Hej,
Vi har ett öppet förråd under terassen som vi har tänkt att göra om till ett utrymme för vinterförvaring av växter, poolvärmepump, gräsklippare etc. Tanken är förrådet att hålla ett temperatur runt +5 grader på vintern. Väggarna ska vara murade av lättklinkerblock och förrådet ska ha betonggolv. Min fråga är om det värt att isolera betonggolvet genom att lägga 50 mm frigolit under det? Eftersom berget lutar jag vill jämna ut nivåskillnader med ett gruslager som kommer variera mellan 1 till 40 cm Och lägga frigolit direkt på det. Vi kommer armera plattan med armeringsjärn. Tjockleken på betongplattan kommer vara ca 100 mm
Vi har ett öppet förråd under terassen som vi har tänkt att göra om till ett utrymme för vinterförvaring av växter, poolvärmepump, gräsklippare etc. Tanken är förrådet att hålla ett temperatur runt +5 grader på vintern. Väggarna ska vara murade av lättklinkerblock och förrådet ska ha betonggolv. Min fråga är om det värt att isolera betonggolvet genom att lägga 50 mm frigolit under det? Eftersom berget lutar jag vill jämna ut nivåskillnader med ett gruslager som kommer variera mellan 1 till 40 cm Och lägga frigolit direkt på det. Vi kommer armera plattan med armeringsjärn. Tjockleken på betongplattan kommer vara ca 100 mm
Hej, och välkommen..
Ju mer isolering desto lägre uppvärmningskostnader.
Jag hade nog ökat isoleringstjockleken så mycket som möjligt, kanske t.o.m lite på bekostnad av tjockleken på betongen.
Utgår ifrån att du tänkt isolera även väggar och tak?
Ju mer isolering desto lägre uppvärmningskostnader.
Jag hade nog ökat isoleringstjockleken så mycket som möjligt, kanske t.o.m lite på bekostnad av tjockleken på betongen.
Utgår ifrån att du tänkt isolera även väggar och tak?
Tack för svaret! Precis, och vi ska ha varmförrådsdörr. Uppvärmning ska vår gamla luftvärmepump stå för, vi sparade den när vi bytte ut till en ny. Skulle räcka 50 mm betong?GoForIt skrev:
Så här blev det. 100 mm isolering under armeringen. Jag beräknar tjockleken av betongen bli ca 50-60 mm.M Maxitupla skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är detta asbest? Små svarta stenar som isolering i trossbotten
Fyllnadsmassor -
Byta från 400V-element till Mill Gen 3 WiFi – värt det?
Värme allmänt -
Ser detta ut som svartlim?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Hur svårt kan det vara att välja en blandare?
Kök -
Hjälp, det blåser rakt igenom vårt reveterade hus o putsen är halvbra.
Fasad