Hej,

Vi har ett öppet förråd under terassen som vi har tänkt att göra om till ett utrymme för vinterförvaring av växter, poolvärmepump, gräsklippare etc. Tanken är förrådet att hålla ett temperatur runt +5 grader på vintern. Väggarna ska vara murade av lättklinkerblock och förrådet ska ha betonggolv. Min fråga är om det värt att isolera betonggolvet genom att lägga 50 mm frigolit under det? Eftersom berget lutar jag vill jämna ut nivåskillnader med ett gruslager som kommer variera mellan 1 till 40 cm Och lägga frigolit direkt på det. Vi kommer armera plattan med armeringsjärn. Tjockleken på betongplattan kommer vara ca 100 mm

• Murade väggar av lättklinkerblock under en terass, med grus på marken och ett vattenpass för att jämna ut nivåskillnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet förråd under terrass, väggar i lättklinkerblock, synliga rör och sladdar, del av betonggolv synligt, pågående renovering.
    Skapa konto
Hej, och välkommen..

Ju mer isolering desto lägre uppvärmningskostnader.
Jag hade nog ökat isoleringstjockleken så mycket som möjligt, kanske t.o.m lite på bekostnad av tjockleken på betongen.
Utgår ifrån att du tänkt isolera även väggar och tak?

GoForIt GoForIt skrev:
Hej, och välkommen..

Ju mer isolering desto lägre uppvärmningskostnader.
Jag hade nog ökat isoleringstjockleken så mycket som möjligt, kanske t.o.m lite på bekostnad av tjockleken på betongen.
Utgår ifrån att du tänkt isolera även väggar och tak?
Tack för svaret! Precis, och vi ska ha varmförrådsdörr. Uppvärmning ska vår gamla luftvärmepump stå för, vi sparade den när vi bytte ut till en ny. Skulle räcka 50 mm betong?

Öka tjockleken på isoleringen till 100 -200 mm där det ryms. Minska gruset för att få plats för isolering. Det lönar sig i längden.

• Gilla
tomas.h
  • Laddar…
M Maxitupla skrev:
Öka tjockleken på isoleringen till 100 -200 mm där det ryms. Minska gruset för att få plats för isolering. Det lönar sig i längden.
Så här blev det. 100 mm isolering under armeringen. Jag beräknar tjockleken av betongen bli ca 50-60 mm.

• Armeringsjärn ovanpå 100 mm isoleringsskivor, förberett för gjutning av betong med tjocklek 50-60 mm, runtom omgiven av väggar och rör.
    Skapa konto
  • Gilla
YuGi och 1 till
  • Laddar…
Är det öppna skarvar på det gula skyddsröret du ska gjuta in? Se i så fall till att täta dom innan du gjuter.
Gult skyddsrör på armeringsnät med öppna skarvar markerade, redo för gjutning.
Skapa konto

• Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.