37 376 läst ·
415 svar
37k läst
415 svar
Är det värt att dra in fiber?
Vad ts ska välja kan jag inte svara på men förklara varför mobilt bredband fungerar så bra för en del i tråden.
Idag är väl 60-70% av hushållen anslutna med fiber, enligt statistik 2024/25.
Så man kan nog tacka de som använder fiber idag för att man kan få ett bra mobilt bredband utifrån belastning och tillgänglig kapacitet i mobilnäten.
Arbetat t.o.f. med olika teknik/tjänster inom området från vi började med det -97.😉
Så man kan nog tacka de som använder fiber idag för att man kan få ett bra mobilt bredband utifrån belastning och tillgänglig kapacitet i mobilnäten.
Arbetat t.o.f. med olika teknik/tjänster inom området från vi började med det -97.😉
Så länge du är nöjd med din mobila uppkoppling samt bor i ett område där du bara behöver lyfta luren säga "hej jag vill ha fiber installerat imorgon" så kan du strunta i att dra in fiber.
Skulle säga att installationen kostar dig 14k (400 extra per månad) inget super kap.
Skulle säga att installationen kostar dig 14k (400 extra per månad) inget super kap.
Med TV, Streaming etc så kan det vara billigare än så. Om du vill ha de tjänsterna också.G Greger_08 skrev:
För oss som endast ser på tv och läser på nätet behövs bara 10 Mbit, så Mobilt fungerar kanon till skillnad mot Open Infra fiber som verkar fungera lite sisådär utifrån vad jag kan läsa på områdets Facebook sida,A AndersS skrev:Vad ts ska välja kan jag inte svara på men förklara varför mobilt bredband fungerar så bra för en del i tråden.
Tror nog att det är tämligen enkelt för mobiloperatörer att öka kapaciteten med fler kanaler,
Jag betalar ca 350kr i månaden för fiber så Telia låter dyrt.Khopter skrev:
Hej! Jag och min sambo har precis köpt vårt första hus, dessvärre finns ingen fiber indragen. Däremot så har jag lagt till en ytterligare användare på mobilabbonnemanget och kör via 5G. Det fungerar super, jag får nästan alltid hastigheter på ca 400-600 mbit. Dock lite högre latens än vad jag är van vid i spel.
Nu till funderingen; jag har fått ett erbjudande att dra in fiber av Telia för endast 4500kr, med villkoret att jag har ett bundet abonnemang för 799kr/månad i 24 månader. I dagsläget betalar jag bara 100 kr/månad för 5G. Är jag dumsnål om jag inte tar del av erbjudandet eller är det bara onödigt med pengar för något som bara blir dyrare. Tack på förhand!
Jag skulle satsat 100% på fiber! Skulle ha försökt förhandla med att betala en engångs kostnad, prata med banken å baka in det i huslånet. En investering för en framtid och huset blir mer värt!Khopter skrev:
Hej! Jag och min sambo har precis köpt vårt första hus, dessvärre finns ingen fiber indragen. Däremot så har jag lagt till en ytterligare användare på mobilabbonnemanget och kör via 5G. Det fungerar super, jag får nästan alltid hastigheter på ca 400-600 mbit. Dock lite högre latens än vad jag är van vid i spel.
Nu till funderingen; jag har fått ett erbjudande att dra in fiber av Telia för endast 4500kr, med villkoret att jag har ett bundet abonnemang för 799kr/månad i 24 månader. I dagsläget betalar jag bara 100 kr/månad för 5G. Är jag dumsnål om jag inte tar del av erbjudandet eller är det bara onödigt med pengar för något som bara blir dyrare. Tack på förhand!
Men jag skulle försökt att få tag en oberoende fiber leverantör så kan man välja egna internet tjänster
Renoverare
· Stockholm
· 20 638 inlägg
Jag tycker erbjudandet är dåligt men å andra sidan är det bara att ta det då du inte har några alternativ.
Det låter som ett okej erbjudande för att uppgradera fastigheten. Jag har haft fiber i 4 olika fastigheter under en period på 25 år, med få problem. Strömavbrotten har varit fler.Khopter skrev:
Stickan
Jag blir lite mörkrädd när jag läser många av åsikterna här. Det är inte hastigheten som spelar någon roll när du surfar och tittar på TV på nätet, det är medelhastighet över lång tid och responsiveness (hittar inget bra svenskt ord just nu) som spelar roll. Man kan ha 200 Mbps i medelhastighet och fortförande dålig responsiveness. Man kan även ha låg medelhastighet och bra responsiveness. Allt beror på de lokala förutsättningarna, inte bara just nu utan över tid.
När vi drog in fiber kostade det oss 24000kr. Det var för 10 år sedan. Huset ligger på landet, så det kanske motiverar prisetKhopter skrev:
Lite hög månadskostnad, MEN om du spelar så finns det inget alternativ då är det fiber som gäller 👌🏻Khopter skrev:
Hej jag har Telia mobilt med obegränsat o 10 tv-kanaler ca 350kr/ mån. Antenn 5G ca 2200krKhopter skrev:
Det finns många trådar i forumet om radionät och mobiltrafik, där har de som har kunskap beskrivit det, möjligheter men också vad som begränsar, jag hänvisar till dem om du vill lära dig mera.L Lasse Holmström skrev:
Jag tror inte och har inte läst på "fb" utan arbetat inom båda teknikområden, "luft och mark".😉
Tyvärr är ditt "troende" felaktigt.
Redigerat: