sen påverkar golv-valet, är det helt trä då ska hela ytan vara uppvärmt jämt. Är det vinyl kan det funka med zon-uppvärmning.

Men hur fungerar det, är det någon som har uppvärmt vinyl golv, känns det verkligen varmare att gå på?
Alltså bara som komfort-värme inte över 27C då.

T Trolltomte skrev:
Men hur fungerar det, är det någon som har uppvärmt vinyl golv, känns det verkligen varmare att gå på?
Det som avgör om det känns varmare att gå på är ganska självklart vad man upplever. Alltså om det är varmare och vad man har på fötterna. Har man skor på inomhus kanske man inte märker om golvet är varmare. Går man barfota märker man ganska små temperaturskillnader.

Om det är vinylgolv, klinker, laminat, parkett eller sten har ingen betydelse. Ett varmt golv känns varmare att gå på än ett kallt oavsett vad det är för golv.

Jag vet dock inte om jag skulle betala extra för att få golvvärme annat än i entréer och utanför duschar. Men då främst för att det gör att golvet torkar snabbare när det blivit vått. Om man tycker "det är värt det" är nog väldigt individuellt.

Samt: Svar ja, det märks skillnad om man har vinylgolv.

Bönhas Bönhas skrev:
Om det är vinylgolv, klinker, laminat, parkett eller sten har ingen betydelse.
Jag anser definitivt att det har betydelse. Ett trägolv känns helt klart varmare för en bar fot än ett stengolv med samma temperatur, i alla fall om vi pratar om normala temperaturer för golv inomhus.

Komfortvärme är ett lite underligt begrepp för golv. Det är ju oftast just för komfortens skull man har golvvärme. Är golvet varmt så värmer det rummet. Och ja. De känns definitivt varmare.

T
A Avemo skrev:
Komfortvärme är ett lite underligt begrepp för golv. Det är ju oftast just för komfortens skull man har golvvärme. Är golvet varmt så värmer det rummet. Och ja. De känns definitivt varmare.
De flesta golv anger 27C som max temperatur, om det är inställt på tex 23C känns det verkligen så varmare än ett golv som håller 23C pga luft temperaturen är det av tex fjärrvärme? Om det är fjärevärme via radiatorer som ser till att luft temperaturen är 23C, känns golvet när man går barfota ganska kallt ändå. Undrar om man också tillför 1C mer till golvet via värmefolie kommer det då kännas varmare? Och fjärrvärmen arbeta lika mindre då?

T Trolltomte skrev:
Om det är fjärevärme via radiatorer som ser till att luft temperaturen är 23C, känns golvet när man går barfota ganska kallt ändå. Undrar om man också tillför 1C mer till golvet via värmefolie kommer det då kännas varmare? Och fjärrvärmen arbeta lika mindre då?
Det är ju det som är hela grejen. Det blir bara ett par grader skillnad mellan golvet och luften. Utan golvvärme blir golvet någon eller ett par grader kallare än luften. Med golvvärme blir det någon eller ett par grader varmare. Om golvet håller 27º så kommer luften att värmas till kanske 25º med en stor ökning av energiförbrukningen som följd. Eftersom mer värme läcker ut genom golvet när det är varmare kommer fjärrvärmeförbrukningen inte att minska lika mycket som elförbrukningen ökar. Det är det som är problemet med begreppet komfortvärme. Det antyder att man bara värmer golvet och att den huvudsakliga värmen fortfarande skall komma från elementen. Men det fungerar inte så. Ju bättre isolerat hus desto mindre blir effekten av golvvärme.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag anser definitivt att det har betydelse. Ett trägolv känns helt klart varmare för en bar fot än ett stengolv med samma temperatur, i alla fall om vi pratar om normala temperaturer för golv inomhus.
Du har rätt. Den skillnaden finns. Hur man upplever värme/kyla beror på hur bra golvet leder värme. Samt på temperaturen, dvs om man har golvvärme eller inte.

Trä leder sämst dvs isolerar bäst av alternativen. Så om golven är kalla/ouppvärmda känns trä varmast. Träet isolerar och kyler inte ner foten, som då känns varmare jämfört med ett lika kallt stengolv eller klinkersgolv.

Samma princip gäller ett varmt golv med golvvärme. Trägolvet isolerar och värmer inte foten, som därför känns kallare jämfört med ett lika varmt stengolv eller klinkersgolv.

Det avgörande är om golvet är varmare eller kallare än fotsulan. Så vill man ha "komfortvärme" utgår jag från att golvet skall vara varmare än foten. Dvs då känns trä kallast av alternativen. Och vinyl upplevs som varmare. Enl fysiken. Jag upplever det även så i praktiken.

Vinylgolv upplever jag ligga mellan trä och sten/klinker.

Samma princip som att gå på glödande kol (som jag faktiskt testat en midsommar). Ju porösare material, desto mindre värme leds. Det gäller både värme och kyla. Jag lyfte ur aluminiumformar ur frysen häromdagen, jävlar vad det bet.

Så skaffa trägolv och skippa golvvärmen. Jag har golvvärme i badrummen, men den kör jag bara i det ena och en timme på morgonen så att det känns varmt innan duschen. Helt meningslöst i övrigt. Har man en badrumsmatta märker man ändå inte av golvvärmen.

T Trolltomte skrev:
De flesta golv anger 27C som max temperatur, om det är inställt på tex 23C känns det verkligen så varmare än ett golv som håller 23C pga luft temperaturen är det av tex fjärrvärme?
Ja. Skillnaden är att
  • med radiatorvärme/luftvärme är golvet ett snäpp kallare exvis 1cm ner än på ytan. I det fallet kyler golvet rummet. Och de fötter som står på det.
  • med golvvärme är golvet ett par snäpp varmare 1cm ner än på ytan. Eftersom golvet värmer rummet och även fötterna.
T Trolltomte skrev:
Om det är fjärevärme via radiatorer som ser till att luft temperaturen är 23C, känns golvet när man går barfota ganska kallt ändå. Undrar om man också tillför 1C mer till golvet via värmefolie kommer det då kännas varmare?
Ja så är det, se ovan
T Trolltomte skrev:
Och fjärrvärmen arbeta lika mindre då?
Det är en annan fråga. Men generellt är radiatorer inne i rummet effektivare på att värma ett rum än värme utanför rummet alltså under golvytan.

pacman42 pacman42 skrev:
Så skaffa trägolv och skippa golvvärmen.
Det blir skillnad även med trägolv. Och känns ännu varmare med vinylgolv.
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har golvvärme i badrummen, men den kör jag bara i det ena och en timme på morgonen så att det känns varmt innan duschen.
Varma klinkers är komfort! Och så torkar golvet snabbare.
pacman42 pacman42 skrev:
Helt meningslöst i övrigt.
Torka golvet entréer kan vara smart.
pacman42 pacman42 skrev:
Har man en badrumsmatta märker man ändå inte av golvvärmen.
👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.